2013-01-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kemisnubbe
Kan inte lova något men möjligtvis i februari

------------------------------------------------------------------------

Mejla mig på malte@norrkemi.se om du vill betala mot faktura.
Det krävs inga tillstånd att köpa/inneha kemikalierna jag säljer.
Angående priset så är jag givetvis dyrare än polackerna då vi har högre moms och skatt, höga kemikalieavgifter, betydligt högre lokalkostnader osv.

Kod:

Norrkemi	Keten		svenskakemi
KNO3	88kr/kg		72Kr/kg		117kr/kg
Svavel	87Kr/kg		102kr/kg	227.5kr/kg	
KClO4	213kr/kg	206kr/kg	412kr/kg

------------------------------------------------------------------------

Har nu uppgraderat sidan till en opencart lösning då jag ej hade tid att uppgradera min egenprogrammerade lösning.
Har även fått in två nya produkter, Väteperoxid 55% och Magnesiumband

Koden 2013 ger 12% rabatt to.m 2013-01-14 om ni handlar för minst 625Kr

Trevligt att ha ägaren i tråden för info och tackar för svar.

Visco till hyfsat pris tycker även jag vore trevligt att kunna beställa.

Hur ska koden "2013" användas vid beställning? Skriver jag den i något meddelande?

Lite nyfiken på hur prisjämförelsen räknats ut. Med frakt? Olika moms?

Trevlig siduppgradering för övrigt.
Citera
2013-01-09, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomgeten
Trevligt att ha ägaren i tråden för info och tackar för svar.

Visco till hyfsat pris tycker även jag vore trevligt att kunna beställa.

Hur ska koden "2013" användas vid beställning? Skriver jag den i något meddelande?

Lite nyfiken på hur prisjämförelsen räknats ut. Med frakt? Olika moms?

Trevlig siduppgradering för övrigt.

Jag för diskussioner med en tillverkare av Visco-stubiner för tillfället så vi får se vart det leder.

Koden 2013 kan du skriva in i varukorgen genom att trycka på Använd rabattkod.

Ang "prisjämförelsen" så tog jag bara tre slumpa kemikalier, priserna är inklusive moms och exklusive frakt.
Citera
2013-01-09, 00:53
Medlem
Det är intressant att du säljer väteperoxid. Det trodde inte jag var tillåtet längre. Antar att det är storleken på flaskan som är avgrande?
Som tur är det till ett pris som de flesta "kewl bomber" torde studsa inför. Klart dyrare än vad jag shoppade min sista liter för, men så var den 30, och inte 55%'ig med.

Jag är tacksam för att väteperoxid går att få tag på över huvudtaget, jag använder den till att bättra på syresättningen i akvariet, samt styra redox i baljan. (Fria syreatomer är bra till mycket.)
B!
Citera
2013-01-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Det är intressant att du säljer väteperoxid. Det trodde inte jag var tillåtet längre. Antar att det är storleken på flaskan som är avgrande?
Som tur är det till ett pris som de flesta "kewl bomber" torde studsa inför. Klart dyrare än vad jag shoppade min sista liter för, men så var den 30, och inte 55%'ig med.

Jag är tacksam för att väteperoxid går att få tag på över huvudtaget, jag använder den till att bättra på syresättningen i akvariet, samt styra redox i baljan. (Fria syreatomer är bra till mycket.)
B!

En privatperson får inneha 99,9l väteperoxid med en koncentration av 59,9% bara man förvarar det efter gällande regler.
Citera
2013-01-09, 01:30
Medlem
Odd. Då fattar jag inte riktigt varför det inte finns att få tag på i fackhandeln längre, men oavsett, skönt att veta ett ställe det går att förnya lagret om/när jag behöver mer. Jag spär det jag har nu till 3% vid användning, så att spä en starkare vara gör ju knappast den mindre dryg.

B!
Citera
2013-01-09, 18:06
Medlem
Trodde också att väteperoxid > typ 12% var otillåtet för privatpersoner. 99,9L 59%-ig klarar man sig ju på ett tag

Är det så svårt att få tag i från fackhandlare om man är vuxen och propert klädd?
Misstänker att de inte hivar fram 99,9L till en fjunig fjortis.

