Undrar om det är det olaglig att köpa kopior av kända klockmärken, tex. Rolex, Breitling, Audermars Piguet mm. från Sverige - alltså ej import av något slag?
Har för mig att jag läste någonstans förut att det är förbjudet att sälja replicas med inte förbjudet att köpa på något konstigt vis. Men är det någon som vet fakta om detta?
Tack på förhand.
Senast redigerad av Slaktaren! 2012-07-23 kl. 19:29.
Jag har för mig, och jag kan ha helt jäkla fel, men...
det är inte olagligt att köpa, däremot olagligt att föra in det till t.ex. EU. Alltså gör du inget olagligt när du köper en klocka i utlandet, men det är olagligt för dig att föra in det till landet.
Dessutom har jag sett replikor vara till salu på lokala auktionshus, vilket får mig att undra hur det ligger till med lagen.
Tråden bör nog flyttas till juridik för att du ska få ett bra svar.
Jag har för mig, och jag kan ha helt jäkla fel, men...
det är inte olagligt att köpa, däremot olagligt att föra in det till t.ex. EU. Alltså gör du inget olagligt när du köper en klocka i utlandet, men det är olagligt för dig att föra in det till landet.
Dessutom har jag sett replikor vara till salu på lokala auktionshus, vilket får mig att undra hur det ligger till med lagen.
Tråden bör nog flyttas till juridik för att du ska få ett bra svar.
Det är varken förbjudet att köpa eller inneha så länge den har en konstruktion som innebär att en projektil aldrig har kunnat skjutas ut ur vapnet. Det framgår dels av FAP, men även av förarbetena till vapenlagstiftningen.
Det är varken förbjudet att köpa eller inneha så länge den har en konstruktion som innebär att en projektil aldrig har kunnat skjutas ut ur vapnet. Det framgår dels av FAP, men även av förarbetena till vapenlagstiftningen.
Vad i hela friden pratar du om? Jag frågar om klockor och du pratar om vapen?
Klockor och vapen, vet du nåt som inte vi vet Mr Q?