2012-07-28, 13:48
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legost
Ursprungligen postat av Danielxbf32
"Problemet är att det är så jävla uselt genomförd tjänsteutövning från start till mål. För det första är Sverige ingen polisstat och syftet med polisens existens att skydda medborgare och deras egendom. Att polisen inte ska "hindras i sitt arbete" är inte ett självändamål och det är inte fritt fram att göra våld på civila och deras egendom bara för att de råkar komma ivägen när en polisman ska "fånga tjuven". Polismannen ska göra en avvägning om huruvida det våld han avser utöva står i proportion till ändamålet, det kan även innefatta att låta en tjuv löpa."

Alltså, håll upp!
Detta var ingen jävla uselt genomförd tjänsteutövning från start till mål. Vad har du för källa till det? Utgångsläget är att det utförts en stöld på en golfklubb om jag är rätt informerad och att tjuvar lämnat platsen. Att i detta läge gripa dessa tjuvar, vad är det för fel med detta? Tjuvar är vanemänniskor som du och jag och många har det som sitt levebröd och begår dessa stölder i parti och minut. Det är alltså ett stort samhällsintresse att få stopp på dessa gemena individer.
Med detta sagt återstår att bedöma vilket arbete som polis och väktare skulle lägga ner på denna insats. Det var ju inga våldtäktsmän eller mördare som skulle spåras upp och gripas. Alltså är vi tillbaka på frågan om det var rätt att skjuta en hund för att klara upp brottet. Tveksamt att skjuta hunden som en åtgärd för att lösa brottet, det vill säga i laga befogenhet, men inte totalt felaktigt enligt min mening. OM skott mot hund sker i ett upplevt nödläge är det alltid rätt, oavsett vad du och jag tycker. En hund är ett hundliv och i och för sig något att sätt ett högt värde på. Det skall kosta att skjuta en hund och staten ersätter i detta fallet den skada som uppkommit om hundägaren gjort sitt för att hålla hunden under uppsikt.

Att Polisen jagar tjuvar är givetvis invändningsfritt. Att till varje pris få fast tjuven är däremot inte invändningsfritt. Att skjuta en hund är ett relativt ingripande tvångsmedel och ska knappast göras lättvindigt.

Det usla i denna insats återfinns i flera dimensioner:

1.) Systemfel.

* Polisen (som myndighet) betraktar (enkom utifrån dess juridiska status som egendom) hundar ungefär som en dörr man sparkar in. Kommer en jobbig hundjävel i vägen under en insats så skjut den bara, det är ju "bara en hund". Eventuellt ersätt hundägaren med "marknadsvärdet" efteråt. Ungefär som att sätta in en ny dörr när man råkar göra husrannsakan i fel lägenhet.

* För att "hundföraren" ska ha tillräckligt att göra skickas han/hon ut på insatser där hunden är olämplig som verktyg, hunden ska ju bara med oaktat huruvida den faktiskt är en tillgång för insatsen eller som i detta fall precis tvärtom.

2.) Attitydproblem

* "Som polisman har jag minsann rätt att det här och det här och det här." det som ursprungligen är tvångsmedel avsedda att brukas för att skydda allmänheten och med allmänhetens förtroende blir istället en del av polisens och den enskilde polismannens självbild. det går sedan igen i språkbruk i stil med "beslutade att avliva hunden i samband med en polisinsats". Justitieombudsmannen har t.ex. upprapade gånger kritiserat polisen för dess användande av LOB. Istället för det ursprungliga syftet(skydda alltför berusade personer mot sig själv och andra) så har LOB kommit att brukas för att slippa diskutera med folk som är tjafsiga i allmänhet. Eller varför inte kolla på de berömda pissproven vars ursprungliga syfte är att upptäcka och beivra misstänkta narkotikabrott men som istället används som påtryckningsmedel för att underlätta polisarbetet i diverse sammanhang.

