Citat:
Ursprungligen postat av omedelbumsnu
Klart man kommer undan! Hur kan åklagaren bevisa nått när allt står ord mot ord och mina kompisar säger att han gav sig på mig? Måste ju kännas för jävligt för killen men vem bryr sig om ärlighet när man kan komma undan?
Inte säkert, finns tex utomstående vittnen som vittnar till din fördel behöver det inte bli så. Man kommer inte undan straffansvar bara för att man skyller på nöd. Det är dock inte så att man måste bevisa att man är oskyldig.
Citat:
Så du har blivit attackerad en gång innan av en hund. Inte lönt att diskutera det fallet då vi inte vet omständigheterna kring det annat än vad du förtäljer.
Ja och jag fick inga skador. Så bevisligen kan man bli attackerad av hundaar och därav hamna i en nödsituation, utan att få skador.
Citat:
Jasså, var nämner ägaren det? Och ja, det är ju just i det handladet han gör fel om man begriper sig på hundar.
Två hundar som slåss? Som hörs såpass mycket att hon uppfattar det fast hon sitter inomhus. Hon ser sin egna hund springa emot polismannen och dennes hund( läs gör utfall). Att hon sen säger att detta inte kunde vara en nösituation är ju inte något bevis. Isf skulle vi hundrafallt gånger fler människor dömda för misshandel,dråp, våldtäkt mm mm i detta land.
Citat:
Så skriver en som inte är van vid hundattacker ja. Återigen er utbildning det är fel på som nämnts tidigare i tråden vid ett flertal tillfällen.
Nu är det så att vi inte kan hålla på och lägga en massa krut på hur man tar hand om hundar på ett så humant sätt som möjligt, sånt är ägarens ansvar. Det är mycket annat vi måste kunna som går långt före det. Men oftast så löser det sig till det bästa iaf när vi har att göra med aggressiva hundar. Vi är utbildade att försvara oss på det sätt som gör att man får stopp på angrepp fortast och effektivast, inom lagens ramar. Därför är tjänstevapen att föredra om en hund attackerar och risken för skador är alltför stor. Att bara den som inte är van vid hundar skulle skriva så är inte sant. Alla hundkunniga poliser jag träffat, inklusive hundförare säger att det är tjänstevapnet man bör använda, i den mån förutsättningarna finns, om man blir attackerad av en hund.
Citat:
Vilken tur du har pistol då
Blir du utsatt för dödligt våld får du också försvara dig med dödligt våld, även mot människor. Den rätten har du också. Brb 24:1 gäller
alla.