2012-07-28, 19:27
Medlem
Flyribs avatar
Hej, någon som har koll på om man får och kan importera moped av det gamla slaget? Dvs de gamla 30 mopederna, en kompis som funderar på att ta hem en från Tyskland. Dvs gamla klass 2.

Får man ta importera hem en och köra på svensk väg? Om inte, hur kan detta upptäckas vid kontroll? Är väl ett coc nr eller ngt annat eu godkänt nr?

tack på förhand!
Citera
2012-07-28, 19:47
Medlem
INTPs avatar
Svnsksålda godkända äldre moppar har en VOV eller TSV-märkning som visar att dom är godkända mopeder, antingen fastnitade metallbrickor eller på slutet ett slags fastklistrad dekal. Mig veterligen är det omöjligt att importera äldre mopeder och få dom gatulagliga här (förutom möjligen som motorcyklar då förståss).
Citera
2012-07-28, 21:09
Medlem
Flyribs avatar
tack för ditt svar. Låter vettigt att det då är på detta sätt.
Citera
2012-07-29, 02:30
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyrib
Hej, någon som har koll på om man får och kan importera moped av det gamla slaget? Dvs de gamla 30 mopederna, en kompis som funderar på att ta hem en från Tyskland. Dvs gamla klass 2.

Får man ta importera hem en och köra på svensk väg? Om inte, hur kan detta upptäckas vid kontroll? Är väl ett coc nr eller ngt annat eu godkänt nr?

tack på förhand!

Jag har ägt flertalet äldre 30 mopeder och det verkar som att de går igenom hur som helst för vem fan orkar kolla upp om mopeden har sålts här eller inte efter alla dessa år?
En Puch Dakota är en Puch Dakota och därmed jämt och åker man fast för polisen så är det trimmningen det faller på och inget annat för några djupare funderingar det har man inte tid för över gammalt då det finns så mycket nytt som är olagligt.
Citera
2012-07-29, 07:35
Medlem
Flyribs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Jag har ägt flertalet äldre 30 mopeder och det verkar som att de går igenom hur som helst för vem fan orkar kolla upp om mopeden har sålts här eller inte efter alla dessa år?
En Puch Dakota är en Puch Dakota och därmed jämt och åker man fast för polisen så är det trimmningen det faller på och inget annat för några djupare funderingar det har man inte tid för över gammalt då det finns så mycket nytt som är olagligt.

Visst har du en bra synpunkt där men funderar även på ur en försäkringssynpunkt, har hört att det inte går att försäkra mopeder som inte har ram nr som är svensk sålt så att säga. Ngn som vet?
Citera
2012-07-29, 10:42
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyrib
Visst har du en bra synpunkt där men funderar även på ur en försäkringssynpunkt, har hört att det inte går att försäkra mopeder som inte har ram nr som är svensk sålt så att säga. Ngn som vet?

Jag var väl lite otydligt då jag skrev att allt går igenom, det där med svenskt ramnummer det var förr när 30 moppena var dagsaktuell och att man ville förhindra sidoimport ifrån Tyskland, Norge o Finland men det gäller knappast idag och jag kan aldrig tro att försäkringsbolagen nuförtiden tjänar staten så som förr.

En gammal 30 moped det är inte mycke o nojja över, hur många är inte stulna och återförsäkrade under ny ägare? Inte sitter det någon och kollar upp nr på oregggat utan det är först som polisen väcker intresse då det kan köras en koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in