* Den machosubkultur som alltid frodas inom polisens olika specialgrenar. Självklart måste ju "hundföraren" få så mycket tid på fältet som möjligt med sin tuffa machohund nu när han tränat så mycket och lärt sig "lösa uppgifterna" i den tuffa machoutbildningen. Skit samma att det leder till att han ger sig in i massa situationer där "tjänstehunden " är direkt olämplig för uppgiften.
Polisens hela raison d'etre är att skydda allmänheten, när det blir underordnat att lattja med hundar, motorcyklar, hästar eller vad det nu är för hobby man så hemskt gärna vill förena med sitt yrke så har vi ett problem.

3.) Själva genomförandet i det enskilda fallet

* Beslutet att gå in i en civil trädgård med tjänstehund som verktyg uppenbarligen utan att vara förberedd på att det kan dyka upp hundar eller civila.

* Att inte klara av att avlägsna sig från platsen när den civila hunden dök upp. Nu vet vi inte hur kraftfull "attacken" var men det verkar nästan absurt att en utbildad hundförare+hund med tillgång till både batong och pepparspray lyckas bli övermannade så till den grad att pistolen är enda utvägen samtidigt som det inte återfinns några som helst skador på någon av de inblandede bortsett från den kula i huvudet som avfyrades av polismannen.

4.) Ljugandet och kamraderiet i efterhand.

* Hundägaren som bevittnar händelsen avfärdas med att hon är part i målet.
* Polismannen "uppfattar att han blir biten" trots att han uppenbarligen inte blev det, något som för alla andra än poliser framstår som en uppenbar efterhandskonstruktion.
* Polismannen chef leker kriminaltekniker och vittnespsykolog
Citera
2012-07-28, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Naturligtvis upplevde kvinnan det inte på samma sätt som polismannen men just att hon stod uppe bör ju ge henne en bra utsikt, tycker du inte?

30 sek är ingen lång tid i detta fallet, hur det är med nödvärnsdraget såg vi ju i guldsmeds rånet där inte ett skott träffade gärningsmannen så ska vi gå efter det bör han ju ha missat med flera meter på ett hundhuvud, tvivlar starkt på att han gjort nån form av tjurrusning med sin egen hund i koppel.

Jag förstår att du vill försvara honom och hans agerande, hade jag med gjort i din sits men anser fortfarande att vi ska avvakta tills resultatet av utredningen kommer.

Nej jag försvarar ingen, jag uttalar mig ifrån fakta och det är fel att 30 sek är kort tid. Det är faktiskt mycket lång tid. För att dra en annan liknelse med vårat komptensprov, dvs precisions delen så har vi på denna del ca 30 sek(dvs hela 10 ggr så mycket) per skott. 3 skott som skall skjutas och träffa ett mål på 20 m på 1.5 minut. Det känns som enormt mycket tid i det sammanhanget, och det är mycket tid i detta sammanhang. Sådana här saker som plötsliga angrepp, när man blir överaskad av nått osv osv går mycket fort...

Citat:
När du skall köra ditt obligatoriska 18-månadersskjutprov är du troligtvis i rätt sinnesstämning, laddat en hel vecka innan, står i en bekant miljö, varmt, ljust, avspärrat och väntar på att just göra denna övning.

Att jämföra detta med en tjuvjakt på morgonen med en polishund dragandes i linan och adrenalinet pumpandes i kroppen, allvrligt bättre kan du nog?!

Ja självklart. Men det nödvärnsdrag vi lär och gör på våra kompetensprov har man 3 sek på sig. Det är lång tid ska jag tala om, och på ett avstånd av 7m. Sett i det sammanhanget är 30 sek mycket lång tid, hur man än vrider och vänder på det. Jag kan förstå att det inte låter så för den som inte är utbildad. Men om du haft övningar som vi, om du lärt dig hur fort det går när människor gör tjurrusning så inser man hur enormt mycket tid 30 sek är i sånt här sammanhang. Således att hon hörde liv ute, klev upp, kanske tog på sig något plagg, gick till fönstret och först då ser att han skjuter tyder ju verkligen inte på att hundöraren dragit vapen och skjutit det första han gjort.
Senast redigerad av Mingui78 2012-07-28 kl. 15:41.
Citera
2012-07-28, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoughsTower
Vad som står i den numera berömda brottsbalken är en sak och hur domstolarna dömmer är en helt annan sak. Finns drösvis med exempel på det.

https://lagen.nu/dom/nja/1999s460

https://lagen.nu/dom/nja/2009s234

Möjligtvis upplever du det så, möjligt kanske du själv eller någon kompis handlat i våld och det bedömts som ett läge "just på gränsen" varvid domstolen valt att döma. Sånt är trist det förstår jag.

