Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-29, 18:44
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Takeyama
Skönt att se att det svenska rättsväsendet faktiskt fungerar emellanåt.

Också mycket bra att extremvänsterns våldsromantik och antidemokratiska tendenser lyfts fram genom alla idiotiska "free joel"-människor som gör sig till åtlöje när de stödjer denna förvirrade och omogna människas aggressiva beteende.
Blir det några fritagningsförsök? Åtminstone några fler demonstrationer. Sen får vi ser hur det blir när målet når hovrätten då försvaret lär överklaga.
2014-04-29, 19:58
  #206
Avstängd
Var tänker de placera Joel? Tänk om det blir Malmöanstalten. 95% araber och afrikaner. Där måste han ju trivas. - Finns videon där han hugger nazzen utlagt någonstans?
2014-04-29, 20:10
  #207
Medlem
Fenjal888s avatar
Shit, trodde aldrig han skulle bli dömd. Var det inte detta fallet där han först fick typ 3 månader fängelse men överklagades?
2014-04-29, 21:07
  #208
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Shit, trodde aldrig han skulle bli dömd. Var det inte detta fallet där han först fick typ 3 månader fängelse men överklagades?
Nej det var det inte.

Jo, det är väl många som höjt på ögonbrynen att en svensk domstol kunnat döma en vänsterextremists dåd mot en högerextremist enligt normal juridisk tillämpning. Det är glädjande att se att demokratin klarar av att försvara sig ibland. Vi får se om hovrätten klarar av att stå emot det mediala trycket, vi får också se hur stort det mediala trycket blir, vänsterextremisterna i PK-media är inte helt positiva till den här sortens grova våldsbrottslighet som Joel gjort sig skyldig till. De känner också väl till hans allmänkriminella bakgrund vilket inte bidrar till hans popularitet, för att uttrycka det milt. Även den autonoma vänstern uppvisar förvisso en enad front utåt men internt förstår man att Joels person och Joels vansinnesdåd är allt annat än en lämplig reklampelare för antifascism.

Expressen verkar gå hårdast ut hittills, Aftonbladet kanske väntar tills det är förhandling i hovrätten för att kunna påverka domslutet så mycket som möjligt.
http://unvis.it/www.expressen.se/nyh...-vald-och-hot/
http://unvis.it/www.expressen.se/nyh...brev-om-dadet/

Det är oerhört intressant att höra extremvänsterns frontfigurer oja sig på Twitter. Nedan ett urval.
Citat:
Ursprungligen postat av Mathias Wåg
Trots alla dessa förmildrande omständigheter döms Joel för försök till dråp o våldsamt upplopp och ges ett ovanligt hårt straff. 6,6 år.
De flesta tycker nog att 6,6 år för att försöka döda någon och begå våldsamt upplopp och diverse andra brott faktiskt är rätt lågt.
Citat:
Ursprungligen postat av Mathias Wåg
Kan jämföras med då SMR på Slussen högg en demonstrant i halsen, som överlevde med en hårsmån. SMRare dömdes till 5,5 år.
Det här är helt enkelt inte sant. Hugget i det fallet var mot huvudet och vederbörande förlorade antagligen mindre blod än offret i Kärrtorp. Faktum är att offret vid Slussen kunde sätta sig själv i ambulansen. Han höggs dessutom en gång emedan Joel högg två gånger. Slussen-fallet skedde dessutom i ett enda händelseförlopp medan Joel faktiskt smög runt när den omedelbara faran var över och då högg sitt offer. Eftersom Joel dömdes för andra brott så är skillnaden ynka sex månader.
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik Carlsson
Jämför domen mot Joel med domen mot nazister som mördat folk. Joel döms hårdare. Det handlar om politik.
Om vi tittar på det senaste dödsfallet med nazister inblandat så fick de faktiskt inte så mycket lägre straff om man betänker att vid ungdomsvård så sitter man hela straffet och inte 2/3-delar som Joel kommer att göra. Dessutom var gärningsmännen tonåringar och relativt ostraffade emedan Joel är en 37-åring med ett långt brottsregister. Den reella skillnaden i fängelse dem emellan är ungefär ett år. Inte så märkvärdigt med andra ord.

Joel själv skriver följande, även om jag misstänker starkt att någon formulerat brevet åt honom eller i vart fall korrigerat det rejält eftersom Joel knappt kan läsa och skriva.
Citat:
Ursprungligen postat av Joel Bjurströmer Almgren
Så idag kommer domen. Kommer den att stå i proportion till vad som hände i Kärrtorp? Och till nazisternas domar? Förmodligen inte. Åklagaren har yrkat på ett 7-årigt straff för mej. Det är samma åklagare som är nöjd med några månaders fängelse för nazisterna som attackerade den fredliga demonstrationen. Samma åklagare som i sin slutplädering menade på att man är anstiftare till våldsamt upplopp för att man uppmanar folk till att delta i en fredlig demonstration.

