• 1
  • 2
2012-07-27, 17:27
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5209608

Sådana här små flygplan syns ju ganska ofta på himlen.

Hur ofta tvingas sådana här små plan nödlanda? Någon som vet?
Citera
2012-07-27, 18:13
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabb
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5209608

Sådana här små flygplan syns ju ganska ofta på himlen.

Hur ofta tvingas sådana här små plan nödlanda? Någon som vet?

Finns det någon länk/artikel om när det förra planet havererade?
Tror ej det är så ofta vad jag har sett att dom tvingats nödlanda.
Citera
2012-07-27, 18:18
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Finns det någon länk/artikel om när det förra planet havererade?
Tror ej det är så ofta vad jag har sett att dom tvingats nödlanda.
Det tycks ha inträffat på 50-talet nå'n gång. Det kanske är mer uppseendeväckande att någon kommer ihåg det, än att det har skett.
Citat:
Ett ultralätt flygplan tvingades nödlanda vid Bäckebo kyrka på fredagseftermiddagen. Planet lyckades undkomma en kraftledning innan det tog mark på ett fält utanför kyrkan. Det är andra gången som ett flygplan tvingas nödlanda på samma fält.

– Förra gången var på 1950-talet någon gång. Då var det ett segelflyg som gick ner där, berättar Stefan Axelsson som bor precis bredvid den åker där flygplanet stannade.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5209946
Citera
2012-07-27, 18:22
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Det tycks ha inträffat på 50-talet nå'n gång. Det kanske är mer uppseendeväckande att någon kommer ihåg det, än att det har skett.

Oj, det var så länge sedan! Jag trodde det hade inträffat nyligen före denna händelse.
Citera
2012-07-27, 19:20
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Oj, det var så länge sedan! Jag trodde det hade inträffat nyligen före denna händelse.

Länge sedan

Jo, det var länge sedan. Det enda jag hittar om Bäckebo, i någorlunda närhet till 50-talet, är denna tyska testrakets nedslag där 13/6 1944.
Citat:
V-2 i Sverige − lufttorpeden i Bäckebo
Den 13 juni 1944 kraschade testraket nummer 4089 utanför Bäckebo i Nybro kommun i Småland. Raketen hade avfyrats från Peenemünde och avsågs förmodligen landa i närheten av Bornholm där tyskarna hade observationsstationer för raketexperimenten.
Efter att delarna av den störtade raketen samlats ihop undersöktes den vid Flygtekniska Försöksanstalten i Stockholm av en grupp under ledning av flygdirektören och haveriexperten Henry Kjellson. Därefter skickades den till Storbritannien för analys.
http://www.luftvarn.se/hot/peenemunde.pdf

Anm. Gräsdals gård tycks ligga ca 6 km ifrån Bäckebo kyrka, så det är troligen ej detta V2-nedslag som avses med kraschen på 50-talet.
Citat:
1944-06-13 (kl 15.15) V2-Robot no 4089, Gräsdals Gård, Knivingaryd, Bäckebo (utanför Nybro, 30 km NV Kalmar), Småland.
http://www.smhs.eu/gallery_180.html
Senast redigerad av Mandelbrot 2012-07-27 kl. 19:30.
Citera
2012-07-27, 19:41
Medlem
Otems avatar
Citat:
Länge sedan

Jo, det var länge sedan. Det enda jag hittar om Bäckebo, i någorlunda närhet till 50-talet, är denna tyska testrakets nedslag där 13/6 1944.

Anm. Gräsdals gård tycks ligga ca 6 km ifrån Bäckebo kyrka, så det är troligen ej detta V2-nedslag som avses med kraschen på 50-talet.

Så detta är en annan händelse då som jag förstår det?
Citera
2012-07-27, 19:45
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Så detta är en annan händelse då som jag förstår det?

Troligen en annan händelse

Jo, det är troligen en annan händelse än den som åsyftades med det segelflygplan som störtade på samma åker på 50-talet. Kanske någon annan hittar någon uppgift om den senare händelsen?
Citera
2012-07-27, 22:05
Medlem
Segelflygplan störtar inte på åkrar, de landar på dem!
Citera
2012-07-27, 23:49
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DHLawrence
Segelflygplan störtar inte på åkrar, de landar på dem!
Menar du med detta generella uttalande, att så fort ett segelflygplan närmar sig en åker, så är det tvunget att landa, alls ej störta, på den? Jag kan nog annars hålla med dig att det är troligare att planet på 50-talet landade på åkern, än att det störtade på den men jag kan då rakt inte ta gift på det.
Citera
2012-07-28, 01:13
Medlem
Citat:
Menar du med detta generella uttalande, att så fort ett segelflygplan närmar sig en åker, så är det tvunget att landa, alls ej störta, på den? Jag kan nog annars hålla med dig att det är troligare att planet på 50-talet landade på åkern, än att det störtade på den men jag kan då rakt inte ta gift på det.
Nja, även ett segelflygplan kan ju bestämma sig för att störta naturligtvis, men det är fasansfullt mycket mer vanligt att de landar... Jag kan medge att det är, i alla fall teoretiskt, möjligt att ett segelflygplan störtade. Men...
Citera
2012-07-28, 01:25
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DHLawrence
Nja, även ett segelflygplan kan ju bestämma sig för att störta naturligtvis, men det är fasansfullt mycket mer vanligt att de landar... Jag kan medge att det är, i alla fall teoretiskt, möjligt att ett segelflygplan störtade. Men...
Ok, då är vi överens om min troliga ordfadäs störtade i tidigare inlägg.
Vet du eller någon annan något om denna 50-talshändelse?
Citera
2012-07-28, 05:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Man talar om haveri ifall ett segelplan får skador när det landar. Oplanerade landningar förekommer ibland, men eftersom ett segelplan normalt landar utan problem på åkrar så leder det sällan till haverier men det har hänt att planet tippat över när de landat i en åker med hög växtlighet, dvs strax innan skörden.

Problemet med motorplanet denna gången är främst att det inte hade möjlighet att bromsa på marken och åkern var inte så jämn. Landställen på ultralätta plan är inte stora nog för ojämna åkrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in