Polisen lyckades uppehålla sig kring olycksplatsen i ungefär en timme, utan att hitta den döde, kanske vid liv just då.
-Vi fick larmet strax efter 04, och klockan 04:21 hade vi en patrull på plats. De konstaterade att det handlade om en singelolycka, men hittade inte någon förare i närheten av fordonet, säger Erik Kummu, länsvakthavande polisbefäl.
Patrullen rapporterade in till kommunikationscentralen, där man också gjorde ett försök att kontakta bilens ägare.
-Patrullen stannade vid bilen fram till klockan 05:18, då de var tvungna att rycka ut på ett annat larm. Man hade inte hittat någon person, och det verkar inte ha funnits blod eller andra tecken på skador i bilen heller, säger Erik Kummu.
Under torsdagen har flera personer ringt till polisen om den voltade bilen, som ännu inte bärgats från platsen.
Vid 01:30-tiden under natten mot fredagen hittade vänner till mannen, som gett sig ut för att söka efter sin kamrat, hans livlösa kropp - endast ett 50-tal meter från bilvraket.
Är poliserna så jävla lata att dom inte ids bemöda sig att gå en sväng runt olycksplatsen, eller ens känna i motorrummet? Det lär ju ge en viss uppfattning om hur länge bilen kan ha legat där. Det krävs alltså att vänner till den omkomna ska ge sig ut och finna sin vän död.
Tycker du verkligen det? Om detta verkligen vore det dummaste, vore det ett ganska bra samhälle tycker jag.
Det är knappast polisernas fel att de har begränsade resurser och måste göra annat än att leta på en åker efter någon som kanske eller kanske inte ligger där.
Senast redigerad av gentleman 2012-07-27 kl. 15:17.
Trafikolycka med dödlig utgång E 4:an Jävre. Piteå
En man född -92 hittades död intill en trafikolycksplats som inträffade
12-07-26 vid 04-tiden. En personbil hade voltat och hamnat upp och ner
i diket. Polispatrull var på plats och hittade inga personer på olycksplatsen.
Under natten har kamrater letat och hittat sin kamrat död inte långt från
bilen.
Min klasskompis som avled. Olyckan skedde cirka 500 meter från där jag bor. riktigt dåligt och klantigt av polisen. Må han vila i frid. Ni som säger att polisen har bättre saker för sig ska veta att det är en ganska liten åker och att den inte alls skulle ta lång tid att kolla.
Senast redigerad av jokalish 2012-07-27 kl. 17:13.
Min klasskompis som avled. Olyckan skedde cirka 500 meter från där jag bor. riktigt dåligt och klantigt av polisen. Må han vila i frid. Ni som säger att polisen har bättre saker för sig ska veta att det är en ganska liten åker och att den inte alls skulle ta lång tid att kolla.
Beklagar sorgen.
Men hur lång tid tog det för kamraterna att hitta mannen då?
Poliserna kom dit kl 04.21. Och var där nästan en timma innan de fick ett nytt larm de var tvungna att åka på. De fick först kolla igenom bilen. Försöka konstatera hur olyckan gått till. Hur bilen landat på åkern osv. Detta på nästan en timme.
Om det tog kamraterna mer än 20min att hitta sin kamrat så tycker jag knappast att man kan skylla på polisen. Kamraterna behövde knappast konstatera någonting utan kunde direkt börja leta ute i terrängen.
Men hur lång tid tog det för kamraterna att hitta mannen då?
Poliserna kom dit kl 04.21. Och var där nästan en timma innan de fick ett nytt larm de var tvungna att åka på. De fick först kolla igenom bilen. Försöka konstatera hur olyckan gått till. Hur bilen landat på åkern osv. Detta på nästan en timme.
Om det tog kamraterna mer än 20min att hitta sin kamrat så tycker jag knappast att man kan skylla på polisen. Kamraterna behövde knappast konstatera någonting utan kunde direkt börja leta ute i terrängen.
Vet faktiskt inte hur länge det tog. Men antar att det är prioritet att hitta skadade /avlivna före man konstaterar hur olyckan gick till. Det är väll en självklarhet.
Vet faktiskt inte hur länge det tog. Men antar att det är prioritet att hitta skadade /avlivna före man konstaterar hur olyckan gick till
Exakt. Det känns som det mest naturliga är att först titta i bilen, är ingen där så söker man runt i kring. Jag antar att det måste varit minst två poliser som kom till platsen, så en kan ju försöka få tag i ägaren etc samtidigt som den andra kollar runt i kring olyckan, inte bara direkt anta att personen nog bara smet från olyckan eftersom det inte fanns blod...
Sen måste jag fråga "hundmulen" vad som är irrationellt med denna trådstart? Det var en olycka, det är en katastrof för alla släktingar och vänner, samt en katastrof att polisen är så jävla outbildade alternativt enbart för bekväma för att göra en grundlig check. Ska väl förhelvete inte ta en timme att avsöka en radie på ~50m samt kolla upp bilen...
Fan vad tragiskt, han har alltså gått iväg från bilen för att sedan dö? Det fanns ju inte blodspår eller dylikt vid bilen?
Hemskt att kompisarna ska behöva hitta honom också.
Inte så troligt att han gått iväg för att dö utan han har förmodligen flugit ut när bilen rullade/voltade.
Körde förbi olycksplatsen vid 13:00 tiden och såg bilen ligga där upp och ner tillknycklad på den lilla ängen i torsdags.
Man såg att olyckan va färsk och jag va själv nära att stanna och kolla så ingen skadad fanns på platsen. Fanns inga tecken på att polisen varit på platsen. Dom brukar ju annars va snabba att sätta upp sin olyckstejp, skylta för olycka osv.
Då låg där alltså den döda killen. Mycket trakiskt!
Enligt tv-nyheterna "Nordnytt" så låg kroppen 20 meter från bilen inte 50 som tidigare uppgivits. Låter onekligen som om poliserna inte gjort sitt jobb vidare bra.
Ungdomarna som hittade honom är kritiska och uppger att dom hittade honom direkt och att kroppen kunde ses från vägen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!