Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
Men han sa ju att hunden bet honom.
Så du har också skjutit ihjäl hundar? Är det det du sitter och säger? Om inte, hur klarade du av situationen?
Så du har också skjutit ihjäl hundar? Är det det du sitter och säger? Om inte, hur klarade du av situationen?
Det enda jag hört om att han skall ha blivit biten är andrahandsuppgifter från LL, som i sin tur kommitfrån hundägaren. Så nej, man kan faktiskt inte säga att han uppgett detta.
Nej jag har aldrig skjutit någon hund, en katt och ett och annat rådjur dock( som blivit skadade i trafiken) har det dock hänt att jag avlivat. Dock har jag pepparsprayat en hund en gång. Sen har jag varit med när en kollega skjutit en hund vid ett tillfälle.
Citat:
För att bli dömd för vållande av kroppsskada hoppas jag innerligen att det krävs just en.. kroppsskada!
Precis, det är ett rekvisit sokm krävs. Uppstår ingen kroppskada kan "framkallande av fara för annan " bli aktuellt. Finns bemyndiganden mot hunden sen tidigare finns straffansvar föreskrivet i "lagen om tillsyn av hundar och katter".
Citat:
Hon hörde en konfrontation mellan två hundar. Alltså två hundar som skällde mot varann. Det är inte samma som ett hundslagsmål. Sen kollade hon ut genom fönstret och såg polismannen skjuta hunden i huvet på avstånd. Som en avrättning ungefär...
Alltså såg hon inte hela förloppet, som vi redan konstaterat. Hon har tydligt sagt att hon hörde konfrontation mellan två hundar, hundföraren uppger att hunden angrep. Därmed går dennes nödinvändning inte att motbevisa.
Citat:
Ursprungligen postat av uffelida
Det har också kommit in människor där tidigare, och ägarens bedömning att hunden inte angriper när den går lös, har hittills- under Brutus 11-åriga livstid- varit korrekt. Den angrep inte nu heller, var bara intresserad av hunden. Att sedan hundföraren uppger att han blivit rädd och "upplevt" saker är inte samma sak som att han haft fog för detta.
Var hittar du lagstödet för att en ofarlig hund inte får gå lös i ägarens egna inhägnade trädgård ensam?
Var hittar du lagstödet för att en ofarlig hund inte får gå lös i ägarens egna inhägnade trädgård ensam?
Hon kan ha haft den lös tusen gånger tidigare och inget har hänt, det är inte väsentligt. Vad som är väsentligt är att om hon släpper ut den den 1001:a gången och något händer så är hon som ägare iaf ansvarig. Du vet inte att den inte angrep, det vet inte ägaren heller för hon var inte där. Där har du egentligen ytterliggare en anledning till varför man inte skall hålla sina hundar på det där sättet, du vet inte om den som kommer in i din trädgård är en djurvän eller en djurplågare. Finns du inte på plats och kan ingripa direkt då något händer så kan det bli väldigt svårt att motbevisa just en nödinvändning om en psykopat/djurplågare slår din hund för skjos skull.
Det står inte i lagen att du inte får ha din hund lös på din gård om det inte finns bemyndigande emot den. Men den får inte ställa till med " olägenhet". Det innebär att du alltid har ansvar för den och om något händer, oavsett vart du är så är du som ägare ansvarig. Olägenhet kan vara att den går till angrepp tex..
Senast redigerad av Mingui78 2012-10-28 kl. 13:41.
Senast redigerad av Mingui78 2012-10-28 kl. 13:41.