2012-07-25, 22:26
Medlem
krommees avatar
Ska låna min bror pengar, han fick ett brev av snabbfinans om en skuld på 1300 kr.

Utskrivet 22 juli och ska betalas 25 juli, sen står det Inkassokrav, låtsas dom vara sitt eget inkasso. För så vitt jag vet harm an 14 dagar enligt lag på sig att betala en faktura?

Edit nyss: Efter att ha forskat lite om dom finner jag: http://www.snabbfinans.se

Org Nr 556678-2677

S & A Sverige ABÄven kallat Sandra & Anders Heminredning AB

HAHA wtf är det här, låtsas dom vara sitt egna inkassobolag också?

Finns det någon form av regel? Visst antal dagar man har på sig att betala en faktura osv?
Senast redigerad av krommee 2012-07-25 kl. 22:35.
Citera
2012-07-25, 22:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Finns det någon form av regel? Visst antal dagar man har på sig att betala en faktura osv?

Nej, man får sätta vilken betalningstid somhelst, bara säljande och köpande part är överens om det.

Det står ju tydligt "Låntagaren ansvarar för att återbetalning av lånet, inklusive de avgifter och räntor som nämns i dessa lånevillkor, ska vara Långivaren tillhanda senast 30 dagar från det datum som lånet togs. "

Det finns vissa regler för att EFTER ett inkassokrav har skickats så skall geldenären ges rimlig tid att reglera skulden innan man går vidare. Men det är då det.
Senast redigerad av EckiEcki 2012-07-25 kl. 23:03.
Citera
2012-07-25, 23:09
Medlem
krommees avatar
Jo det jag funderade över?

Dom verkar tro att dom är inkasso också? Han tog lånet 14 juli och har fått över 500 kr i massa räntor avgifter samt inkasso avgift.. ehmm liksom..
Citera
2012-07-25, 23:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Jo det jag funderade över?

Dom verkar tro att dom är inkasso också? Han tog lånet 14 juli och har fått över 500 kr i massa räntor avgifter samt inkasso avgift.. ehmm liksom..

"Verkar tro?" Vem som helst får bedriva inkassoverksamhet om det rör egna skulder. Men man får inte köra inkassoverksamhet för ANDRAS skulder utan tillstånd.

Man får ta ut 300kr i inkassoavgift och 340kr för eget arbete i samband med inkassoärendet, alltså 640kr, samt ränta enligt räntelagen (ref.ränta + 8%) . Vill man ta ut MER än det så måste man vara överens med kunden om det.

Så, allt i sin ordning där alltså.

Man skall dock skilja på "inkassoverksamhet" och "indrivningsverksamhet"/"handräckning". De två sistnämnda får enbart kronofogdemyndigheten syssla med (med hjälp från Polisen i vissa fall).
Senast redigerad av EckiEcki 2012-07-25 kl. 23:32.
Citera
2013-08-26, 20:38
Medlem
Man ska undvika Snabbfinans. Har väldigt dålig erfarenhet av dom. Vid kundkontakt är de hotfulla och kränkande. De skickar mejl hit och dit utan att ha koll på nåt! Dom är inte ett dugg seriösa och borde gå kurs i konsumentkontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in