Hur som är det trevligt att Norrkemi saluför det.
Citera
2013-01-09, 19:12
Medlem
Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 1999:2) om hantering av väteperoxid

Citat:
Kap. 3 Tillstånd
3.1 Tillstånd enligt 11 § LBE krävs för
1. tillverkning av väteperoxid och
2. annan hantering av väteperoxid i koncentration
a. lika med eller över 20 % men lägre än 60 % i mängd över 100 liter och
b. lika med eller över 60 % oavsett mängd.
Tillståndsmyndigheten skall begära yttrande från SÄI över ansökan om tillstånd enligt
1. och 2b

Men sen ska det väl tilläggas att SÄPO verkar hålla koll på folk som köper några större mängder väteperoxid. I höstas när jag letade runt efter 60l väteperoxid till mitt pågående raketmotor bygge så stod dem ganska fort utanför dörren.
Citera
2013-01-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomgeten
Är det så svårt att få tag i från fackhandlare om man är vuxen och propert klädd?
Misstänker att de inte hivar fram 99,9L till en fjunig fjortis.
Fackhandel... Nå, målaren som låg vägg i vägg med polisstationen sålde glatt dunkar med 5L i taget till mig, trots att jag utan omskrivning erkänt att jag gjorde smällare av det. Fortgick i flera år, tills polisen en dag fick för sig att de skulle göra en husrannsakan i ett annat ärende hemma hos mig, varpå jag meddelade att det fanns anledning att vara försiktig... För att göra en lång historia kort så satt bombteknikern som sprängde sig i luften med mitt TATP på min rättegång, tog på sig hela skulden för att det small, och jag gick till slut där ifrån med ett års övervakning, och 2 års villkorligt på det. Åklagaren ville ha mig på 8-12 år för allmänfarlig verksamhet, eller vad han kallade det.

Efter husrannsakan, som ändrade inriktning när de fick höra vad jag hade i den tillsynes anonyma träskålen i köket, stod dunkar med kemikalier till TATP kvar på köksgolvet där polisen ställt dem, rullar med tjärstubin låg på köksbordet, min pärm med anteckningar hade dock försvunnit. Kemikalierna och stubinen stod med i listan över beslagtaget gods, det gjorde dock inte pärmen...
Över lag var det ett ganska märkligt hanterande av situationen, och så här i efterhand är det en sak jag är väldigt tacksam över. Att bombteknikern klarade sig. Materiella skador belastade märkligt nog inte jag för vid rättegången, men det hade nog inte varit så skoj att känna sig skyldig för att någon annan gått åt, utan att det var ens avsikt, så att säga.
Nå, alltså. Väteperoxid används (bland annat) till att göra TATP. Vilken idiot som helst kan göra TATP. Genom att läsa lite i tidningarna kunde man för ett par år sedan konstatera att alla möjliga gjorde just TATP. Varför det stod i tidningarna? Tja, jag minns en artikel om en grabb som gjort en liten mängd, och sprängde bort ena hussidan på föräldrarnas hus. Behöver kanske inte sägas, men grabben gjorde inte mer efter det. Och då menar jag inte att han inte gjorde mer TATP...
Funderar någon som läser det här på att göra TATP, så läs tråden om just TATP. När du har läst tråden, var så snäll och gör något mindre farligt än TATP. Stoppa fingrarna i elkontakter, hoppa ned i flis-maskiner, lek naken på motorvägen. TATP är verkligen inte rätt att leka med, när det finns så mycket annat som är så mycket mindre farligt. Är man förbaskat försiktig, väldigt noggrann, och vet vad man håller på med, kan man klara sig, ett tag. Men förr eller senare hinner TATP's riskfaktor upp en, och det smäller vid fel tillfälle. Skitmängder, i ett ensamt lager papper, är nog för att slita sönder kroppsdelar.
B!
Citera
2013-01-09, 19:48
Bannlyst
Citat:
Odd. Då fattar jag inte riktigt varför det inte finns att få tag på i fackhandeln längre, men oavsett, skönt att veta ett ställe det går att förnya lagret om/när jag behöver mer. Jag spär det jag har nu till 3% vid användning, så att spä en starkare vara gör ju knappast den mindre dryg.

