2012-07-27, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mingui78
Jaså? Vad har sagts då?

Att göra saker på en utbildning är en sak-verkligheten en annan. Det blir man smärtsamt varse när man kommer ut i verkligheten. Hur många ggr har man själv inte tvingats tumma på "säkerhetsaspeketer" som man lärt sig i skolan var "ajabaja"..tex..

Men nu är det ju inte bevisat att detta är ett övertramp, det återstår ju att se om det kanske inte var så att polismannen bara fredade sig? En del tyder ju på att denna händelse är en följd av en rad olyckliga omständigheter som gjorde att polismannen inte ansåg sig ha något val.

Liknande händelse jag varit med om.:En privatperson som hade en hundgård med tre draghundar( varav två var tikar) hade fått påhälsning av en främmande hund på sin gård. Denna hund var agressiv och började morra och visa tänderna då någon kom nära. Den gjorde utfall och bet mot dom boendes där,även barnen i familjen. En helt normal reaktion och beteende från hundens sida, det fanns ju två tikar i hundgården som löpte..

Men faktum var att hunden var så agrsssiv och farlig för familjens barn att vårat yttre befäl( inte yttre befäl men den som var äldst i tjänst och tillika hundförare) inte såg någon annan utväg än att skjuta hunden. Vilket han också gjorde, det syntes tydligt på honom(min hundförarkollega alltså) hur jobbigt och hemskt han tyckte detta var.Vi lyckades reda ut vilka som hade hunden sen också, fast det tog ett tag. Det var en utländsk familj som inte förstod att man i Sverige inte kan låta sin hund gå fritt hursomhelst, att man måste ha den under uppsikt.

För att ta ett exempel...
Ok men grovt övervåld mot ostraffade,flera stora starka polismän begår övervåld mot berusade skolbarn osv.Passar inte yrket så stick,vem fan har gjort er till guds gåva till mänskligheten.Ynkryggar!!
Citera
2012-07-27, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klimvoro
Ok men grovt övervåld mot ostraffade,flera stora starka polismän begår övervåld mot berusade skolbarn osv.Passar inte yrket så stick,vem fan har gjort er till guds gåva till mänskligheten.Ynkryggar!!

Vad snackar du om? Grovt övervåld mot skolbarn? Det är verkligen inte du som sla avgöra vem som begått övertramp/övervåld etc etc...sånt har man domstolar till.

Passar inte yrket? Nej men du vet såklart allt detta bättre än vi som jobbar med detta. Kan inte du ta över då så blir allt perfekt med guld och gröna skogar? Du kan ju lösa exakt alla sorters problem under stark press närsomhelst, hursom helst och varsomhelst antar jag?...det är det gamla vanliga.
Citera
2012-07-27, 18:57
Medlem
Citat:
Jaså? Vad har sagts då?.

Felstavat, menade såklart dina kollegor. Skärp dig, har aldrig utgett mig för vara polis. Det är dessutom olagligt.
Citera
2012-07-27, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Partiledare
Felstavat, menade såklart dina kollegor. Skärp dig, har aldrig utgett mig för vara polis. Det är dessutom olagligt.

Nu tolkade jag det som att det pratats om detta på ditt jobb och att du hört om det.
Citera
2012-07-27, 19:09
Bannlyst
Citat:
Vad snackar du om? Grovt övervåld mot skolbarn? Det är verkligen inte du som sla avgöra vem som begått övertramp/övervåld etc etc...sånt har man domstolar till.

Passar inte yrket? Nej men du vet såklart allt detta bättre än vi som jobbar med detta. Kan inte du ta över då så blir allt perfekt med guld och gröna skogar? Du kan ju lösa exakt alla sorters problem under stark press närsomhelst, hursom helst och varsomhelst antar jag?...det är det gamla vanliga.
Ska medborgarna straffas så ska även medborgare i uniform straffas.Det finns en feghetskultur inom polisen som så tydlig.Titta bara på de vanligaste brott ni fälls för.Kvinnomisshandel etc!!När en enskild polisman/statlig tjänsteman blir hotad av grupp/organisation skiter ni på er!
Citera
2012-07-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoughsTower
Jag hade aldrig försökt dela två stora hundar som slåss med mindre än att slå på dom med något lämpligt. Stoppar du ner en arm eller ett ben där så kan det vara sista gången du ser armen eller benet. Och den risken hade jag inte tagit som privatperson och det skall inte heller en polisman behöva göra.

