Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-23, 18:54
Medlem
Om man inte kastrerar sin honkatt, vad händer när den löper? Jag har alltid velat ha kastrerade hankatter, men nu är urvalet väldigt dåligt och det ser ut som det måste bli en hona isåfall. Kommer jag få torka upp massa? Jag bor ganska fint och vill inte förstöra möbler eller något sådant. Kan det tänkas bli ett problem?

Min kompis sa att det var ett stort ingrepp att kastrera honkatter och därför tänkte han inte kastera sin. Men han överdriver kanske? Inget man behöver oroa sig för?

Slänger in en extrafråga också:

Kan en honkatt bli likadan i sinnet som en hankatt?
Senast redigerad av sagevsal 2012-07-23 kl. 18:57.
Citera
2012-07-23, 19:03
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagevsal
Om man inte kastrerar sin honkatt, vad händer när den löper? Jag har alltid velat ha kastrerade hankatter, men nu är urvalet väldigt dåligt och det ser ut som det måste bli en hona isåfall. Kommer jag få torka upp massa? Jag bor ganska fint och vill inte förstöra möbler eller något sådant. Kan det tänkas bli ett problem?

Min kompis sa att det var ett stort ingrepp att kastrera honkatter och därför tänkte han inte kastera sin. Men han överdriver kanske? Inget man behöver oroa sig för?

Slänger in en extrafråga också:

Kan en honkatt bli likadan i sinnet som en hankatt?

Våra honkatter har inte pissat inne eller så när dom har löpt. Men däremot så står dom och skriker som några jävla flyglarm hela veckan som dom löper.

Nej det är inget stort ingrepp att kastrera. Kör in dom på morgonen hämta dom efter lunch. Sen snubblar dom omkring tills nästa dag och då är dom lite trött men annars inga problem. Stygnen behöver man normalt sett inte åka och ta ur.

Extrafråga: Beror på vad du menar med likadan i sinnet?
Har du en honkatt ute så kommer hon vara borta dagar i sträck när hon löper. Det är väl det som kan liknas med en hankatt kanske. Utveckla.
Citera
2012-07-23, 19:16
Medlem
Torka upp massa??? Jag har erfarenhet av okastrerade honkatter och inte torkar man upp något...de har ingen mens om du tänker på det. En del honor kan tvätta sig mer frenetiskt och därmed spy upp fler hårbollar, en del verkar må lite lätt illa och kan spy upp en aning vätska från magen när de löper, men det är inget som får mig att tänka på att man "måste torka upp massa"

Det är en stor operation jämfört med kastrering av hanar, men allt är relativt, katterna överlever så att säga, man får också ge katten smärtstillande efteråt.

Enligt min erfarenhet så är en kastrerad hankatt lite mer lugn och kattungelik i sinnet än en kastrerad honkatt, är honkatten inte kastrerad så är de oftast lite för oberoende och självständiga och vill man ha en innekatt så rekommenderar jag att kastrera dem så de blir mer lugna och inte vill smita när löpet inträder. Vill man ha en utekatt så rekommenderar jag att kastrera dem så de inte vandrar iväg på friarstråt eller blir med ungar titt som tätt.
Citera
2012-07-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Våra honkatter har inte pissat inne eller så när dom har löpt. Men däremot så står dom och skriker som några jävla flyglarm hela veckan som dom löper.

Nej det är inget stort ingrepp att kastrera. Kör in dom på morgonen hämta dom efter lunch. Sen snubblar dom omkring tills nästa dag och då är dom lite trött men annars inga problem. Stygnen behöver man normalt sett inte åka och ta ur.

Extrafråga: Beror på vad du menar med likadan i sinnet?
Har du en honkatt ute så kommer hon vara borta dagar i sträck när hon löper. Det är väl det som kan liknas med en hankatt kanske. Utveckla.

Ska vara innekatt.

Nej, jag vet inte... Jag har bara erfarenhet av hankatter och de har alla 3 busat som fan med mig och vi har lekt och haft riktigt bra förhållande med varandra. Blir det likadant med en honkatt?
Citera
2012-07-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Torka upp massa??? Jag har erfarenhet av okastrerade honkatter och inte torkar man upp något...de har ingen mens om du tänker på det. En del honor kan tvätta sig mer frenetiskt och därmed spy upp fler hårbollar, en del verkar må lite lätt illa och kan spy upp en aning vätska från magen när de löper, men det är inget som får mig att tänka på att man "måste torka upp massa"

Det är en stor operation jämfört med kastrering av hanar, men allt är relativt, katterna överlever så att säga, man får också ge katten smärtstillande efteråt.

Enligt min erfarenhet så är en kastrerad hankatt lite mer lugn och kattungelik i sinnet än en kastrerad honkatt, är honkatten inte kastrerad så är de oftast lite för oberoende och självständiga och vill man ha en innekatt så rekommenderar jag att kastrera dem så de blir mer lugna och inte vill smita när löpet inträder. Vill man ha en utekatt så rekommenderar jag att kastrera dem så de inte vandrar iväg på friarstråt eller blir med ungar titt som tätt.

Tänkte mest på om de pissar.

Det ska vara en innekatt.
Citera
2012-07-23, 20:09
Medlem
Citat:
Tänkte mest på om de pissar.

