2016-08-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Jag har hund men anser att du har fel så du är nog en aning mindre representant för allmänheten än verkat inbilla dig.

Tja, en så där 50 000 personer som kommenterat och delat hundägarens fb-sida tycker som jag. Säger inte det dig nåt?
Citera
2016-08-25, 22:14
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballvart
Tja, en så där 50 000 personer som kommenterat och delat hundägarens fb-sida tycker som jag. Säger inte det dig nåt?
det faktum att diskussionen nu handlar om facebooksidor säger mig att den här eländiga tråden börjar gå på mer tomgång än vanligt. håll er till ämnet eller låt bli att skriva.
/mod
Citera
2016-08-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
På vilket sätt har det fört tråden framåt?
Allt det gjort är att det blivit massa skitsnack om hundföraren. Det har ju inte påverkat sakfrågan alls.

Sakfrågan är enbart om det förelåg nöd eller inte. Rätten att gå in på tomten är inte en fråga, det är 100% klarlagt att det är helt inom hundförarens befogenheter och det är även helt i linje med hur man bedriver eftersök.

Jag har inte ifrågasatt rätten att gå in på en tomt. Det är inte det saken handlar om. Men som polis får man inte bära sig hur huvudlöst åt som helst.
Citera
2016-08-25, 23:12
Medlem
Det lilla fåtal som stödjer hundföraren i tråden verkar mena att det viktiga inte är om det verkligen var en nödsituation utan om han uppfattade det som nöd. Nu ser jag just att en person har dömts till 14 månaders fängelse plus 32 000 kronor i skadestånd för att han knivdödat en hund.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23399382.ab

Vad är skillnaden, frånsett att dumskallen i den här tråden var polis? Varför ska inte icke-polisers upplevelser räknas som nöd?
Citera
2016-08-25, 23:36
Medlem
Citat:

Inte ett jävla dugg. Var foll som förmodligen inte har orkat sätta sig in i ämnet råkar gilla på en facebook sida, som dessutom ensidigt har skrivits av hundägaren är ju så ointressant så man storknar. Vilken expertis i ämnet anser du att dessa 50.000 skulle ha? Det enda som talar för dom är väl att dom tycker som du.

Citat:
Det lilla fåtal som stödjer hundföraren i tråden verkar mena att det viktiga inte är om det verkligen var en nödsituation utan om han uppfattade det som nöd. Nu ser jag just att en person har dömts till 14 månaders fängelse plus 32 000 kronor i skadestånd för att han knivdödat en hund.

Vad är skillnaden, frånsett att dumskallen i den här tråden var polis? Varför ska inte icke-polisers upplevelser räknas som nöd?

Om du har läst och jämfört domarna så undrar jag varför du anser att fallen är likadana? Eller har du inte det? I så fall är ju ditt inlägg bara trams.
Citera
2016-08-26, 00:58
Medlem
Citat:

Den stora skillnaden är så klart att fallet du länkade inte var en nödsituation, rätten har inte trott på att hunden angrep och dessutom så angrep mannen hundägaren när hundägaren gick emellan.
Här fanns alltså en hundägare på plats som försökte skydda sin hund från angrepp.

Situationen är väldigt olik den med hundföraren och Brutus.
Citera
2016-08-26, 02:34
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Kan vi inte prova säga såhär istället och kanske spara lite tid - vad finns det för otvetydiga bevis i Brutus-fallet som du anser borde ha fällt hundföraren för att ha kallblodigt avrättat Brutus helt utan anledning, och omkullkastat dennes berättelse om att Brutus anföll och att skottet avlossades i självförsvar, när det inte ens finns något vittne till något annat än det absoluta slutskedet av händelsen just då skottet föll och tillgängliga tekniska/ballistiska data i övrigt stämmer överens med hundförarens berättelse?

Förstår du överhuvudtaget hur rättsprocesser går till och hur höga krav på konkreta bevis det faktiskt ställs för att få till en fällande dom mot någon, eller tror du att domaren bara skulle ha kunnat dra till med nån godtycklig åsikt typ "den här hundföraren är ju helt knäpp, det ser man på honom, den slänger vi i fängelse omgående"?

