• 1
  • 2
2012-07-27, 19:48
Bannlyst
Nu har jag vart 2 dagar i rad och försökt få min halsböld punkterad, fick den för ca 3 dagar sen och på Akademiska i Uppsala ville dom sätta igång direkt o försöka sticka/suga ut med spruta. Men det enda som har kommit dessa 2 dagar i rad är mängder av blod som forsat inget var. Fick Antibiotika på 1G som jag ska äta 3 gånger per dag , började med kuren idag. Ska tydligen tillbaka imorrn igen men jag FASAR för eländet då det trots bedövning gör så fruktansvärt FITTont när dom ska in o gröta bakom halsmandlarna upp så det känns i käkbenet.

Kan inte svälja mitt saliv ens pga smärtan av denna jävla böld, kan det försvinna med kuren av penicillin som ja ska äta i 10 dagar?
Citera
2012-07-27, 19:49
Bannlyst
enda positiva denna jävla fittbölden ger en är väl att man går ner en 5-10 kg snart, då jag inte ens kan dricka vatten knappt
Citera
2012-07-27, 20:58
Medlem
lithionits avatar
visst kan det gå ner bara av antibiotikat, men tillfrisknandet går mycket fortare om man rensar bölden, det är standard först att man tömmer bölden sen antibiotikakur på det hela för att få bort det helt.

En kompis hade en jättestor halsböld, hon vart dödssjuk 40 graders feber och vart inlagd, de fick tappa bölden på var flera gånger för att hålla storleken i schack.
Citera
2012-07-27, 21:04
Bannlyst
men grejen är ju att trots 2 besök så har de inte ens fått ut en enda droppe var utan bara blod?! ska tebax imorrn o gröta igen...fyfan alltså
Citera
2012-09-12, 22:00
Bannlyst
Halsböld, Mandlar och ett rent helvete!

Okey, det började med att jag en vacker dag inte ens kunde svälja mitt egna saliv, dagen innan hade jag haft lite ont i halsen och trodde bara det var en vanlig förkylning. Men dagen efter när jag tittade i halsen var den helt igensvälld på vänster sida, och jag kunde som sagt inte ens svälja mitt egna saliv, utan fick spotta ut detta i glas vartefter jag samlade på mig.

Läkaren på akuten konstaterade halsböld och i 3 dagar i rad fick jag återkomma endast för själva LETANDET efter denna vidriga jävla sak, detta innebär att de sticker med spruta och suger ut blod bakom halsmandeln där själva bölden har sitt fäste.

3:e dagen hittade de varbölden och skar upp med skalpell ett litet snitt, var och blod rann ut i munnen och smakade rent förjävligt, en slang fördes in för att suga ut varet. Kommande 3 dagar fick jag komma på återbesök endast för att skära upp såret samtidigt som jag gick på antibiotika (Kåvepenin, 1 G (GRAM) tabletter, 2 tabletter 3 gånger per dag. De skar som sagt upp "såret" till bölden igen, detta för att det ej skulle läkas igen, då antibiotikan inte skulle komma åt då.

Okey, nu va skiten över till slut, svullnaden gick ner och jag blev "frisk". Trodde jag, följande vecka blev halsmandlarna på båda sidor helt täckta av vit beläggning, ont i halsen, kändes som rakblad när jag svalde, samt hade jag då och då "feberkänsla" och kunde vakna på morgonen av att alla, precis ALLA sängkläder va dyngblöta av svett. Det gick bokstavligen talat att vrida ur dessa som en trasa.

Återbesök på Akuten igen då, innebar ännu en antibiotikakur, denna gång Clindamycin, "tillfrisknade" efter 1-2 dagar och efter kuren va slut dag 10 så gick det ungefär 1-2 dagar och dessa beläggningar återkom.

Besöker återigen akuten och får nu prova på Kåvepenin igen tydligen, ingen halsböld synlig. Utan endast beläggning och ont i halsen. 3:e kuren pennicillin nu alltså.
Efter 2-3 dagar med kuren så får jag röda utslag på hela överkroppen och ringer till akuten, dem ber mig avsluta kuren då detta är en biverkning.