Men jag har här två rättsfall som faktiskt ganska tydligt visar att du har fel.
Senast redigerad av Mingui78 2012-07-28 kl. 16:13.
Citera
2012-07-28, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Till alla er som påstår att pepparsprejet inte hade fungerat vill jag bara säga att det är nonsens. pepparsprejen hade fungerat utmärkt till att eliminiera det potentiella hot som Brutus ev utgjorde.

Nej, jag personligen vet om fall då den varit helt verkningslös mot hund, och ett fall då den bara gjort hunden ännu ohanterligare. Men oftast funkar den bra, det håller jag med om..

Har hänt att den varit verklningslös mot människor också pga tex drogpåverkan, något du kanske inser inte är så ovanligt hos våra "klienter".
Senast redigerad av Mingui78 2012-07-28 kl. 16:14.
Citera
2012-07-28, 15:44
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingui78
Nej jag försvarar ingen, jag uttalar mig ifrån fakta och det är fel att 30 sek är kort tid. Det är faktiskt mycket lång tid. För att dra en annan liknelse med vårat komptensprov, dvs precisions delen så har vi på denna del ca 30 sek per skott. 3 skott som skall skjutas och träffa ett mål på 20 m på 1.5 minut. Det känns som enormt mycket tid i det sammanhanget, och det är mycket tid i detta sammanhang. Sådana här saker som plötsliga angrepp, när man blir överaskad av nått osv osv går mycket fort...

Nja, uttalar dig om fakta är väl att hårddra det eftersom du gått i svaromål för polisens agerande.
Dock kan jag hålla med dig om att 30 sek kan vara en lång tid, men här tycker jag du motsäger dig själv lite, se fetning.
Allt beror ju på vilken situation man är i och enligt kvinnas utsaga var det ju ingen större panik hos polismannen, nu kan du ju naturligtvis bortse från hennes utsaga och på skina att hon var chockad osv men och fortfarande ett stort men det har inte redovisats någon form av skador eller liknande varken på polismannen eller hans hund i efterhand, enligt hans berättelse skulle det vara en otroligt aggressiv hund som högg vilt efter honom och hunden därför måste han skjuta den, tyvärr jag vill fortfarande se en riktig utredning om detta.
Som en parentes, jag känner ett antal polismän både vanliga och hundförare och de är vanliga människor de med, med fel och brister och en del av dem borde överhuvudtaget inte vara i den tjänsten så man kan inte säga att alla polishen är lämpliga eller ofelbara.

Trevlig lördag på dig, hoppas du är ledig så du kan njuta av vädret.
Citera
2012-07-28, 15:51
Medlem
Tjuvar och banditer skall känna sig jagade i alla situationer. Det tar jag för givet att alla normalt funtade människor tycker. I princip inget skall stoppa polis från att jaga dessa över stock och sten, endast fara för annan person skall få poliser att sluta flåsa dem i nacken. Tycker jag.
Alltså, det var helt utmärkt att använda sig av en polishund för att söka efter dessa tjuvar. Bättre finns inte. Hade polishunden kommit ikapp tjuvarna hade säkert dessa också blivit rejält bitna i både armar och ben om de inte gjort som de blivit tillsagda. Detta är helt enligt lagboken och något som många fångar kan vittna om. Det skall kosta att inte lyda lagen.
Frågan jag ställer mej är vart tjuvarna i det aktuella fallet tog vägen? Kände de den nu dödade hunden? Jag bara undrar. I detta fall som i alla andra gäller det att vända på alla stenarna. Allt som oftast så finns svaret där du minst anar det. Oavsett så var det synd om hunden om den fick lida.
Citera
2012-07-28, 15:59
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
För att dra en annan liknelse med vårat komptensprov, dvs precisions delen så har vi på denna del ca 30 sek(dvs hela 10 ggr så mycket) per skott. 3 skott som skall skjutas och träffa ett mål på 20 m på 1.5 minut.

