Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-26, 15:03
Medlem
Adelaides avatar
Pasta är jävligt bra för träning, det ger energi så man orkar idrotta rejält!

Men vad är egentligen det "nyttiga" i pastan som gör detta? Vad jag vet så finns det bara massa fetter och kolhydrater i det...
Citera
2012-07-26, 15:13
Medlem
Pimientos avatar
Kolhydrater ger dig energi , vilket är bra om man ska idrotta , tex löpträna. Är inte helt hundra men jag har för mig att om du äter kolhydrater men sedan inte idrottar så blir kolhydraterna till fett.
Citera
2012-07-26, 16:10
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Pasta är jävligt bra för träning, det ger energi så man orkar idrotta rejält!

Men vad är egentligen det "nyttiga" i pastan som gör detta? Vad jag vet så finns det bara massa fetter och kolhydrater i det...

Där har du svaret på din fråga.
Citera
2012-07-26, 16:19
Medlem
BrainDisorders avatar
Fullkornsmakaroner/spaghetti är väl dock bättre än den vanliga?
Bara ett litet tips!
Citera
2012-07-26, 16:53
Medlem
Pestfans avatar
Kolhydraterna som i sig inte anses som nyttigt, men dagen innan en ordentlig prestation kan ett lass med pasta göra stor skillnad. Detta är den främsta anledningen att det anses som idrottsmat. Långdistansspringare och liknande är mägnden socker du kan reservera bland det viktigare kraven.

Påstås egentligen att pasta i övrigt är en sämre kolhydratkälla än dess respektive alternativ. "nyttighetsmässigt" vill säga.
Citera
2012-07-26, 17:19
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Har för mig pasta består av Vetemjöl och ägg.

Vete och speciellt Durumvete håller en proteinhalt på ca 20%, även ägg ca 12 till 16% protein.
Protein som föda förenklat sett ger energi vilket ökar prestationsförmågan.

Vid bakning av bröd bör mjölet helst hålla 18% för att få maximal jäsning, vilket är viktigt till exempelvis franskbröd för att få det "luftigt" och samma är det med pasta och pizza.

Mest protein innehåller sojabönor ca 40%, vilket ger rejält med energi.

Så pasta innehåller alltså hälften av vad soja gör men det är "rejält" för normal träning.

Överskotts protein omvandlas till fett så det gäller att förbruka energin.

Ja det är en förenklad förklaring.

Rullkragen
Citera
2012-07-26, 17:30
Medlem
Pasta består i praktiken enbart av kolhydrater(om man kollar vit pasta), varför "behöver" den vara "nyttigare" eller bättre än att den fyller på med energi och gör så man orkar träna
Citera
2012-08-10, 12:37
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Pasta består i praktiken enbart av kolhydrater(om man kollar vit pasta), varför "behöver" den vara "nyttigare" eller bättre än att den fyller på med energi och gör så man orkar träna
skillnad på kolhydrat och kolhydrat.
Citera
2012-08-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
skillnad på kolhydrat och kolhydrat.

Det menar du inte
Citera
2012-08-10, 13:33
Medlem
Om man inte är ett påtagligt träningsfreak så är pasta inte särskilt effektivt i ärlighetens namn.

Jag älskar pasta och har ätit det i alla år. Men sedan jag bytte min basföda primärt till råris istället för pasta har jag upptäckt att jag har mycket "energi" direkt efter maten, eftersom matsmältningen inte blir lika intensiv.

Blir nästan irriterad när jag tänker på hur mycket bortslösad tid som alla matkomor efter pastaintag har orsakat mig genom åren...
Citera
2012-08-15, 17:25
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Tja det är ju mycket B-vitaminer i fullkornspastan...
Citera
2012-08-15, 18:50
Medlem
krss avatar
Att pasta skulle vara något magiskt i kombination med träning är bara en gammal skröna som på något magiskt vis fortfarande lever vidare.

Pasta är gott, ja, och ett enkelt sätt att få i sig mycket energi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in