2012-07-25, 22:26
Medlem
krommees avatar
Ska lna min bror pengar, han fick ett brev av snabbfinans om en skuld p 1300 kr.

Utskrivet 22 juli och ska betalas 25 juli, sen str det Inkassokrav, ltsas dom vara sitt eget inkasso. Fr s vitt jag vet harm an 14 dagar enligt lag p sig att betala en faktura?

Edit nyss: Efter att ha forskat lite om dom finner jag: http://www.snabbfinans.se

Org Nr 556678-2677

S & A Sverige ABven kallat Sandra & Anders Heminredning AB

HAHA wtf r det hr, ltsas dom vara sitt egna inkassobolag ocks?

Finns det ngon form av regel? Visst antal dagar man har p sig att betala en faktura osv?
Senast redigerad av krommee 2012-07-25 kl. 22:35.
Citera
2012-07-25, 22:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Finns det ngon form av regel? Visst antal dagar man har p sig att betala en faktura osv?

Nej, man fr stta vilken betalningstid somhelst, bara sljande och kpande part r verens om det.

Det str ju tydligt "Lntagaren ansvarar fr att terbetalning av lnet, inklusive de avgifter och rntor som nmns i dessa lnevillkor, ska vara Lngivaren tillhanda senast 30 dagar frn det datum som lnet togs. "

Det finns vissa regler fr att EFTER ett inkassokrav har skickats s skall geldenren ges rimlig tid att reglera skulden innan man gr vidare. Men det r d det.
Senast redigerad av EckiEcki 2012-07-25 kl. 23:03.
Citera
2012-07-25, 23:09
Medlem
krommees avatar
Jo det jag funderade ver?

Dom verkar tro att dom r inkasso ocks? Han tog lnet 14 juli och har ftt ver 500 kr i massa rntor avgifter samt inkasso avgift.. ehmm liksom..
Citera
2012-07-25, 23:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Jo det jag funderade ver?

Dom verkar tro att dom r inkasso ocks? Han tog lnet 14 juli och har ftt ver 500 kr i massa rntor avgifter samt inkasso avgift.. ehmm liksom..

"Verkar tro?" Vem som helst fr bedriva inkassoverksamhet om det rr egna skulder. Men man fr inte kra inkassoverksamhet fr ANDRAS skulder utan tillstnd.

Man fr ta ut 300kr i inkassoavgift och 340kr fr eget arbete i samband med inkassorendet, allts 640kr, samt rnta enligt rntelagen (ref.rnta + 8%) . Vill man ta ut MER n det s mste man vara verens med kunden om det.

S, allt i sin ordning dr allts.

Man skall dock skilja p "inkassoverksamhet" och "indrivningsverksamhet"/"handrckning". De tv sistnmnda fr enbart kronofogdemyndigheten syssla med (med hjlp frn Polisen i vissa fall).
Senast redigerad av EckiEcki 2012-07-25 kl. 23:32.
Citera
2013-08-26, 20:38
Medlem
Man ska undvika Snabbfinans. Har vldigt dlig erfarenhet av dom. Vid kundkontakt r de hotfulla och krnkande. De skickar mejl hit och dit utan att ha koll p nt! Dom r inte ett dugg serisa och borde g kurs i konsumentkontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in