Jag är tv köpartaget och funderar på att köpa en 46 eller 47 tums tv, säljaren i affären sa att jag skulle akta mig ifrån att köpa en för stor tv och undrade över avståndet. Jag kunde inte svara där eftersom jag inte hade mätt avståndet. Men nu när jag kom hem så kom jag fram till att det är 3,70 meter från ögonen fram till där tvn kommer stå.
Blir storleken 46/47 tum bra?
Större än så har jag inte råd med just nu.
Det blir ingen superkvalite utan en tv i prisklassen 7000-9000kr
Tror inte det borde vara något problem att köpa en TV i den storleken.
På Elgiganten har man 30 dagars öppetköp. Har du möjlighet, rent ekonomiskt, så kan du åka dit och köpa en TV för att pröva hemma. Köp den billigaste i rätt storlek, försök bortse från den eventuellt dåliga bildkvalitén och fokusera istället på om det fungerar. Lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.
Jag är tv köpartaget och funderar på att köpa en 46 eller 47 tums tv, säljaren i affären sa att jag skulle akta mig ifrån att köpa en för stor tv och undrade över avståndet. Jag kunde inte svara där eftersom jag inte hade mätt avståndet. Men nu när jag kom hem så kom jag fram till att det är 3,70 meter från ögonen fram till där tvn kommer stå.
Min inställning är att en tv aldrig kan bli för stor, sen får experterna säga vad de vill.
Skitsnack, har liknande avstånd som du har och har en 50", tycker snarare den är för liten
Ser på 64" från 3.5m. Som svennekebab säger, det kan i princip inte bli för stort
Kör nästan bara HD material. Skulle lätt kunna ha 85" om jag haft råd.
Det går att ha exakt hur stor TV som helst utan problem. Jag har ingen enorm TV men mina föräldrar sitter ett par meter ifrån en 60"+ och det känns inte alls så farligt stort. Min 42" kändes stor när jag köpte den men vill helst byta upp mig till nåt större snart.
sitter på samma avstånd från tvn som du kommer göra. har en 40" och vissa polare som fortfarande har en gammal 4:3 tv under 30" tycker den är för stor. jag som är van håller absolut inte med. tycker den känns väldigt liten o fjuttig och kommer köpa minst 50" men förmodligen uppåt 60" enligt mig är en tv för stor när du behöver vrida på huvudet för att se, som främre raden på en stor biograf typ.
Kan bara hålla med i vad som redan sagts. På det avståndet så är den absolut inte för stor, snarare för liten. Sitter själv 2.6 m från min 50" Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha 65" eller större.
Personligen tycker jag du får absolut mest och bäst TV för pengarna i 46 tums klassen.
Det är lite av en sweetspot. Bilden blir inte bättre på en större TV, snarare tvärtom.
Dessutom ligger de ganska mycket dyrare i pris då det inte tillverkas i samma antal som 46 tummarna.
Då HD(1080i/p) är en standard så är antalet pixlar detsamma på 30 tum som en 60 tummare.
Det gör att på en större TV så blir pixlarna större, inte fler.
Det har en negativ påverkan på bilden om du sitter nära då du kan se pixlarna, speciellt om källan inte är full-hd, vilket det mesta idag fortfarande inte är.
I ett normalt vardagsrum är det oftast inte mer än 3 meter från soffans främre kant till TVn.
Kommer din TV stå mycket längre ifrån än så kan det vara motiverat med mer tum, annars tycker jag inte det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!