Jag har ingen illusion om att gå fri. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte skulle vara jobbigt att få en 7-års volta men det förändrar inte mycket. Jag kommer alltid att vara en övertygad antifascist och på utsidan kommer någon annan att fylla min plats. Det här blir det sista som jag skriver till den här sidan. Sen får den gärna användas till att stötta andra antifascister. Hetsjakten på antifascister har bara börjat, fler står på tur att dras till rättegång för vad som hände i Kärrtorp. I alla fall, håll till godo.

Jag växte upp i Linköping på 80 och 90-talet. På den tiden var Linköping den staden som producera mest vitmakt-musik i hela Europa. Det fanns ett flertal nazistorganisationer i stan och på gatan kryllade det av dom. Dom mördade, misshandlade och hotade folk. Faktum är att dom 1997 attackerade en antirasistisk demonstration på liknande sätt som nazisterna gjorde i Kärrtorp.

Jag kommer ihåg att jag var 7 år när jag för första gången blev kallad svartskalle. Det var 1986. Nu är vi inne på 2014 och idag när min 6-åriga son var på väg för att besöka mej blev han kallad för svartskalle. Samma sak förr som nu. Rasister spyr ut sina äckliga åsikter och fascisterna attackerar de som står upp emot dem.

Polisen kunde inte försvara den antirasistiska demonstrationen i Linköping 1997, precis som de inte kunde försvara den i Kärrtorp 16 år senare. Skillnaden på dom två händelserna var att i Linköping var det några få som försvarade sej, i Kärrtorp var vi över 100 personer som gick samman och körde bort nazisterna.

Så till våldet. Det är här kålsuparteorierna kommer in. Narcissisterna Janne Josefsson och Jan Guillou ojar sej, hur kan man hugga någon i ryggen och samtidigt kalla det för självförsvar? Inte helt oväntat var någon av dem eller andra journalister på plats. För att förstå våldet får vi kolla på lite av den fakta som finns,

ca 30 nazister attackerar en fredlig demonstration. Dom var beväpnade med flaskor, påkar och knivar. Minst en av nazisterna hade en dragen kniv under deras attack i Kärrtorp. Ett flertal knivar hittades i anslutning till den plats nazisterna sedan grips. Många av de nazister som deltog i attacken är dömda för att han använt kniv eller varit i anslutning när folk har knivhuggits och mördats. På plats fanns 6 poliser, vilka samtliga har sagt att de var för få för att kunna skydda demonstrationen. Personen som blev knivstucken var vid tillfället i det främsta ledet inbegripen i slagsmål med demonstranter. Han blir stucken på torget innan dess att polisens förstärkning hade hunnit fram. Allt det är bevisat. Det är fakta.

Det kan tyckas kallt och skoningslöst att sticka någon med kniv men med tanke på vad nazisterna i Sverige är kapabla till (bl.a knivhögg och misshandlade personer från SMR en kille till döds i Vallentuna för nåt år sedan) och att polisen inte kunde skydda oss. Lägg där till att minst en av nazisterna men mer sannolikt att fler av nazisterna hade dragna knivar under attacken. Summera allt detta och ni får de tankar som for i genom mitt huvud då. Med det sagt vill jag även tillägga att våld får aldrig ha ett egenvärde, det måste ständigt analyseras och övervägas. I Kärrtorp var det taktiskt rätt att slå tillbaka.

Avslutningsvis vill jag återigen tacka alla som stöttat mej och min familj. Det betyder allt för mej. Och till alla er som fortsätter kampen mot rasism och fascism på gatan, i skolan, på arbetet eller genom era arbeten, i text, bild eller musik - Jag älskar er.

Håll ihop, ta hand om varandra.
Samma lika, samma liga.
Keepers of the Faith /Joel
Överlag verkar vänsterextremisterna tugga fradga nu och skrika efter blod så förhoppningsvis har Säpo beredskap för ytterligare ett vänsterextremistiskt vansinnesdåd. Läs fler twitterflöden om Joel här.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det måste väl vara Joel som går till angrepp med en flaggpinne 07:28 i det här reportaget: http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning ?
Med tanke på att Dennis Thelning är efterlyst för att ha gått till angrepp med en flaggpinne så kan det ju vara han.
__________________
Senast redigerad av LuxVeritatis 2014-04-29 kl. 21:23.
2014-04-29, 21:13
  #209
Avstängd
Dubbla svenska efternamn men är ju en blatte, malplacerat adoptivbarn som inte alls hör hemma i Sverige? Attans att blatten inte kan utvisas till kåkstaden där han hör hemma.
2014-04-29, 21:22
  #210
Medlem
WERYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
"Antifascism är alltid mordförsök"

Det är omöjligt att bevisa motsatsen
2014-04-29, 21:33
  #211
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Nej det var det inte.

Jo, det är väl många som höjt på ögonbrynen att en svensk domstol kunnat döma en vänsterextremists dåd mot en högerextremist enligt normal juridisk tillämpning. Det är glädjande att se att demokratin klarar av att försvara sig ibland. Vi får se om hovrätten klarar av att stå emot det mediala trycket, vi får också se hur stort det mediala trycket blir, vänsterextremisterna i PK-media är inte helt positiva till den här sortens grova våldsbrottslighet som Joel gjort sig skyldig till. De känner också väl till hans allmänkriminella bakgrund vilket inte bidrar till hans popularitet, för att uttrycka det milt. Även den autonoma vänstern uppvisar förvisso en enad front utåt men internt förstår man att Joels person och Joels vansinnesdåd är allt annat än en lämplig reklampelare för antifascism.