Att han skjuter är troligtvis helt korrekt, en av sakerna som det troligtvis kommer att vändas och vridas på är om huvudet verkligen var det bästa alternativet. Ett skott placerat i princip var som helst utom i huvudet hade troligtvis gjort utgången helt annorlunda.

En annan sak dom förhoppningsvis kommer att fundera på är om det hade varit möjligt att göra på ett annat sätt. Förhoppningsvis resulterar det i någon form av ändring som gör att detta inte behöver hända igen.

En mediatränad polis finns det tydligen där nere iallafall...
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/polis-skot-hund-i-tradgard

Tror du det är på detta viset vardagligt folk sköter konflikter hundar emellan som sker överallt i vårat samhälle varje dag? En av dom tar fram en pistol och skjuter den andre partens hund? Nej, givetvis inte! Precis som någon skrev här innan är att man vet inte särkilt mycket om hundar om man tror att dom biter av en armen om man särar på dem. Denna tragedi bottnar i en alldeles enorm brist på omdöme och respekt gentemot familjen vars mark han var inne på...

Personer som får panik och skjuter hundar som morrar mot hans egen har inget att göra som hundförare. Han borde sökt en annan yrkesväg inom poliskåren.
Citera
2012-07-27, 19:22
Bannlyst
Citat:

Ja domstolarna bedömmer polismän mycket hårdare än allmänheten det är ju allmänt kännt.
Citera
2012-07-27, 19:31
Medlem
Citat:
Faktiskt en vettig synpunkt. Det skriks alltid om övervåld såfort vi försvarar oss fysiskt,eller gör ingripanden. Måste säga det är förvånansvärt hur många det är, som på fullt allvar tycker att man ska måsta vänta till man fått en smäll på käften innan får tex spraya/slå med batong eller lägga ned en bråkig person, att man måste vänta tills man fått kniven i sig innan man får skjuta etc..

Hur kan det vara vettigt? Det är inte vettigt att söka sig till att bli hundförare åt polisen utan att kunna förvänta sig att ens hund kommer att hamna i konflikt med andra hundar när man korsar deras mark och vad det nu kan innebära. Man måste kunna handskas med morrande hundar utan att gripas i panik och skjuta de hundar vars väg man korsar...
Citera
2012-07-27, 19:36
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Du har då inte träffat många hundar, genomskådades direkt med dina ordval till en främmande hund.

Du är välkommen att hoppa in på min tomt och säga ett bestämt nej till min hund sen kan du rapportera tillbaka här.
Jag har ingen farlig hund, dock så har den mycket vakt i rasen och den kommer trycka ut dig från tomten eller låsa dig i inväntan på flocken (Mig) Och du kan säga NEJ bäst fan du vill det kommer inte ge någonting.

Du har uppenbarligen ingen koll på hundar (inte ens din egen) och hur de fungerar.
Jag har förmodligen mer hundvana än du.
Du väljer argumentet "mina ordval som" argument för att ha dålig vana med hundar. Det är helt befängt.
Jag har ägt och levt med hundar i hela mitt vuxna liv. Även i barnsålder men det kan inte räknas eftersom mina föräldrar hade hela ansvaret på den tiden.
Hundar reagerar på auktoritet. Har man inte auktoriteten så funkar det inte och du förstår inte eftersom du saknar just det där för att hantera hundar.
Jag säger inte att polisen skulle kunnat lösa situationen på annat sätt än han gjorde. Han var troligen inte van med hundar. Vanliga hundar alltså.

Jag har vid flera tillfällen blivit attackerad av riktigt aggressiva hundar och löst situationen utan att skjuta dem.
Citera
2012-07-27, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekula84
Hur kan det vara vettigt? Det är inte vettigt att söka sig till att bli hundförare åt polisen utan att kunna förvänta sig att ens hund kommer att hamna i konflikt med andra hundar när man korsar deras mark och vad det nu kan innebära. Man måste kunna handskas med morrande hundar utan att gripas i panik och skjuta de hundar vars väg man korsar...