B!

Vi bor ju i Sovjet light, där folk gärna hjälper till att beskära andras frihet.

Dock finns det liknande restriktioner i USA
Citera
2013-01-09, 22:21
Medlem
brevlunds avatar
Finns grejerna bara i enkilosförpackningar nu? Jag vill ju bara göra en liten smäll..
Citera
2013-01-09, 22:27
Medlem
Citat:
Fackhandel... Nå, målaren som låg vägg i vägg med polisstationen sålde glatt dunkar med 5L i taget till mig, trots att jag utan omskrivning erkänt att jag gjorde smällare av det. Fortgick i flera år, tills polisen en dag fick för sig att de skulle göra en husrannsakan i ett annat ärende hemma hos mig, varpå jag meddelade att det fanns anledning att vara försiktig... För att göra en lång historia kort så satt bombteknikern som sprängde sig i luften med mitt TATP på min rättegång, tog på sig hela skulden för att det small, och jag gick till slut där ifrån med ett års övervakning, och 2 års villkorligt på det. Åklagaren ville ha mig på 8-12 år för allmänfarlig verksamhet, eller vad han kallade det.

Efter husrannsakan, som ändrade inriktning när de fick höra vad jag hade i den tillsynes anonyma träskålen i köket, stod dunkar med kemikalier till TATP kvar på köksgolvet där polisen ställt dem, rullar med tjärstubin låg på köksbordet, min pärm med anteckningar hade dock försvunnit. Kemikalierna och stubinen stod med i listan över beslagtaget gods, det gjorde dock inte pärmen...
Över lag var det ett ganska märkligt hanterande av situationen, och så här i efterhand är det en sak jag är väldigt tacksam över. Att bombteknikern klarade sig. Materiella skador belastade märkligt nog inte jag för vid rättegången, men det hade nog inte varit så skoj att känna sig skyldig för att någon annan gått åt, utan att det var ens avsikt, så att säga.
Nå, alltså. Väteperoxid används (bland annat) till att göra TATP. Vilken idiot som helst kan göra TATP. Genom att läsa lite i tidningarna kunde man för ett par år sedan konstatera att alla möjliga gjorde just TATP. Varför det stod i tidningarna? Tja, jag minns en artikel om en grabb som gjort en liten mängd, och sprängde bort ena hussidan på föräldrarnas hus. Behöver kanske inte sägas, men grabben gjorde inte mer efter det. Och då menar jag inte att han inte gjorde mer TATP...
Funderar någon som läser det här på att göra TATP, så läs tråden om just TATP. När du har läst tråden, var så snäll och gör något mindre farligt än TATP. Stoppa fingrarna i elkontakter, hoppa ned i flis-maskiner, lek naken på motorvägen. TATP är verkligen inte rätt att leka med, när det finns så mycket annat som är så mycket mindre farligt. Är man förbaskat försiktig, väldigt noggrann, och vet vad man håller på med, kan man klara sig, ett tag. Men förr eller senare hinner TATP's riskfaktor upp en, och det smäller vid fel tillfälle. Skitmängder, i ett ensamt lager papper, är nog för att slita sönder kroppsdelar.
B!

Att H2O2 fått vissa begränsningar beror förstås på TATP. Även jag gjorde detta i min ungdom. Bara att skaffa allt på närmaste färgaffär. Man får vara glad att man har fingrarna kvar.

18års-gräns bör räcka, som för raketer tex.

Lite OT nu känns det som.
Citera
2013-01-10, 23:30
Medlem
tigerrakets avatar
vad har ni för betalningsalternativ?

Postförskott?

Hade varit super då jag inte litar på internetbanken. Mina pengar försvinner mystiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in