2010-11-15, 23:14
Medlem
cokekanobis avatar
Någon här som är kunnig om de underjordiska gångarna i Norrtälje?
Skulle gärna vilja ha lite information.
Citera
2010-11-16, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspektorn
Kameran var inte med möjligen?

Mobilen. Ska se om jag kan lägga up ngn bild.
Citera
2011-01-07, 15:28
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theJellyfish
Mobilen. Ska se om jag kan lägga up ngn bild.
Blå port är skyddsobjekt väl? :/
Rekommenderar dig att inte lägga upp bilderna.

Btw, bergrummet vid Roden har öppnat upp förvaring, mest troligen av en privatperson/företag. Man kan alltså lagra båtmotorer och sånt över vintern. Det torde väl inte var omöjligt att få blicka in där nån? (förslagsvis i samband med förvaring?)
Citera
2011-01-12, 12:54
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Blå port är skyddsobjekt väl? :/
Rekommenderar dig att inte lägga upp bilderna.

Btw, bergrummet vid Roden har öppnat upp förvaring, mest troligen av en privatperson/företag. Man kan alltså lagra båtmotorer och sånt över vintern. Det torde väl inte var omöjligt att få blicka in där nån? (förslagsvis i samband med förvaring?)

Yepp, det är det. Men vad kan hända?
Citera
2011-01-19, 13:50
Medlem
beppots avatar
Släkten har sommarställe ute på Högmarsö och vad jag vet så ligger det väl en jävla massa 1700-talsvrak och skräpar lite här och där..? Skyddsrum ute på holmarna har jag hört talas om också.
Citera
2011-01-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kublai.khan
För några år sedan när jag hade en sommarkåk en bit utanför staden tog man sig en titt i katakomberna runt om i Norrtälje city.
Häftig upplevelse.

Det skulle vara hemskt trevligt om du skulle kunna förklara vart dom så kallade katakomberna ligger.
Har aldrig hört talas om att det ska finnas katakomber i Norrtälje.

Edit: förövrigt rekommenderar jag att klättra upp på silosarna riktigt fin utsikt.
Senast redigerad av alivebyapril 2011-01-19 kl. 23:23.
Citera
2011-01-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivebyapril
Det skulle vara hemskt trevligt om du skulle kunna förklara vart dom så kallade katakomberna ligger.

Edit: förövrigt rekommenderar jag att klättra upp på silosarna riktigt fin utsikt.

Dessa katakomber är inget annat än gammla skyddsrum och gångar. Går under sjukhuset, rodengymnasiet och roslagsskolan.

Skall enligt rykte gå en riktigt lång tunnel ifrån roden till roslags dock alldrig haft en chans att bekräfta detta.
Citera
2011-01-20, 19:37
Medlem
byggarn30s avatar
Denna gång mellan roslags och roden är ju gammal kännedom som jag bara hört om i andra hand.
I övrigt används ordet katakomb lite slarvigt http://sv.wikipedia.org/wiki/Katakomb
Citera
2011-01-22, 09:09
Det som nämns tidigare i tråden ute i Riala är F16/Rimbo, MYCKET stor, numer nedlagd radarstation som så sent som i mitten av 90-talet var en central del i den svenska incidentberedskapen.
Berget betjänades av runt 40 pers. Själva centralen är mycket svår att hitta, typ bara några enstaka antenner avslöjar placeringen. Själva radarn ligger en bra bit bort i skogen, och man visste att man kommit fram när man passerade skyltar som varnade för microvågsstrålning. Denna strålning av EXTREM - slog bland annat ut min bilradio

//A
Citera
2011-01-23, 23:08
Medlem
MackaN^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur Arshloch
Det som nämns tidigare i tråden ute i Riala är F16/Rimbo, MYCKET stor, numer nedlagd radarstation som så sent som i mitten av 90-talet var en central del i den svenska incidentberedskapen.
Berget betjänades av runt 40 pers. Själva centralen är mycket svår att hitta, typ bara några enstaka antenner avslöjar placeringen. Själva radarn ligger en bra bit bort i skogen, och man visste att man kommit fram när man passerade skyltar som varnade för microvågsstrålning. Denna strålning av EXTREM - slog bland annat ut min bilradio

//A

Låter väldigt häftigt, måste fråga en släkting som är uppvuxen och även gjort lumpen i roslagen om detta.
Citera
2011-01-24, 20:53
Medlem
kublai.khans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivebyapril

Vet inte riktigt vilka ingångar som är blockerade nuförtiden men kunde ta mig in i skyddrummet alldeles bredvid rodengymnasiet. Ska finnas några ingångar i roslagsskolan och hörde att det fanns en vid kryddan också.
Citera
2011-01-24, 22:22
Medlem
cokekanobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kublai.khan
Vet inte riktigt vilka ingångar som är blockerade nuförtiden men kunde ta mig in i skyddrummet alldeles bredvid rodengymnasiet. Ska finnas några ingångar i roslagsskolan och hörde att det fanns en vid kryddan också.

Skyddrummet bredvid roden är nog ingen bra idé numera... http://www.berget.me
Finns ingångar från Roslagsskolan men skulle gärna vilja veta mer om denna ingång vid kryddan.
Har också läst här på flashback att det ska finnas en någonstans bakom folkets hus, vet du något om den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in