För så fungerar det ju liksom inte.
Citera
2016-08-26, 21:39
Medlem
Citat:

Sen kan du ta en titt på :den här där fallet sedan avskrevs pga nödvärn.
Eller den här där 2hundar sköts ihjäl men utredningen lades ned pga nöd.
Vanliga civila som brukar sin rätt till nödvärn/nöd mot lössläppta hundar.

Om något skall faktiskt hundägaren vara tacksam för att polisen ville ge lite goodwill och inte polisanmälde hundägaren för att hon låtit hunden vara helt lössläppt utan tillsyn, något som faktiskt är olagligt.
Lite konstigt att ni inte skriker över det faktiskt eftersom det är en ganska tydligt tjänstefel, de har faktiskt anmälningsplikt.
Citera
2016-09-01, 22:54
Medlem
Citat:
Den stora skillnaden är så klart att fallet du länkade inte var en nödsituation, rätten har inte trott på att hunden angrep och dessutom så angrep mannen hundägaren när hundägaren gick emellan.
Här fanns alltså en hundägare på plats som försökte skydda sin hund från angrepp.

Situationen är väldigt olik den med hundföraren och Brutus.

Du verkar veta mycket om fallet jag länkade till. Kan du förklara hur det kommer sig att det inte var en nödsituation? Du menar att någon på ren jävelskap har kallblodigt dödat en hund utan att det varit motiverat? Hur stämmer det med tidigare resonemang att det är vad den som dödat hunden upplevt som gäller? Upplever nån att det är nöd så är det nöd. Eftersom du hyllar bevis över allt annat kanske du kan lägga fram några såna i det här fallet och förklara vad skillnaden är. Ska inte den som dödade hunden i mitt länkade fall behandlas på samma sätt som en polis? Menar du att det ska vara lättare för en polis att komma undan genom att skylla på nöd?

Det spelar ingen som helst roll om hunden är lös i trädgården eller inte. Är man så jävla korkad att man rusar in utan att se sig för får man vara beredd på överraskningar. Vad du gör är att projicera skulden på hundägaren för att ursäkta dumskallen som sköt. Jag har ingen aning om var den hund befann sig som dödades utan att det bedömdes som nöd men om du vet det så länka gärna. Jag ser inga större skillnader mellan händelserna frånsett att den idiot vi talar om i den här tråden var polis.
Citera
2016-09-01, 22:55
Medlem
Citat:
Sen kan du ta en titt på :den här där fallet sedan avskrevs pga nödvärn.
Eller den här där 2hundar sköts ihjäl men utredningen lades ned pga nöd.
Vanliga civila som brukar sin rätt till nödvärn/nöd mot lössläppta hundar.

Länk 2 fungerar inte. Var det en privatperson eller en polis som sköt dessa två hundar?
Citera
2016-09-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Kan vi inte prova säga såhär istället och kanske spara lite tid - vad finns det för otvetydiga bevis i Brutus-fallet som du anser borde ha fällt hundföraren för att ha kallblodigt avrättat Brutus helt utan anledning, och omkullkastat dennes berättelse om att Brutus anföll och att skottet avlossades i självförsvar, när det inte ens finns något vittne till något annat än det absoluta slutskedet av händelsen just då skottet föll och tillgängliga tekniska/ballistiska data i övrigt stämmer överens med hundförarens berättelse?

Förstår du överhuvudtaget hur rättsprocesser går till och hur höga krav på konkreta bevis det faktiskt ställs för att få till en fällande dom mot någon, eller tror du att domaren bara skulle ha kunnat dra till med nån godtycklig åsikt typ "den här hundföraren är ju helt knäpp, det ser man på honom, den slänger vi i fängelse omgående"?

För så fungerar det ju liksom inte.

En massa ord som inte är svar på frågan: Varför ska inte samnma principer gälla för vanliga privatpersoner som en polis?
Citera
2016-09-01, 23:08
Medlem
Citat:
Länk 2 fungerar inte. Var det en privatperson eller en polis som sköt dessa två hundar?

Citat:
En massa ord som inte är svar på frågan: Varför ska inte samnma principer gälla för vanliga privatpersoner som en polis?

Det var en privatperson. Och jo privatpersoner har precis samma rätt till nödvärn som poliser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in