Det ska vara en innekatt.
Ska du bara ha katten som sällskap och inte inom avel så tycker jag absolut du ska kastrera den.

Du vill inte ha en innekatt som när den löper, skriker och jamar dag och natt, du kan bli väckt av den.
De tystnar inte även om du säger åt den, det går inte att uppfostra katten att hålla tyst när den löper.
Katter är individer med olikheter så har man tur kan man få en hona som inte låter så illa, medan andra honor låter som gnisslande laggårdsdörrar och vrålande odjur emellanåt under löpen.

Katten vill under löpet bara hitta en katthane och kan försöka smita genom fönster och dörrar och smiter den så kan den bli borta länge. Är honan okastrerad så kan hon kissa på andra ställen än kattlådan, och kastrerar du för sent, väntar flera år, så kan sådana beteenden stanna kvar fast man kastrerat honan.

Alla kastrerade katter blir lugnare och gosigare vare sig de är hona eller hane.
Citera
2012-07-23, 21:10
Medlem
Stressande för en katt vara okastrerad dessutom så skirker dom som faaen när dom löper och blir allmänt dryga samt att dom kan löpa varannan vecka en del inte kul. P-piller är inte rekomendera så kastrera du.
Citera
2012-07-23, 22:39
Medlem
Tillägg på de bra svar du får: Kastrering av honkatt gör att katten blir billigare i längden. Du behöver inte oroa dig för livmodersinflammation eller livmoder/juvercancer, tyvärr vanligt hos fertila djur.

P-piller till honkatt ökar cancerrisken med superduperstjärnskottprocent.

Numera finns veterinärer som gör så kallat flanksnitt, då de istället för att sprätta upp halva buken gör ett snitt i sidan vid bakbenet. Läker mycket snabbare och mindre komplikationsrisk. Jag skulle leta reda på en sådan veterinär.

En kastrerad katt är lugnare, snällare, gladare och mer hanterlig. De har ett väldigt hormonpåslag som fertila och det är närmast en god gärning att låta ens husdjur slippa (inget ont om uppfödare förstås, men även de tar endast ett fåtal kullar och kastrerar sedan)
Senast redigerad av LingonGrovan 2012-07-23 kl. 22:44.
Citera
2012-07-24, 01:09
Medlem
Låter asbra det här!

Beteende då? Ingen skillnad från en hankatt? Jag kan få de precis likadana?

Vet inte varför jag alltid varit inne på hanar... Var mitt ex som sa att vi definitivt skulle ha hankatter tror jag.
Citera
2012-07-24, 01:24
Medlem
Citat:
Beteende då? Ingen skillnad från en hankatt? Jag kan få de precis likadana?

Jag är en hankattsälskare och anser att det är skillnad -.-

Jag upplever honkatter som smartare, "vassare" och lite mer vuxna. Meeen, det kanske är helt subjektivt.
Citera
2012-07-24, 02:58
Medlem
Här är en till hankattälskare...det är något visst med en kastrerad hankatt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med din fråga om det går att få en hane och en hona likadana.
Det kommer alltid att finnas vissa generella skillnader mellan hanar och honor, även om de är kastrerade bägge två. Jag skulle säga rent generellt (och givetvis finns undantag) så är honor mer pälsvårdande, omhändertagande, mer ovilliga till spontana berörningar från människor, det ska mer vara på deras villkor,
de är mer gracila och försiktiga.
Min hankatt lägger sig tex gärna utsträckt på mage på mitt halvsmutsiga balkonggolv medan min honkatt alltid sitter med benen instoppade under kroppen så att alla fyra tassar tar upp kroppsvikten. Hankatten är mer lat och klumpig, honkatten kryper in och hoppar upp på fler ställen för att undersöka eller bara hitta nya liggplatser.

På tal om det så ska du skaffa din katt många liggplatser och ett klätterträd/hylla av något slag. https://www.google.se/search?q=kl%C3...w=1151&bih=601 Alla katter gillar att klättra och vässa klorna, de trivs på höga hyllor.
Citera
2012-07-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Här är en till hankattälskare...det är något visst med en kastrerad hankatt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med din fråga om det går att få en hane och en hona likadana.
Det kommer alltid att finnas vissa generella skillnader mellan hanar och honor, även om de är kastrerade bägge två. Jag skulle säga rent generellt (och givetvis finns undantag) så är honor mer pälsvårdande, omhändertagande, mer ovilliga till spontana berörningar från människor, det ska mer vara på deras villkor,
de är mer gracila och försiktiga.
Min hankatt lägger sig tex gärna utsträckt på mage på mitt halvsmutsiga balkonggolv medan min honkatt alltid sitter med benen instoppade under kroppen så att alla fyra tassar tar upp kroppsvikten. Hankatten är mer lat och klumpig, honkatten kryper in och hoppar upp på fler ställen för att undersöka eller bara hitta nya liggplatser.

På tal om det så ska du skaffa din katt många liggplatser och ett klätterträd/hylla av något slag. https://www.google.se/search?q=kl%C3...w=1151&bih=601 Alla katter gillar att klättra och vässa klorna, de trivs på höga hyllor.

När jag bodde i sverige hade jag klätterställning till mina katter, men nu är det en scottish fold som jag tänkt skaffa och de gillar inte att ligga högt, så blir bara lite leksaker till denna och lite klösbrädor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in