2012-07-25, 16:36
Medlem
Hej, jag har en packard bell som är ca. 1.5 år gammal.
Har aldrig tidigare haft några problem med den.
Idag när jag skulle starta datorn hade jag inte använt den på en vecka och när jag satte på den så började den tjuta som ett larm och skärmen vart svart.
Nu när jag försöker starta datorn så tjuter den inte längre men skärmen är helt svart.
(bärbar dator)
Någon som vet några tips på hur man kan göra för att den ska funka?
Är det dyrt att laga?
Datorn är knappt använd... tacksam för hjälp
Citera
2012-07-25, 16:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du kommer åt felsäkert läge så provar med en ominstallation som då avser grafikkortets drivrutin.
Citera
2012-07-25, 16:59
Medlem
hur kommer jag åt felsäkert läge? skärmen på datorn är helt svart så ser inget på den.
Har testat trycka på de flesta knappar men händer ingenting.
Citera
2012-07-25, 17:02
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellaan
hur kommer jag åt felsäkert läge? skärmen på datorn är helt svart så ser inget på den.
Har testat trycka på de flesta knappar men händer ingenting.

Tror våran käre vän Cyrus tänkte mer på om du kan koppla den till t.ex. annan skärm eller kanske en tv?
Citera
2012-07-25, 17:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du startar om datorn och precis innan Windows börjar läsa in skrivbordet så trycker du F2 eller F8 eller Del. Du ser annars detta i samband med uppstarten.
Citera
2012-07-25, 17:05
Medlem
Jag försökte koppla den till en tv innan men det kommer inte fram någonting på tv:n
Citera
2012-07-25, 17:17
Medlem
händer ingenting då heller
Citera
2012-07-25, 21:32
Moderator
Protons avatar
ÖDIT -> Hårdvara /Mod
Citera
2012-07-25, 21:36
Medlem
Boggas avatar
Äldsta grabben här hemma hade kolsvart skärm vid uppstart. Kopplade i grafikkortet i en annan dator och det funkade perfa. Då slet jag ut 2 minnen och körde med 2 kvar. Då blev det bild och datorn startade. Satte i en tredje och den startade lika fint. Har inte testat sätta tillbaks den sista...

Antingen behövdes det bara lite ta lös/ta bort eller så är en ram-slot trasig eller minnet...

Testa slita lös lite minnen och/eller flytta runt de lite.
Citera
2012-07-25, 22:26
Medlem
Testade ta bort ett minne och nu funkar den som vanligt igen
Tack så jätte mycket för hjälpen!
Citera
2012-07-26, 08:17
Medlem
Lånar tråden, har ett liknande (samma?) problem.

Satt och spelade igår när skärmen helt plötsligt blir svart. Den var dock fortfarande påslagen men verkar ha förlorat kontakt med datorn. Tryckte åt sladdarna ordentligt utan resultat så misstänker att det är grafikkortet som är den felande länken.

Så tänkte prova TS lösningsmetod men jag är en fullkomligt oteknisk när det gäller datorer. Hur "tar man bort minnen"? Förklara gärna övertydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in