2012-07-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det är inte särskilt smart att låna utan beskattningsbar inkomst heller då du inte kan göra något ränteavdrag alls.

Ränteavdrag är ett begrepp jag inte känner till. Vill du förklara vad mer ingående samt hur relationen mellan ränteavdrag och min situation ser ut?

Och jag vet att detta inte är "smart". För mig som har hela bilden av min situation är det däremot smart.
Citera
2012-07-24, 11:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är inte särskilt smart att låna utan beskattningsbar inkomst heller då du inte kan göra något ränteavdrag alls.

Jag tror inte TS bryr sig nämnvärt då han lånar till 33% ränta.
Citera
2012-07-24, 11:55
Medlem
Du får nog ge lite mer detaljer. 33% ränta på ett lån på 200 000kr är inget man normalt tar.
Varför vill du låna till den räntan för? Inga banker sysslar med den typen av lån heller.
Citera
2012-07-24, 12:13
Medlem
Citat:
Du får nog ge lite mer detaljer. 33% ränta på ett lån på 200 000kr är inget man normalt tar.
Varför vill du låna till den räntan för? Inga banker sysslar med den typen av lån heller.

För att 100k inte är några pengar jag behöver gråta över. Jag förstår också att det inte är en tjänst banken inte erbjuder alla. Därför vill jag veta om någon kan spekulera i hur detta är möjligt. Som sagt är min källa en legitim och de första två lånen gick igenom förra veckan.

Jag varken orkar eller vill redogöra för skälen bakom mitt intresse i detta.
Citera
2012-07-24, 12:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamez
För att 100k inte är några pengar jag behöver gråta över. Jag förstår också att det inte är en tjänst banken inte erbjuder alla. Därför vill jag veta om någon kan spekulera i hur detta är möjligt. Som sagt är min källa en legitim och de första två lånen gick igenom förra veckan.

Jag varken orkar eller vill redogöra för skälen bakom mitt intresse i detta.

Eftersom du har hela bilden och inte vi som försöker svara så kan du nog själv bäst svara på dina frågor.

Det går säkert att låna pengar om man har svart inkomst till hutlösa räntor och är inte 100k några problem för dig så kör på! Jag tror bara att du ska vara jävligt försiktig med sånt här. Som sagt kommer någon på dig och börjar grotta i hur du har levt de senaste åren så kan du skönstaxeras så det står härliga till. Kom ihåg att det lånet du skall tänkas göra är på 10år. Mycket hinner hända på 10år och skulle du eller din kontaktman bli sjuka eller på annat sätt onåbara så ni inte kan genomföra vad ni kommit överens om så kan jag knappast tro att någon av er kan hävda något juridiskt eftersom avtalet troligen är tvivelaktigt. Du sitter ju i en sån sits att du bara skulle kunna dra med ditt lån i sådana fall så troligen sitter din kontaktman med sin egna betydligt mer muskulösare kontaktman om du förstår vad jag menar.

EDIT: Jag ska bara tillägga att jag hade en bekant som höll på med troligen samma saker som du gör. Han trodde han var världens smartaste men verkligheten kom ikapp honom en vacker dag. Det gick så långt att han tog sitt egna liv till slut. Därefter avråder jag alltid alla som håller på med ekonomiskt fiffel att det är inte värt det. Att kunna somna på kvällen och kunna vakna utan att behöva se sig över axeln är värt lätt alla pengar i världen hur man än vrider och vänder på det.
Senast redigerad av Conception 2012-07-24 kl. 12:35.
Citera
2012-07-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Eftersom du har hela bilden och inte vi som försöker svara så kan du nog själv bäst svara på dina frågor.

Det går säkert att låna pengar om man har svart inkomst till hutlösa räntor och är inte 100k några problem för dig så kör på! Jag tror bara att du ska vara jävligt försiktig med sånt här. Som sagt kommer någon på dig och börjar grotta i hur du har levt de senaste åren så kan du skönstaxeras så det står härliga till. Kom ihåg att det lånet du skall tänkas göra är på 10år. Mycket hinner hända på 10år och skulle du eller din kontaktman bli sjuka eller på annat sätt onåbara så ni inte kan genomföra vad ni kommit överens om så kan jag knappast tro att någon av er kan hävda något juridiskt eftersom avtalet troligen är tvivelaktigt. Du sitter ju i en sån sits att du bara skulle kunna dra med ditt lån i sådana fall så troligen sitter din kontaktman med sin egna betydligt mer muskulösare kontaktman om du förstår vad jag menar.

Vad jag blivit informerad om är att lånet är helt legitimt och om jag slutar med avbetalningarna blir det som med vilket banklån som helst.
Citera
2012-07-24, 12:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad jag blivit informerad om är att lånet är helt legitimt och om jag slutar med avbetalningarna blir det som med vilket banklån som helst.

Du menar att det går till inkasso eller vad?
Citera
2012-07-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du menar att det går till inkasso eller vad?
Ja.
Citera
2012-07-24, 13:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja.

Ok, jag tycker för varje uppgift man får så kommer nya frågetecken. Någon annan har kanske ett bättre svar än vad jag har.

Men är avtalet legitimt som du säger så är det väl inga större problem förutom att 33% ränta är jävligt mycket. Så på det sättet så blir du ju utnyttjad. Se också till att få allt skriftligt om det verkligen är legitimt. Att du blir informerad om dittan att datten betyder ingenting om det blir rättsliga påföljder.

Jag förmodar att din kontaktman också blivit informerad om att du har svart inkomst. Annars tror jag knappast de hade beviljat någonting. Men går absolut inte du att spåra på något sätt så sitter du kanske säker. Men sådana uppgifter ska man vara jävligt försiktig med att sprida.

Sättet att kalla det avgift istället för ränta är säkert så du slipper deklarera det. Ränteinbetalningar ska man deklarera för att kunna dra av på skatten.
Senast redigerad av Conception 2012-07-24 kl. 13:19.
Citera
2012-07-24, 14:18
Medlem
Fridensmans avatar
Citat:
Jag skrev att kontot INTE var mitt.
Jag menade om kontot inte var ditt, förlåt mig.
Citera
2012-07-24, 15:10
Medlem
Citat:
Har inte fått alla detaljer då vi möttes flyktigt sist. Har efterfrågat en tid för möte med kontakten mellan mig och bankmannen. Jag planerar inte att fullfölja något innan jag har begrepp om vad det är som sker bakom kulisserna.

Avgiften är svart och fördelas 80/20 mellan bankmannen/min kontakt skulle vara 1/3 vilket är en fruktansvärd blåsning om fallet skulle vara så att detta är något vem som helst kan göra. Annars får du gärna kalla mig korkad som gärna betalar 33% ränta.

Det är ju inget lån. Det är pengatvätt du pratar om. För du har ju pengarna i kontanter och tänkte att du ska få in de i systemet under en längre period. Verkar ju inte som att du behöver lånet i sig egentligen med alla dina sedelbuntar. Men jag ska hjälpa dig på traven lite. Det finns väldigt mycket bättre sätt att tvätta pengar på.
Citera
2012-07-24, 15:12
Medlem
Så vida du inte tänkte ta ut pengarna och skita i att betala tillbaka. Med andra ord att förstöra alla dina chanser till ett vanligt jobb. Men varför göra en sån sak för en sån struntsumma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in