2012-07-24, 10:55
Medlem
Hej.

Jag har blivit "erbjuden" att få ett lån beviljat mot en avgift. Detta påstås vara av någon som jobbar/har kontakter i ett bankkontor. Avbetalningsplan på 10 år, inget brott begått från min sida. Jag själv har varken inkomst eller kapital som Skatteverket känner till.

Då är frågan, kan jag låna 200000+ på egen hand i dagens läge? Det skulle betyda att dessa personer försöker lura mig på avgiften.

Eller är detta ett "bra" erbjudande?
Senast redigerad av Jamez 2012-07-24 kl. 11:18.
Citera
2012-07-24, 11:00
Medlem
Conceptions avatar
Du skriver att du inte har någon inkomst som skatteverket känner till. Har du någon inkomst överhuvudtaget?

Har du inkomst som inte skatteverket känner till och sen påstår att inget brott begåtts från din sida så ljuger du.
Citera
2012-07-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du skriver att du inte har någon inkomst som skatteverket känner till. Har du någon inkomst överhuvudtaget?

Har du inkomst som inte skatteverket känner till och sen påstår att inget brott begåtts från din sida så ljuger du.

Ursäkta min otydliga formulering. Jag har inkomst som är svart. Det jag menar är att jag undrar om det är olagligt för mig att låta den snälla bankmannen låna mig pengar.

Du har möjligtvis inget svar på den faktiska frågeställningen?
Citera
2012-07-24, 11:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamez
Ursäkta min otydliga formulering. Jag har inkomst som är svart. Det jag menar är att jag undrar om det är olagligt för mig att låta den snälla bankmannen låna mig pengar.

Du har möjligtvis inget svar på den faktiska frågeställningen?

Det känns som din frågeställning är alldeles för luddig för att det ska gå att ge ett bra svar.

Men jag kan ge dig ett gott råd. Det är inte särskilt smart att låna av folk som fifflar, det säger sig självt. Skulle hans arbetsgivare (banken?) komma på honom så räkna med att de kommer kräva pengarna av dig omgående och att du kommer hamna i någon form av utredning.
Citera
2012-07-24, 11:13
Medlem
Citat:
Det känns som din frågeställning är alldeles för luddig för att det ska gå att ge ett bra svar.

Men jag kan ge dig ett gott råd. Det är inte särskilt smart att låna av folk som fifflar, det säger sig självt. Skulle hans arbetsgivare (banken?) komma på honom så räkna med att de kommer kräva pengarna av dig omgående och att du kommer hamna i någon form av utredning.

Det är jag införstådd med då jag själv är en så kallad fifflare. Större delen av pengarna kommer inom kort tid att omsättas i kontanter så det är inget problem jag behöver ta hänsyn till.

Förstår att det kan vara svårt att ge ett exakt svar. Jag tänker mig mer om någon med insikt i bankvärlden skulle kunna göra en grov analys av något som rör tillvägagångssättet, eller de brister i bankens system som möjliggör detta.

Jag vet dessutom inte per fakta att han utför något fiffel. Jag är inte insatt för fem öre och kan inget om ekonomi förutom att räkna mina egna sedelbuntar! Och med de ständigt ökande skriverierna om alla oförmånliga lån - vad vet jag? Jag skulle inte bli förvånad om det finns skitställen där du kan klampa in utan betalningsanm. och låna 200lök.
Senast redigerad av Jamez 2012-07-24 kl. 11:26.
Citera
2012-07-24, 11:28
Medlem
Fridensmans avatar
Citat:
Själv har jag ingen personlig kontakt med bankman och kontot är inte mitt.
Om du inte har kontakt med bankmannen och kontot är ditt vad är du orolig för? Jag säger kör på!

Det är inte så att nån vill sätta in pengar på ditt konto och du får en liten avgift?
Citera
2012-07-24, 11:30
Medlem
Conceptions avatar
Ingen hederlig bank skulle i varje fall låna ut 200kkr+ till någon som saknar inkomst. Så mycket kan jag lova. Så att det är någon form av fiffel inblandat kan man räkna ut med röven.

Vad är det för avgift du pratar om då? Hur stor är den i förhållande till lånebeloppet? Vilken ränta handlar det om?
Citera
2012-07-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridensman
Om du inte har kontakt med bankmannen och kontot är ditt vad är du orolig för? Jag säger kör på!

Det är inte så att nån vill sätta in pengar på ditt konto och du får en liten avgift?

Jag skrev att kontot INTE var mitt. Men det jag funderar på är att använda eget konto för att kunna legitimera innehavet av pengarna i polisiära situationer.

Pengarna ska enligt min kontakt vara helt lagliga och vita. Under det första året betalar jag med en del av de lånade pengar för att därefter betala tillbaka så stor del som möjligt på så kort tid som möjligt. DÅ till ännu en fråga, kan man betala banklån med kontanter? Är det någon som bryr sig om jag tagit ut 50000, och sedan satt in 200000 över ett år och nu betalar tillbaka hela skulden?
Citera
2012-07-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ingen hederlig bank skulle i varje fall låna ut 200kkr+ till någon som saknar inkomst. Så mycket kan jag lova. Så att det är någon form av fiffel inblandat kan man räkna ut med röven.

Vad är det för avgift du pratar om då? Hur stor är den i förhållande till lånebeloppet? Vilken ränta handlar det om?

Har inte fått alla detaljer då vi möttes flyktigt sist. Har efterfrågat en tid för möte med kontakten mellan mig och bankmannen. Jag planerar inte att fullfölja något innan jag har begrepp om vad det är som sker bakom kulisserna.

Avgiften är svart och fördelas 80/20 mellan bankmannen/min kontakt skulle vara 1/3 vilket är en fruktansvärd blåsning om fallet skulle vara så att detta är något vem som helst kan göra. Annars får du gärna kalla mig korkad som gärna betalar 33% ränta.
Citera
2012-07-24, 11:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
DÅ till ännu en fråga, kan man betala banklån med kontanter? Är det någon som bryr sig om jag tagit ut 50000, och sedan satt in 200000 över ett år och nu betalar tillbaka hela skulden?

Det bör du nästan veta själv om du fifflar tycker man.

Banker är skyldiga att rapportera stora kontanta insättningar på konton till skatteverket ja. Jag fattar bara inte att du vågar hålla på som du gör. Blir du påkommen så är livet slut fattar du väl? Inget rättsväsen tittar med blida ögon på ekonomiskt fiffel.
Citera
2012-07-24, 11:47
Medlem
Citat:
Det bör du nästan veta själv om du fifflar tycker man.

Banker är skyldiga att rapportera stora kontanta insättningar på konton till skatteverket ja. Jag fattar bara inte att du vågar hålla på som du gör. Blir du påkommen så är livet slut fattar du väl? Inget rättsväsen tittar med blida ögon på ekonomiskt fiffel.

Det som avses är att göra mindre sporadiska insättningar i insättningsautomat vilket är en medot jag använt mig av förut när jag ville sätta in lite mer än 50000 över några månader.

Detta är också helt nya områden för mig. Jag vet att min kontakt är legitim och därför ville jag kolla upp vad detta egentligen gällde helt enkelt.

Om det dessutom skulle vara genomförbart har jag de bästa förutsättningarna att göra så.
Citera
2012-07-24, 11:48
Medlem
Det är inte särskilt smart att låna utan beskattningsbar inkomst heller då du inte kan göra något ränteavdrag alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in