2012-07-29, 22:07
Medlem
Björnbärs avatar
Förstår mig inte heller på de som skippar det. Jag tycker verkligen inte att det är obekvämt eller jobbigt.

Även om man bara ska köra runt hörnet, vad händer när någon jävla dåre kör in i en i full fart. En sak som är jävligt säker är att jag inte kan förlåta mig själv om jag skippar bältet och drar på mig allvarliga skador eller dör, det gör valet lätt för mig.
Citera
2012-07-29, 22:20
Medlem
majordoes avatar
Dom som skippar säkerhetsbälten kanske inte har säkerhetsbälten.

1970 så blev det lag på att man var tvungen och ha bilbälten i bilarna (framsäten). O andra sidan så fanns det redan bilar som hade bilbälten som standard, till exempel så var bilbälten standard på Saab 96 1962.
Citera
2012-07-29, 22:28
Medlem
rimmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Hej!

... Ja, varför har ni inte bilbältet på er (rätt självklart till vilka frågan riktas mot :P)?

Finns det ens NÅGON nackdel med bilbältet? Är det jobbigt att sätta fast det? Störs ni inte av varningsindikeraren när bältet inte är i?

Hejdå!

Har det knappt på mig när jag åker hemma i byn.
Så låg hastighet så jag tänker inte på det.

Har en arbetskamrat som var med om en olycka för några år sen, han flög ur bilen som blev mosad vid krocken. Han har aldrig bälte efter det, och ja den där indikerarn är jobbig.
Citera
2012-07-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enjoipanda
Då jag kör postbil ibland så är det väldigt jobbigt att hela tiden sätta på och ta av bältet då det ofta är väldigt korta sträckor mellan stoppen. Sedan tycker jag att bältet i min privata bil drar åt så hårt att det blir jobbigt och obekvämt. Har kopplat ur pling ljudet så det är inget problem, bara en liten lampa som lyser.

Jag förstår verkligen inte hur det kan ens kännas jobbigt.
Har man fått lära sig från början att ta på bältet så är det lika naturligt att göra det som att tugga efter man stoppat in mat i munnen och det känns istället konstigt att sitta i ett fordon utan bälte.
Har själv kört taxi en period och det var jobbigt att stanna, gå ut och öppna dörrar, köra en kort sträcka och samma resa igen, repetera 40 gånger på en dag osv.. men bältet var aldrig ens med i tankarna, ändå satt det där innan bilen rullat en meter.
Citera
2012-07-29, 23:46
Medlem
Förmodligen för att man är lat. Eller för att man anser att risken för att krocka är så liten att den är försumbar.

Fortkörning är bra mycket värre, då man sätter utsätter både medpassagerare och andra trafikanter för högre risk, det är mer egoistiskt och osympatiskt än att skippa bältet.
Citera
2012-07-29, 23:51
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimmbo
Har det knappt på mig när jag åker hemma i byn.
Så låg hastighet så jag tänker inte på det.

Har en arbetskamrat som var med om en olycka för några år sen, han flög ur bilen som blev mosad vid krocken. Han har aldrig bälte efter det, och ja den där indikerarn är jobbig.
Det är irrelevant att han hade tur den gången då sannolikheten för att överleva slumpmässig krock är markant högre vid användning av bilbälte.

Själv ser jag ner på alla som inte tar på sig bilbältet när de sätter sig i en bil.
Citera
2012-07-30, 00:36
Medlem
Vid kortare sträckor struntar jag i bilbältet av ren lathet helt enkelt.
Citera
2012-07-30, 00:41
Medlem
Fudge0wns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Min åsikt är att det är töntar som ska vara så jävla duktiga som känner att dom måste ha bältet på hela jävla tiden. Om dom så ska åka 10 jävla meter.

Sen vilka det är som köper dessa bilar med det jävla bältes-alarmet har jag ingen aning om. Jag hade aldrig gjort det iaf.

Bältes-alarmet är standard i bilar tillverkade sen åtminstone 5-10 år tillbaka. Du låter som ett lysande exempel på wt som varken har råd eller tillgång till att köra en nyare bil än en sketen volvo 740, eller ens en bil överhuvudtaget.

Den dagen då du ändå får råd med en bil så kan du ju köpa den med utan bilbälte, och så när olyckan är framme så har vi en mindre som klagar på andra som använder något så löjligt enkelt som bilbälte.

Citera
2012-07-30, 02:00
Medlem
Ass.Parades avatar
Hur jävla svårt är det att sätta på sig bältet bara?
Det är ju liksom så vanligt att man inte ens tänker på det, man bara sätter på det, en rutin.

Hoppas nästan någon "cooling" utan bälte krockar och får lite småskador.
Citera
2012-07-30, 02:31
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Har inte alltid på mig bilbälte. Tänker inte så mycket på det. Vi ska ju alla dö någon gång och har jag då turen att dö så pass snabbt och oväntat som genom en trafikolycka där jag inte hade bilbälte på så kan jag bara skatta mig lycklig.

Det är ju bättre än att bli gammal och ligga och ruttna till döds de sista månaderna man har i livet.

Ser dock alltid till att ha på mig bilbälte på mig om jag sitter i baksätet och har passagerare eller förare framför mig. Det som händer vid en krock om personen bakom skippat bälte är att personen bakom flyger fram i framsätet och den extra vikten får ofta både framsäte och främre bilbälte att haverera.

Mao. man riskerar inte bara sitt liv genom att vägra bilbälte i baksätet utan även de som sitter framför en i bilen (och det ÄVEN om de själva skulle ha bilbälte på sig).

Jag har inga problem med att gambla med mitt liv, men ser det som oetiskt att göra detsamma med någon annans.
Citera
2012-07-30, 02:47
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Kände en idiot förut som aldrig hade bilbälte när han körde "inom stan". Använde det bara när han skulle ut på motorvägen. Åkte man med honom fick man stå ut med det där pipet som började aningen lugnt för att sedan accelerera våldsamt så man knappt kunde föra ett samtal.

Min åsikt är att det är wt's och personer med låg intelligens som kör utan.

Borde det inte rent logiskt vara tvärtom? I stadstrafiken är det alltid stor risk för kollisioner och där kan ju faktiskt bältet göra någon nytta.

Hur stor skillnad gör bältet om man kolliderar på motorvägen i 90 km/h? Då är man väl körd i vilket fall?

Är ingen expert på området, så är jag ute och cyklar får ni gärna rätta mig
Citera
2012-07-30, 03:19
Medlem
Diggassons avatar
Jag brukade strunta i bältet helt när jag var yngre. Men nu efter körskolan och körkort så tar jag på mig bältet innan jag startar bilen, varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in