• 1
  • 2
2012-07-30, 17:27
Medlem
GeneralAkterdals avatar
Är ute efter att äta nyttigare och tänkte därför gå över till vegetarisk kost ett tag. Sökte runt lite men hittade ingen tråd med billiga vegetariska rätter, nån som har något bra tips?
Citera
2012-07-30, 17:31
Medlem
martin883s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralAkterdal
Är ute efter att äta nyttigare och tänkte därför gå över till vegetarisk kost ett tag. Sökte runt lite men hittade ingen tråd med billiga vegetariska rätter, nån som har något bra tips?
Banan
Bananmos (Bara mosa bananen med en sked eller något annat nära till hand)
Banan ala ris (Lägg ris på banan)
Citera
2012-07-30, 17:52
Medlem
LInser/bönor/kikärter.
Citera
2012-07-30, 18:11
Medlem
soers avatar
Löksoppa!
Citera
2012-07-30, 18:44
Medlem
Euroshoppers nudlar. Med veg smak om du föredrar det
Citera
2012-07-30, 21:26
Medlem
Keldas toscanska tomatsoppa är riktigt god toppad med mozzarella och basilika.
Quornfärs ska kosta ungefär lika mycket som vanlig köttfärs, ifall du vill göra sådana maträtter.
Räkor med pasta, superbilligt recept som du kan få ifall du är intresserad.

Kommer inte på något mer för tillfället, men jag har själv precis gått över till vego själv så skulle kunna behöva lite mer tips jag med
Citera
2012-07-30, 21:33
Bannlyst
Koka blomkål, lätt inte för kokt. Vispa ett ägg, blanda i mjöl, lite salt och lite peppar. Slutligen lägger du blomkålen i smeten och avslutar med ströbröd , sen steker du eller friterar dem...Jättegott och kan göras med andra grönsaker med
Citera
2012-07-30, 23:20
Medlem
negerbarns avatar
Frågan är väl snarare vilken vegetarisk mat som skulle vara dyr?

Grönsaker, frukt, rotfrukt = billigt.
Baljväxter = billigt.
Mejeriprodukter = ganska billigt.
Citera
2012-07-30, 23:28
Medlem
5137s avatar
Grönsakssoppa - köp billiga rotfrukter, gul lök och släng i en buljongtärning.
Linsgryta - koka upp linser, i med en buljongtärning och möjligtvis en skvätt grädde.
Marinerade bönor - marinera bönor i en skvätt vinäger och olja, toppa med salt peppar och ev vitlök.
Potatissallad - färskpotatis, olivolja och vinäger - toppa med salt och peppar, gärna soltorkade tomater.
Broccolisoppa - koka upp broccoli, mixa till önskad släthet, krydda med vitpeppar, salt och spä ut med vatten.
Rårakor - riv potatis och stek i rikligt med olja eller smör, servera gärna med rivna morötter till.
Currygryta - gul lök, broccoli, burk/färska champinjoner. Fräs curry, släng i grönsakerna och i med grädde eller kokosmjölk. För extra protein, släng i en näve linser. Serveras med fördel med ris eller potatis.
Pasta med tomatsås - krossade tomater, oregano och basilika. Koka upp tomaterna, spä ut med vatten, blanda med pastan.

Bam. Jag har dock utgått från min egen veganska kost, för extra protein kan du alltid slänga till ägg eller sojaprodukter. Lycka till!
Citera
2012-07-30, 23:29
Medlem
5137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokt
Quornfärs ska kosta ungefär lika mycket som vanlig köttfärs, ifall du vill göra sådana maträtter.

Kommer inte på något mer för tillfället, men jag har själv precis gått över till vego själv så skulle kunna behöva lite mer tips jag med

Äter du räkor är du inte vegetarian, då är du pescetarian. Just saying.
Citera
2012-07-31, 12:16
Medlem
GeneralAkterdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Frågan är väl snarare vilken vegetarisk mat som skulle vara dyr?

Grönsaker, frukt, rotfrukt = billigt.
Baljväxter = billigt.
Mejeriprodukter = ganska billigt.
Det är klart det kan vara dyrt, parmesan som nån skrev är ju t.ex. en lyxvara men ska testa det receptet för det lät gott. Sen grönsaker är väl kanske inte heller alltid jättebilligt men beror på vad man jämför med.

Citat:
Ursprungligen postat av klokt

Ok låter gott, vill gärna ha räkreceptet också om det är någerlunda billit, men e inte räker dyrt?
Sen quorn verkar ju intressant nån som vet om man kan ha det i soppor o liknande? Tänkte t.ex. på grönsakssoppa som nån föreslog, eller ska det stekas?

Linser har jag också funderat mycket på men har fått för mej att det tar en jävla tid att tillaga och att det måste kokas i vatten först, men det är alltså bara att slänga rakt ner i maten?
Citera
2012-07-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralAkterdal
Linser har jag också funderat mycket på men har fått för mej att det tar en jävla tid att tillaga och att det måste kokas i vatten först, men det är alltså bara att slänga rakt ner i maten?
Jag gillar personligen inte gröna linser (de som blir grå när man kokar dem), men röda är goda, de tar inte heller speciellt lång tid att tillaga.

Här är ett recept på röd linssoppa:

2 dl röda linser

2 fint tärnade potatisar

1 gul hackad lök

2 buljongtärningar (såna som ger 5 dl buljong/st)

½ tsk paprikapulver

1 msk tomatpuré

1,25 liter vatten

Fräs löken i lite olja, tillsammans med paprikapulvret. Tillsätt resten av ingredienserna. Koka ca 30 minuter. (Röda linser uppför sig inte som gröna, de röda kokar sönder) Servera med bröd och citronklyftor/citronsaft som droppas i soppan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in