2012-07-27, 16:22
Medlem
Hej!
Är Ekholmen och Skäggetorp bra områden i linköping?
Jag letar nu inför skolstarten desperat efter lägenheter och undrar om dessa två områden är bra.
Tacksam för snabba svar
Citera
2012-07-27, 17:12
Medlem
drlinkps avatar
Inte säker på Ekholmen men Skäggetorp är stans "ghetto" och ligger långt ifrån det mesta. Det är ett hyfsat gulligt område för att vara ghetto men med klart fler skumma typer än resterande Linköping...

Har du något som helst val borde du göra allt du kan för att undvika Skäggetorp, framförallt på grund av det långa pendlingsavståndet.
Citera
2012-07-27, 17:23
Medlem
Frater_Frags avatar
Ekholmen är fortfarande ok, även om inslaget av hucklen och tält har ökat. Skäggetorp däremot kallas inte för inte för Negerdalen. Undantaget är den del som består av insatslägenheter, där kan du fortfarande hitta rester av urbefolkningen.
Citera
2012-07-27, 17:29
Medlem
Tack för svaren, men som jag förstår så är Ekholmen okej?
Hur är området Johannelund då?
Citera
2012-07-27, 17:37
Medlem
Citat:
Har du något som helst val borde du göra allt du kan för att undvika Skäggetorp, framförallt på grund av det långa pendlingsavståndet.

Det är ju inte särskilt långt till universitet därifrån väl? Bara 2-3 km?
Citera
2012-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlieay
Tack för svaren, men som jag förstår så är Ekholmen okej?
Hur är området Johannelund då?

Ekholmen har väl alltid varit lite stökigt med lite WT, nu sannolikt även med icke-svenskar. Johannelund likaså.

Hjulsbro är riktigt bra och lugnt område, men kanske bara villor och insatslägenheter. Annars är väl Ryd som är studentstället. Vasastan är helt OK, men kanske dyrt. Uppe vid T1-området är det någorlunda nybyggt och schysst.
Citera
2012-07-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ekholmen har väl alltid varit lite stökigt med lite WT, nu sannolikt även med icke-svenskar. Johannelund likaså.

Hjulsbro är riktigt bra och lugnt område, men kanske bara villor och insatslägenheter. Annars är väl Ryd som är studentstället. Vasastan är helt OK, men kanske dyrt. Uppe vid T1-området är det någorlunda nybyggt och schysst.

Hur är det i skäggetorp enligt dig då?
Citera
2012-07-27, 18:00
Medlem
Hur är Berga i Linköping då?
Citera
2012-07-27, 18:13
Medlem
icecools avatar
Avråder helt från att bo i skäggetorp, det är ghetto.

Berga är helt okej, lite ghetto, tyvärr ganska långt från skolan.

Leta i första hand i "student"-ryd, valla och T1 om du vill ha nära till skolan.
Citera
2012-07-27, 18:14
Medlem
Om ett bostadsområde är bra eller inte beror lite på vad du vill få ut av det, tycker jag. Vill du leva studentlivet är t.ex. Ryd bra, men annars är det väl inte precis någon höjdare.

Skäggetorp är som sagt ghettot. Ekholmen ligger väldigt långt från universitetet och jag tror inte att många studenter bor där. Berga är också hyfsat invandrartätt, om man nu har problem med det. Ligger omkring 5 km från campus Valla, men nära Hälsouniversitetet, så det beror på vad du ska plugga. Det känns dock lite off, eftersom att det bor ganska få studenter där (jag bodde där något år, men trivdes inte jättebra). Ryd är en stor blandning av folk, men där finns det gott om studenter och ligger nära universitetet (dock långt ifrån Hälsouniversitetet).
I studentboendeväg finns t.ex Flamman och Fjärilen (Gottfridsberg, bra område) och Irrblosset (T1/Valla, väldigt bra område, men lite svårare att få tag på bostad i). Flamman är litet slitet, men man får gratis/billigare inträde till studentpuben som finns där om man bor där. Irrblosset är ganska nybyggt. Jag flyttar därifrån nu efter tre år och har trivts kanonbra, men det kan som sagt vara lite kärvt att få bostad där om man inte samlat köpoäng hos Studentbostäder ett tag.
Citera
2012-07-27, 18:39
Medlem
miAmors avatar
skäggetorp är som sagt ett ghetto där du bara kommer se somalier, zigenare, araber. mycket droghandling sker där också.. där är det mer gäng och sånt som avskyr personer dem inte sett förr..

ryd är också invadrartätt men där går ändå alla ihop.. finns jättemånga studenter och det är inte så långt ifrån universtitetet.. vore jag du skulle jag undvika skäggetorp som andra här säger då jag själv bott där
Citera
2012-07-27, 18:39
Medlem
Citat:
Om ett bostadsområde är bra eller inte beror lite på vad du vill få ut av det, tycker jag. Vill du leva studentlivet är t.ex. Ryd bra, men annars är det väl inte precis någon höjdare.

Skäggetorp är som sagt ghettot. Ekholmen ligger väldigt långt från universitetet och jag tror inte att många studenter bor där. Berga är också hyfsat invandrartätt, om man nu har problem med det. Ligger omkring 5 km från campus Valla, men nära Hälsouniversitetet, så det beror på vad du ska plugga. Det känns dock lite off, eftersom att det bor ganska få studenter där (jag bodde där något år, men trivdes inte jättebra). Ryd är en stor blandning av folk, men där finns det gott om studenter och ligger nära universitetet (dock långt ifrån Hälsouniversitetet).
I studentboendeväg finns t.ex Flamman och Fjärilen (Gottfridsberg, bra område) och Irrblosset (T1/Valla, väldigt bra område, men lite svårare att få tag på bostad i). Flamman är litet slitet, men man får gratis/billigare inträde till studentpuben som finns där om man bor där. Irrblosset är ganska nybyggt. Jag flyttar därifrån nu efter tre år och har trivts kanonbra, men det kan som sagt vara lite kärvt att få bostad där om man inte samlat köpoäng hos Studentbostäder ett tag.

Du verkar ha ganska bra koll och bott lite varstans. Hur är områdena Johannelund och Bostadsrättsområdet i Berga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in