Som civil pistolskytt som ibland tvingas dela skjutbana med polisens skyttar kan jag dessvärre bara konstatera att den genomsnittlige svenske polisen tyvärr skjuter som en jävla kratta. Jag säger det inte för att vara elak, tvärtom gillar jag polisen. Nu vet jag för all del att det inte är den enskilde polismannens fel, utan att det beror på att ni inte får tillräckligt med träning. Är det korrekt uppfattat att ni bara får en ask om 50 patroner gratis per år och därefter får betala ytterligare ammunition som åtgår vid träning själva? Till saken.

Se min fetmarkering ovan. Vad innebär "ett mål" vid kompetensprovet? Vad är det för ett mål? Vilken storlek?
Citera
2012-07-28, 16:03
Bannlyst
Citat:
Nja, uttalar dig om fakta är väl att hårddra det eftersom du gått i svaromål för polisens agerande.
Dock kan jag hålla med dig om att 30 sek kan vara en lång tid, men här tycker jag du motsäger dig själv lite, se fetning.

Fast att det iaf tagit 30 sek tyder ju på att han iaf inte dragit vapnet och skjutit det första han gjorde. Vi övade en del på skolan med att gå oförbereda( nåja så gott det gick) för att sedan verka mot ett snabbt uppkommet hot, dvs ta fram vapnet, mantla och skjuta...några 30 sek har man verkligen inte på sig kan jag lova..

Citat:
Allt beror ju på vilken situation man är i och enligt kvinnas utsaga var det ju ingen större panik hos polismannen, nu kan du ju naturligtvis bortse från hennes utsaga och på skina att hon var chockad osv men och fortfarande ett stort men det har inte redovisats någon form av skador eller liknande varken på polismannen eller hans hund i efterhand, enligt hans berättelse skulle det vara en otroligt aggressiv hund som högg vilt efter honom och hunden därför måste han skjuta den, tyvärr jag vill fortfarande se en riktig utredning om detta.

Vad jag här menade var att hon beskådade händelsen uppe från sitt fönster. Att se saker från håll och annan vinkel gör att man får en lite annan bild av situtationens dignitet än om man står öga mot öga med hunden ifråga. Lägg dessutom till att hon var ägare till denna hund och kände till den mkt bra. Hundföraren vet ju inte alls vad detta är för hund, hur hans ägare skött den, vilket skick den är i osv osv..

Stor är den ju, och agressiv kan det mycket väl ha varit trots att polismannen lyckades freda sig från att bli biten ett tag. Det rör sig, som jag förstår också om en rätt så gammal hund( 9 år) och storleken samt utseende tyder ju på att den kanske inte är snabb som en leopard direkt( som vuxen har ungefär samma vikt)...bara några funderingar.

Självklart skall saken utredas!

Citat:
om en parentes, jag känner ett antal polismän både vanliga och hundförare och de är vanliga människor de med, med fel och brister och en del av dem borde överhuvudtaget inte vara i den tjänsten så man kan inte säga att alla polishen är lämpliga eller ofelbara.

Trevlig lördag på dig, hoppas du är ledig så du kan njuta av vädret.

Ingen är väl ofelbar eller saknar brister? Men man testas faktiskt betydligt hårdare för polisyrket än andra yrken. Men möjligt ett och annat rötägg slinker igenom iaf, men jag tror inte det rör sig om många.

Tack detsamma! Jag ska faktiskt jobba tyvärr, men kommer ju att få vara utomhus mest iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishsteel
Som civil pistolskytt som ibland tvingas dela skjutbana med polisens skyttar kan jag dessvärre bara konstatera att den genomsnittlige svenske polisen tyvärr skjuter som en jävla kratta. Jag säger det inte för att vara elak, tvärtom gillar jag polisen. Nu vet jag för all del att det inte är den enskilde polismannens fel, utan att det beror på att ni inte får tillräckligt med träning. Är det korrekt uppfattat att ni bara får en ask om 50 patroner gratis per år och därefter får betala ytterligare ammunition som åtgår vid träning själva? Till saken.

