2005-03-16, 00:38
Bannlyst
Åtminstone jag har svårt att få nåt grepp om jag kan tänka mig en etanolbil eller "flexifuel"-bil eller inte. Vad är för- och nackdelarna? Är tekniken driftsäker t ex?
Citera
2005-03-16, 01:19
Medlem
tjoffemans avatar
dyrt att köpa, dyrt att tanka, bensin och katalysator håller länge än enligt mig
Citera
2005-03-16, 01:28
Medlem
Carradines avatar
Lägre skattekostnader pga. miljövänligare bilar.
Citera
2005-03-16, 02:24
Bannlyst
Är det verkligen dyrt att tanka?
Citera
2005-03-16, 04:56
Medlem
Onkel Gagels avatar
Här är etanolen nästan 3 kr billigare litern än bensin så dyrt att tanka vete tusan. Dock drar dom mer bränsle och kan vara svårstartade när det är kallt ute.
Citera
2005-03-16, 08:51
Medlem
Köper man en "etanolbil" så är det nog inga problem att få igång den även när det är kallt.

Går ju alldeles utmärkt att köra på E85 i sin vanliga bil också.
Men man bör ju pröva sig fram vilken E85 + bensin blandning som funkar bäst.
Runt 30% verkar vara lagom i dom flesta bilar. Har själv kört 100% med uppställt bränsletryck utan större problem..(förutom vid just kallstarter då)

Ett billigt sätt att höja oktanhalten av olika anledningar..
Ur bränsleekonomisynpunkt så går det väl nästan jämt upp då det går åt mer etanol per mil än bensin.

Många upplever även bilen som "piggare" när dom kör på e85.
Citera
2005-03-16, 08:55
Medlem
Hurkels avatar
Man slipper av vara beroende av vissa oljeproducerande länder.

Bränslet kan produceras lokalt.

Etanolen tar inte slut om 40 år...
Citera
2005-03-16, 09:31
Medlem
tjoffemans avatar
Men det kommer nog att bli som det vart med motorgasen på 80-talet. Först får man statligt bidrag för att konvertera motorn, och sen när många har gjort det så höjer staten skatten på bränslet så det blir lika dyrt som bensin (det vart till och med något dyrare/mil) så ingen vill konvertera längre. Vilket för till följd precis som då att det inte går att tanka nånstans om man inte åker förbi norrtull i tid och otid. Myndigheter i ett nötskal tycker jag
Citera
2005-03-16, 09:32
Medlem
tjoffemans avatar
Men etanol är ett vettigt bränsle, absolut
Citera
2005-03-16, 09:33
Medlem
Erk Swedes avatar
Vinter!!!

Problemet är att starta eländet när det är kallt. Man kan faktiskt köra en vanlig bil på upp till 50% E85, och då börjar den dra lite mer soppa men jag tror man tjänar på det ändå. Under sommar halvåret tycker jag att ni provar tanka i 20 liter E85 och se om ni märker någon skillnad, jag gjorde det då inte. tycker att bränslet ser lite skumt ut,verkar som om sprit och bensin inte blandats riktigt.
Citera
2005-03-16, 12:48
Medlem
Vi har en Ford Flexifuel. Inga problem att starta på 100% E85 i -15°, går lite sämre innan den börjar få upp värmen bara.

I Forden kan du dessutom blanda bensin/etanol hur som helst så avsaknad av etanoltappar på vissa orter är heller inget problem.

Det blir lite, men bara lite, billigare på etanol.

Miljösamvetet blir bättre. Alltid något...
Citera
2005-03-16, 13:07
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurkel
Man slipper av vara beroende av vissa oljeproducerande länder.

Bränslet kan produceras lokalt.

Etanolen tar inte slut om 40 år...

Norsk olja funkar väl
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in