Jag avslutar kuren då jag ej blev av med beläggningen och det onda i halsen av den ändå, några dagar går och beläggningen försvinner, halsontet med.

Vet inte exakt hur långt det gått nu men inte mer än 1-2 Veckor iallafall!
Nu har mina halsmandlar blivit större än vanligt, samt att jag har sjukt ONT precis på samma ställe där min Halsböld satt, har dvs ont på vänster sida av halsen bara, feberkänsla lite då och då samt så "sticker", eller "hugger" det till som en nål/kniv i halsmandeln då och då. Dock har inte halsen svällt igen som när jag fick halsbölden, men halsmandlarna är stora, dock ej röda vad jag ser. Samt så finns knappt någon / ingen beläggning.

Vad fan är detta?! Har aldrig genom hela mitt 26 åriga liv haft problem med halsmandlarna/halsen och nu kommer skiten som ett brev på posten

Odlingar på Halsfluss och körtelfeber, leverprov taget, allt har vart utan anmärkningar.

Mvh
Senast redigerad av KrigaerN 2012-09-12 kl. 22:14.
Citera
2012-09-12, 22:38
Medlem
jojjo94s avatar
Fy fan. Hade halsböld i våras.
Så sjukt äckligt och jobbigt.
Min variant verkar dock varit något lindrigare än din då jag endast behöva åka ner två dagar för att tömma och skära den.

hade efter det jag också halsfluss på halsfluss, även innan. Bad läkaren att fixa en operationstid för att ta bort mandlarna men nej, det ville dem inte.

I ditt fall känns det väll dock ganska angeläget att ta bort dom? Hör med läkaren.
Citera
2012-09-13, 15:50
Bannlyst
Ja det va en jävla böld igen suck
Citera
2012-09-14, 21:06
Bannlyst
Tänkte uppdatera med 2 bilder, Bild 1 är dagen före punktering som gjordes idag, bild 2 är från idag då man hittade varbölden med hjälp av en överläkare som fick komma in och hjälpa till.

När bölden hittades sögs nästan en halv spruta full med var, därefter öppnade man med skalpell vartpå det forsade ut ännu mer var och de läkare som tittade på typ "Herregud jag har aldrig sett något liknande"

Det roliga var att man såg i läkarens glasögon spegelbilden av min hals, och nog fan va det det äckligaste jag sett hela halsen var GUL, fick böja mig fram och sitta framåt ett tag efter då det forsade blod samt fortsatte rinna var ur bölden en bra stund.

Bilderna finner ni här
http://www.ladda-upp.se/bilder/awadjmtiicrik/
http://www.ladda-upp.se/bilder/zmppkqnugmaifm/
Citera
2012-09-14, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
visst kan det gå ner bara av antibiotikat, men tillfrisknandet går mycket fortare om man rensar bölden, det är standard först att man tömmer bölden sen antibiotikakur på det hela för att få bort det helt.

En kompis hade en jättestor halsböld, hon vart dödssjuk 40 graders feber och vart inlagd, de fick tappa bölden på var flera gånger för att hålla storleken i schack.

Om hon var dödssjuk som hade 40 graders feber då måste jag ha haft ett mirakel som överlevde lunginflammation med 42.1 graders feber i tre dygn där frossan gav mig skakningar och hjärtklappningar innan jag bestämde mig för att söka hjälp
Citera
2012-10-23, 23:18
Bannlyst
Efter 2:a halsbölden lyckades man va "frisk" i 3 veckor och nu kom den tredje som ett brev på posten sååå roligt. på samma jävla ställe varje gång
Citera
2017-07-07, 03:31
Bannlyst
Update lite såhär 5 år senare :-) Vart frisk tills nu, nu har man fått skiten igen, på samma jävla sida. Bävar för att åka in men kan fan inte svälja längre knappt.

Detta blir kul....
Citera
2017-12-25, 01:16
Medlem
Går det inte att få narkos när man ska ta bort halsböld eller stora morofindoser eller lustgas etc.

OBS! Jag är inte drabbad själv, men jag blev lite fundersam med tanke på hur ont många säger att det gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in