Fast nu tyder ju inget på att han fått panik. Tvärtom så verkar det ju som om att det hela pågått ett tag. Kvinnan i huset han ju vakna, kliva upp och gå till fönstret innan förloppet var över. Då kan man ju anta att hon inte vaknade direkt av oljudet heller..

Citat:
Ska medborgarna straffas så ska även medborgare i uniform straffas.Det finns en feghetskultur inom polisen som så tydlig.Titta bara på de vanligaste brott ni fälls för.Kvinnomisshandel etc!!När en enskild polisman/statlig tjänsteman blir hotad av grupp/organisation skiter ni på er!

Nä poliser får inte heller begå brott. Vilket jag inte heller har skrivit. Feghetskultur? Du vet inte vad du pratar om. Du har inte en susning om hur mycket våld, hot och spydigheter man kan få ta under ett yrkesliv som polis.
Citera
2012-07-27, 19:45
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Liknande händelse jag varit med om.:En privatperson som hade en hundgård med tre draghundar( varav två var tikar) hade fått påhälsning av en främmande hund på sin gård. Denna hund var agressiv och började morra och visa tänderna då någon kom nära. Den gjorde utfall och bet mot dom boendes där,även barnen i familjen. En helt normal reaktion och beteende från hundens sida, det fanns ju två tikar i hundgården som löpte..

Men faktum var att hunden var så agrsssiv och farlig för familjens barn att vårat yttre befäl( inte yttre befäl men den som var äldst i tjänst och tillika hundförare) inte såg någon annan utväg än att skjuta hunden. Vilket han också gjorde, det syntes tydligt på honom(min hundförarkollega alltså) hur jobbigt och hemskt han tyckte detta var.Vi lyckades reda ut vilka som hade hunden sen också, fast det tog ett tag. Det var en utländsk familj som inte förstod att man i Sverige inte kan låta sin hund gå fritt hursomhelst, att man måste ha den under uppsikt.
Vad var det för ras på den hunden? Har det skrivits om det här tidigare någonstans? Det vore intressant att läsa.

Men det är ändå en jävla skillnad mot att gå in i trädgård och bara *pang* *execute* en 9-årig gammal pensionär nallebjörn. Mina hundar är hälften så stora som Brutus var men de är redan betydligt långsammare och klumpigare i 9-årsåldern än det var i sin bästa ålder. En hundförare med vett i huvudet, som säkert har tränat en del skydds och annat där det är snabbhet och aggression med borde ju ha sett det här på en gång. En 9-årig Newfoundland/Berner Sennen har pga sin storlek kortare livslängd och är helt enkelt en väldigt gammal gubbe. Det går inte att komma ifrån det hur man än försöker att vrida och vända på det här.
Senast redigerad av MahatmaHitler 2012-07-27 kl. 20:06. Anledning: -
Citera
2012-07-27, 19:49
Medlem
Strossels avatar
[quote=Mingui78]Fast nu tyder ju inget på att han fått panik. Tvärtom så verkar det ju som om att det hela pågått ett tag. Kvinnan i huset han ju vakna, kliva upp och gå till fönstret innan förloppet var över. Då kan man ju anta att hon inte vaknade direkt av oljudet heller..

Nu va det ju så att hon hade småbarn så hon vaknade nog väldigt lätt misstänker jag och fönstret var ju i sängkammaren så det bör väl inte tagit mer än max 30 sek innan hon var framme vid fönstret och såg vad hon beskrev att det var flera meter mellan polisen och hunden när han sköt den,jag tycker du har haft vettiga åsikter hitintills men nu i och med detta börjar du dra åt samma håll som alla förnekare att polisen inte kan göra fel anhängare.

Jag anser att vi får vänta och se om det blir en utredning och vad den kommer fram till samt om ägarna får komma till tals eller det bara blir polismannens ord som kommer styra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in