• 1
  • 2
2012-07-29, 12:37
Medlem
Riiikards avatar
Hej!

... Ja, varför har ni inte bilbältet på er (rätt självklart till vilka frågan riktas mot :P)?

Finns det ens NÅGON nackdel med bilbältet? Är det jobbigt att sätta fast det? Störs ni inte av varningsindikeraren när bältet inte är i?

Hejdå!
Citera
2012-07-29, 12:40
Medlem
Om jag kör på sjön vintertid tar jag självfallet av mig bältet då det är en säkerhetsrisk.

Sen brukar jag inte ta på mig bältet vid kortare sträckor. Jag kör glassbil och jag orkar definitivt inte ta på mig bältet vid varje stopp.

Nackdelar med bältet? Tja, det tar tid och är drygt att ta på sig, och det är inte lika bekvämt att åka.

Varningsindikeraren kan vara dryg, men det löser man genom att koppla in bältet innan man sätter sig.
Citera
2012-07-29, 12:58
Medlem
albert666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Hej!

... Ja, varför har ni inte bilbältet på er (rätt självklart till vilka frågan riktas mot :P)?

Finns det ens NÅGON nackdel med bilbältet? Är det jobbigt att sätta fast det? Störs ni inte av varningsindikeraren när bältet inte är i?

Hejdå!

den nackdelen jag har hört är att i vissa krockar,stora som små så skulle man ha klarat sig bättre utan bälte.Bältet kan alltså förstöra mer praktiskt än om man suttit utan.

Tyvärr så vet man ju inte vilka dessa krockar är,men dom finns.
Men i det stora hela så tror jag att det bättre med bälte
Citera
2012-07-29, 13:25
Medlem
SnorreDenStores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Om jag kör på sjön vintertid tar jag självfallet av mig bältet då det är en säkerhetsrisk.

Hur kan det vara en säkerhetsrisk? Tänk om du kör ner i någon grop eller liknande och voltar. Sen har du väl med dig en bälteskniv med dig i bilen om du skulle åka genom isen!
Citera
2012-07-29, 13:29
Medlem
SnorreDenStores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albert666
den nackdelen jag har hört är att i vissa krockar,stora som små så skulle man ha klarat sig bättre utan bälte.Bältet kan alltså förstöra mer praktiskt än om man suttit utan.

Har jag också hört! Kommer ihåg att på risktvåan så var han som snackade skadad från en bilkrock, kroniska ryggsmärtor eller nått sånt. Han och hans kusin hade krockat när dom var yngre och kusinen som satt bredvid flög ur och landade i en slänt och kunde ungefär gå därifrån utan någon skada medans han blev fastklämd bakom ratten :/
Citera
2012-07-29, 13:37
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnorreDenStore
Har jag också hört! Kommer ihåg att på risktvåan så var han som snackade skadad från en bilkrock, kroniska ryggsmärtor eller nått sånt. Han och hans kusin hade krockat när dom var yngre och kusinen som satt bredvid flög ur och landade i en slänt och kunde ungefär gå därifrån utan någon skada medans han blev fastklämd bakom ratten :/

Det där är ju knappast vad som vanligtvis händer. Han som flög ut hade enorm tur, oftast skulle man dö av något liknande.
Citera
2012-07-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnorreDenStore
Hur kan det vara en säkerhetsrisk? Tänk om du kör ner i någon grop eller liknande och voltar. Sen har du väl med dig en bälteskniv med dig i bilen om du skulle åka genom isen!
Då ska man köra jäkligt fort. Risken att volta på isen är minimal. Risken att isen går sönder är betydligt större, och det kan vara svårt att ha sinnesnärvaro nog att skära upp bältet.
Citera
2012-07-29, 13:49
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albert666
den nackdelen jag har hört är att i vissa krockar,stora som små så skulle man ha klarat sig bättre utan bälte. Bältet kan alltså förstöra mer praktiskt än om man suttit utan.

Då måste man tro att bältet skulle sägas vara en garanti för att man överlever en olycka.
Det är det inte

Det är som om bromsarna skulle ta ojämnt i en nödsituation och bilen börjar oväntat snurra omkring vid en plötslig inbromsning, och man lyckas kryssa mellan träd och missa mötande trafik på ren tur. Då får man skatta sig lycklig att bromsen var kass just då, men fortsätter man köra omkring utan att åtgärda bromsarna och tror att det på något sätt ökar sannolikheten att överleva eller undvika olyckor så är man nog bra trög. Men jag har ju hört resoneras liknande, ofta är det unga män som kör rätt fort och kanske varit med i nån lågfartskrock och tror dom kan allt.

Känner en som körde av vägen i hög fart och utan bälte. Flög ut ur bilen och överlevde, kunde gått värre med bältet på. Om han nu fortsätter köra fort som fan och utan bälte så blir det ju Darwin awards direkt.
Citera
2012-07-29, 13:53
Medlem
fyll-hundts avatar
Enligt den här artikeln finns lite fakta (nåja) om bilbältesanvändning i samband med olyckor och lite annat smått och gott.

Varför inte dra på sig bilbältet? Hur många kalorier förbrukar det?
Min syrra brukar inte låsa sin bil för att "hon ska ju bara vara borta en snabbis"
Citera
2012-07-29, 14:04
Medlem
Jag struntar i bältet när jag kör tidningar eftersom det då är rörelsebegränsande när jag ska sträcka mig och ta tidningar från baksätet eller halvt hänga ut genom fönstret för att nå lådan, samt ofta gå ut och in. Dessutom möter jag väldigt sällan andra bilar då.

Annars har jag ALLTID bälte. Man är en idiot om man kör utan.
Citera
2012-07-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyll-hundt
Testa att köra glassbil och se om du ändrar uppfattning.
Citat:
Min syrra brukar inte låsa sin bil för att "hon ska ju bara vara borta en snabbis"
Självfallet kan olyckan vara framme när som helst, men risken att något händer ÄR mycket mindre om det bara är ett snabbt ärende. Jag gör likadant.
Citera
2012-07-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyll-hundt

Favoriten är ju att lämna bilen med motorn igång i ica 5min bara för att man ska köpa något, snabbt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in