Har börjat gått några kilometer om dagen och dag 1 fick jag en väldigt stor blåsa på sidan av foten. Klippte hål på den ( ja jag vet man ska jag inte göra så) och tömde på vatten ( vilket var orange)
Lät de torka ut och sen hade jag på compeed. Nästa dag blev det en stor blåsa under compeedplåstret, lät de sitta några dagar men eftersom de gjorde så ont tog jag bort plåstret tvättade rent med saltlösning, satte på vanligt plåster under natten sen på med compeed när jag var ute och gick.
Nu har jag haft plåster i två dagar men nu efter jag varit ute och gått tog jag bort det och såret var varfyllt med röd rodnad runt och lite röd/blåaktigt. Antar att de är infekterat, för de gör svinont.
så kära ni, vad har ni för tips för att såret ska försvinna någon gång?
1177 tyckte att man ska gå till vårdcentralen, men de känns lite overkill...
Man kan behöva kontakta vården
Skavsåret kan bli infekterat. Det märker man om såret börjar göra mer ont efter något dygn, och huden runt såret svullnar och blir röd. Då kan man pröva att rengöra skavsåret igen extra noga, ett par gånger om dagen. Tvätta med vatten och mild tvål.
Om extra tvätt inte hjälper utan rodnaden i stället blir kraftigare eller sprider sig, om såret börjar vara sig, eller om man får feber, ska man kontakta vårdcentralen.
Till sjukan säger jag. Blodförgiftning kan komma som ett brev på posten. Fick själv 4 veckors antibiotika efter två infekterade skavsår + läkarens ajabaja: Hade du kommit bara lite senare hade vi fått kapa fötterna.
Mina fötter var blå/lila/gröna och svullna innan jag drog mig till läkaren.
Till sjukan säger jag. Blodförgiftning kan komma som ett brev på posten. Fick själv 4 veckors antibiotika efter två infekterade skavsår + läkarens ajabaja: Hade du kommit bara lite senare hade vi fått kapa fötterna.
Mina fötter var blå/lila/gröna och svullna innan jag drog mig till läkaren.
Men oj! Var det omkring såret du var blå/lila/grön eller hela foten?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!