Citat:
Om ett bostadsområde är bra eller inte beror lite på vad du vill få ut av det, tycker jag. Vill du leva studentlivet är t.ex. Ryd bra, men annars är det väl inte precis någon höjdare.
Skäggetorp är som sagt ghettot. Ekholmen ligger väldigt långt från universitetet och jag tror inte att många studenter bor där. Berga är också hyfsat invandrartätt, om man nu har problem med det. Ligger omkring 5 km från campus Valla, men nära Hälsouniversitetet, så det beror på vad du ska plugga. Det känns dock lite off, eftersom att det bor ganska få studenter där (jag bodde där något år, men trivdes inte jättebra). Ryd är en stor blandning av folk, men där finns det gott om studenter och ligger nära universitetet (dock långt ifrån Hälsouniversitetet).
I studentboendeväg finns t.ex Flamman och Fjärilen (Gottfridsberg, bra område) och Irrblosset (T1/Valla, väldigt bra område, men lite svårare att få tag på bostad i). Flamman är litet slitet, men man får gratis/billigare inträde till studentpuben som finns där om man bor där. Irrblosset är ganska nybyggt. Jag flyttar därifrån nu efter tre år och har trivts kanonbra, men det kan som sagt vara lite kärvt att få bostad där om man inte samlat köpoäng hos Studentbostäder ett tag.
Du verkar ha ganska bra koll och bott lite varstans. Hur är områdena Johannelund och Bostadsrättsområdet i Berga?