Expressen verkar gå hårdast ut hittills, Aftonbladet kanske väntar tills det är förhandling i hovrätten för att kunna påverka domslutet så mycket som möjligt.
http://unvis.it/www.expressen.se/nyh...-vald-och-hot/
http://unvis.it/www.expressen.se/nyh...brev-om-dadet/

Det är oerhört intressant att höra extremvänsterns frontfigurer oja sig på Twitter. Nedan ett urval.
De flesta tycker nog att 6,6 år för att försöka döda någon och begå våldsamt upplopp och diverse andra brott faktiskt är rätt lågt.
Det här är helt enkelt inte sant. Hugget i det fallet var mot huvudet och vederbörande förlorade antagligen mindre blod än offret i Kärrtorp. Faktum är att offret vid Slussen kunde sätta sig själv i ambulansen. Han höggs dessutom en gång emedan Joel högg två gånger. Slussen-fallet skedde dessutom i ett enda händelseförlopp medan Joel faktiskt smög runt när den omedelbara faran var över och då högg sitt offer. Eftersom Joel dömdes för andra brott så är skillnaden ynka sex månader.
Om vi tittar på det senaste dödsfallet med nazister inblandat så fick de faktiskt inte så mycket lägre straff om man betänker att vid ungdomsvård så sitter man hela straffet och inte 2/3-delar som Joel kommer att göra. Dessutom var gärningsmännen tonåringar och relativt ostraffade emedan Joel är en 37-åring med ett långt brottsregister. Den reella skillnaden i fängelse dem emellan är ungefär ett år. Inte så märkvärdigt med andra ord.

Joel själv skriver följande, även om jag misstänker starkt att någon formulerat brevet åt honom eller i vart fall korrigerat det rejält eftersom Joel knappt kan läsa och skriva.

Överlag verkar vänsterextremisterna tugga fradga nu och skrika efter blod så förhoppningsvis har Säpo beredskap för ytterligare ett vänsterextremistiskt vansinnesdåd. Läs fler twitterflöden om Joel här.

Med tanke på att Dennis Thelning är efterlyst för att ha gått till angrepp med en flaggpinne så kan det ju vara han.

Dessutom kallar Wåg Johan Olsson, vänsterextremisten som knivhöggs i Slussen-fallet, för "demonstrant". Faktum är att Olsson deltog i en AFA-attack mot Motståndsrörelsens aktivister.
2014-04-29, 21:45
  #212
Medlem
Rasande-Roses avatar
Komiskt att läsa hur fruntimmer från "Linje 17 mot rasism" uppvisar sin oändliga dumhet offentligt i media. Nu ska man tydligen åtalas för försök till dråp för att man hörs ropa "döda de röda". Det faller inte ens under olaga hot. Vilka våp. Man kan inte ha kvinnor i politiken.
2014-04-29, 22:21
  #213
Medlem
olikafargers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Personen som knivhöggs är egentligen inte med i Motståndsrörelsen, utan en oberoende nationell person.

Må så vara, men de var inte svaret på min fråga.
2014-04-29, 23:27
  #214
Medlem
LFCYNWAs avatar
Tack till er alla kommunister som filma och hjälpte till att sätta dit er egen.
Konstigt att han inte dömdes till försök till mord då han hade en kniv på sig och förväntade sig bråk/våld.
2014-04-29, 23:36
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Med tanke på att Dennis Thelning är efterlyst för att ha gått till angrepp med en flaggpinne så kan det ju vara han.

Nej det är Joel, det är många som springer runt med såna pinnar men i klippet som det syftas på h är det Joel vid 7.28.
2014-04-29, 23:45
  #216
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Överlag verkar vänsterextremisterna tugga fradga nu och skrika efter blod så förhoppningsvis har Säpo beredskap för ytterligare ett vänsterextremistiskt vansinnesdåd. Läs fler twitterflöden om Joel här.
Notera vänsterextremisternas unisona uppslutning kring dödligt våld och jämför det med alla "nazister" som tog avstånd från onödigt våldsanvändande efter dokumentären nyligen. Kommunister är en jävligt otäck grupp människor. En mycket bredare majoritet i Sverige måste börja distansera sig från de här våldspsykopaterna nu och polisen måste även börja titta på alla de sajter och personer som dagligen hetsar till grova våldsbrott. Ta en sida som "Ta tillbaka välfärden" (https://www.facebook.com/Tatillbakavalfarden) som dagligen hänger ut folk, hotar, hetsar. Hur fan är det möjligt att Säpo inte har stängt ner den, identifierat upphovsmännen och försökt se till att de döms till långa straff för grov uppvigling? Och det är bara ett exempel i mängden. Hatiska vänsterextremister som känner att de börjar förlora sina privilegier och vars världsbild allt mer ifrågasätts är ett hot mot alla ickekommunister. Dags för en bredare politisk uppslutning och en verklig insats från myndigheterna.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback