2012-07-28, 23:36
Medlem
Guzs avatar
Hoppas det här är ett okej ställa att posta detta.

Jag kikade på SVT:s OS-studio (i fredags tror jag det var, innan invigningen körde igång).
Där körde dom en teaser för en kommande serie där SVT:s kommentatorer testar OS-grenar.
Man fick se ett kort klipp där Chris Härenstam testade gymnastik. Det lustiga var att revärerna på hans shorts var blurrade, medan den kvinnliga gymnastens Adidaslogga var fullt synlig.

Adidas råkar vara OS-sponsor, förstås, men det här inslaget var filmat i Sverige, och sändes ju inför själva direktsändningen från invigningen.

En dum fråga kanske (och jag anar förstås svaret), men är avtalen som tv-bolag skriver på för att få köpa tv-rättigheterna till OS så hårda att loggor som konkurrerar med sponsorernas inte ens får synas i inslag som inte är producerade vid själva OS:et?

(Här kan man se klippet: http://www.svt.se/nyhetsklipp/os/article208438.svt )
Citera
2012-07-28, 23:39
Medlem
Kravallens avatar
Dom har ju rätt att hindra folk att gå in på läktaren med konkurrenternas kläder/artiklar, så det känns rätt självklart att dom blurrar hans braller också.
Citera
2012-07-28, 23:43
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Dom har ju rätt att hindra folk att gå in på läktaren med konkurrenternas kläder/artiklar, så det känns rätt självklart att dom blurrar hans braller också.

Visst, men arenan är ju ändå en lite annan sak.

I tv-fallet kunde man väl tänka sej (väldigt hypotetiskt förstås) att SVT brutit den officiella OS-sändningen för att i en halvminut visa programmet "Chris Härenstam testar gymnastik", och på så sätt hade man kringgått problemet och inte behövt blurra brallerna.

Alltså min fråga handlar väl egentligen om hur långt sponsorerns villkor tränger sig in i kringprogram om OS.
Citera
2012-07-29, 08:18
Medlem
Guzs avatar
...och i och med att den oblurrade Adidas-loggan på gymnasten var väldigt synlig - på hennes skjorta, riktad mot kameran - så får man ju en känsla att SVT måste blurra konkurrerande bolags loggor men INTE får blurra Adidas logga, vilket ju i praktiken innebär att SVT går med på att göra Adidas-reklam också i kanalens egenproducerade inslag.
Citera
2012-07-29, 09:31
Medlem
Nomis2000s avatar
Kan vara så att det är ok för SVT att visa loggor kopplade till atleterna men inte kopplat till sin egen personal.

Angående det någon sa om att du inte får gå in på stadion i märken tillhörande en konkurrent till någon av huvudsponsorerna så sa kommentatorerna under invigningen något i stil med förljande.
"Så länge man inte uppenbarligen gör reklam så får du ha konkurrenters loggor på kläderna."
Huruvida deras utalande stämmer eller inte har jag ingen aning om.
Citera
2012-07-29, 09:51
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomis2000
Kan vara så att det är ok för SVT att visa loggor kopplade till atleterna men inte kopplat till sin egen personal.

Jo, sant.

(En annan - mer lockande - möjlighet att Härenstam drabbades av en "wardrobe malfunction".)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in