Citat:
Ursprungligen postat av albert666
den nackdelen jag har hört är att i vissa krockar,stora som små så skulle man ha klarat sig bättre utan bälte. Bältet kan alltså förstöra mer praktiskt än om man suttit utan.
Tyvärr så vet man ju inte vilka dessa krockar är,men dom finns.
Men i det stora hela så tror jag att det bättre med bälte

Då måste man tro att bältet skulle sägas vara en garanti för att man överlever en olycka.
Det är det inte
Det är som om bromsarna skulle ta ojämnt i en nödsituation och bilen börjar oväntat snurra omkring vid en plötslig inbromsning, och man lyckas kryssa mellan träd och missa mötande trafik på ren tur. Då får man skatta sig lycklig att bromsen var kass just då, men fortsätter man köra omkring utan att åtgärda bromsarna och tror att det på något sätt ökar sannolikheten att överleva eller undvika olyckor så är man nog bra trög. Men jag har ju hört resoneras liknande, ofta är det unga män som kör rätt fort och kanske varit med i nån lågfartskrock och tror dom kan allt.
Känner en som körde av vägen i hög fart och utan bälte. Flög ut ur bilen och överlevde, kunde gått värre med bältet på. Om han nu fortsätter köra fort som fan och utan bälte så blir det ju Darwin awards direkt.