Se min fetmarkering ovan. Vad innebär "ett mål" vid kompetensprovet? Vad är det för ett mål? Vilken storlek?

Ja vissa skjuter bra, andra sämre. Sen är vissa en av sveriges bästa pistolskyttar också..

Ja ett tag var det så, pga ekonomiska skäl. Men det är inte heller ovanligt det inte ens finns ammunition ibland(övnings amo då). Sen har vissa polisstationer inte ens egna skjutbanor, utan man måste fara till närliggande flera mil bort tex. Funkar dock att öva genom att "torrdra"...glöm bara inte att se till att det inte är en kula i loppet först

Målet är en pappskiva i form av en människas överkropp, i samma storlek ungefär, med en ring man ska träffa inom. Det är inte alls särskilt svårt att klara detta prov. Jag klarade det med lätthet sist och då hade inte jag skjutit många kulor under det år som gått..
Senast redigerad av Mingui78 2012-07-28 kl. 16:12.
Citera
2012-07-28, 16:15
Bannlyst
Ägarinnan till hunden har ju sagt att hunden ej varit aggressiv.Varför tror man inte på henne?Har hon något uppsåt att ljuga om allt detta?Det är det här som inte stämmer!Polismannen har begått ett misstag men vill ej erkänna detta.Jag tycker att kvinnan i detta fall är mer trovärdig än polismannen.Hon har inget att vinna på detta medan polismannen däremot har mer att förlora!Känns ganska solklart och känner man inte igen mönstret i detta så är det illa.
Citera
2012-07-28, 16:31
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Jag kan förstå att det inte låter så för den som inte är utbildad. Men om du haft övningar som vi, om du lärt dig hur fort det går när människor gör tjurrusning så inser man hur enormt mycket tid 30 sek är i sånt här sammanhang.

Tycker nog att du sätter dig på lite väl höga hästar här. Du har ingen aning om vad jag arbetar med eller har arbetat med. Likaså har du ingen som helst aning om min utbildningsstatus.

Försöker du göra gällande att du är bättre än mig?
Senast redigerad av RoughsTower 2012-07-28 kl. 16:39.
Citera
2012-07-28, 16:38
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
https://lagen.nu/dom/nja/1999s460

https://lagen.nu/dom/nja/2009s234

Möjligtvis upplever du det så, möjligt kanske du själv eller någon kompis handlat i våld och det bedömts som ett läge "just på gränsen" varvid domstolen valt att döma. Sånt är trist det förstår jag.

Men jag har här två rättsfall som faktiskt ganska tydligt visar att du har fel.

Intressant att du kommer dragandes med två rättsfall som har tio år mellan varandra för att försöka styrka det du säger. Jag försöker förklara för dig att det inte alltid är så enkelt som du försöker göra gällande. Dina två rättsfall betyder absolut inget i denna tråden.

För att försöka få dig att förstå vad jag menar ger jag dig något att läsa denna lördagskväll. Det är fyra fall där varken Tingsrätt, Hovrätt eller Högsta domstolen var det minsta överens om något alls.

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/28699/1/gupea_2077_28699_1.pdf

Tycker det är lite oroväckande att du som anställd inom Polismyndigheten springer runt och bär på den världsbild du ger sken av här. Om du nu tror att det ser ut som du inbillar dig så förstår jag varför Polismyndigheten ser ut som den gör idag.

Dessutom så råkade det ju dyka upp ett egenupplevt fall lite tidigare i tråden. Läste du det inlägget?

Tillägg:
https://www.flashback.org/sp38530429
Senast redigerad av RoughsTower 2012-07-28 kl. 16:44.
Citera
2012-07-28, 16:39
Medlem
Strossels avatar
@Mingui78

Ja vi kan vara överens då att vi avvaktar utredning som vi hoppas blir riktig och opartisk.
Som jag hoppas du förstått gnäller jag inte på polisen i gemen utan tycke bara detta fall var uppseendeväckande med de dåliga förklaringar som kom.
Synd att du inte är ledig men får väl hoppas det blir en lugn natt för dig då istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in