• 1
  • 2
2012-07-22, 11:34
Medlem
Riiikards avatar
Hej!

Jag undrar när det är läge att flytta hemifrån? Jag tycker väl att man bör ha fast jobb och tillräckligt för att betala hyra och allt.

När flyttade ni ut? Är 19 och bor hemma hos morsan... Men eftersom jag inte har fast jobb så har jag knappt pengar alls. Får se vad AF hittar på...

Tack!
Citera
2012-07-22, 11:36
Medlem
När man är ca 20-21år, 150k på kontot och ett jobb där man tjänar 17k rent i månaden :)
Citera
2012-07-22, 11:39
Bannlyst
När man är gift Åldern spelar ingen roll men helst innan 30 års åldern.
Man ska helst ha en fast jobb också.

Sen ska man kunna försörja sig själv och vara självständig.

Eller så kan man bo hos sina föräldrar hela livet och försörja dem när dem blir gamla.
Senast redigerad av AmandasLekstuga 2012-07-22 kl. 11:43.
Citera
2012-07-22, 11:43
Medlem
Riiikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandasLekstuga
När man är gift Åldern spelar ingen roll men helst innan 30 års åldern.
Man ska helst ha en fast jobb också.

Sen ska man kunna försörja sig själv och vara självständig.

Börjar känna mig "gammal". Inte helt onormalt att bo hemma vid min ålder då eller?

Vet iaf en bekant som flyttade hemifrån - men kom hem efter 1år med x-antal tusen i skulder osv. Hon hade inte fast jobb eller knappt jobb alls i perioder.
Citera
2012-07-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Börjar känna mig "gammal". Inte helt onormalt att bo hemma vid min ålder då eller?

Vet iaf en bekant som flyttade hemifrån - men kom hem efter 1år med x-antal tusen i skulder osv. Hon hade inte fast jobb eller knappt jobb alls i perioder.

Haha nej men lägg av, det är väl snarare onormalt att inte bo hemma då? iallafall på gränsen, jag är i din ålder och 2/3 av mina vänner bor hemma.
Citera
2012-07-22, 12:03
Medlem
micaeles avatar
När man är personligt redo, kan försörja sig själv någorlunda och har en sysselsättning i arbete eller studier. Det går inte att sätta en precis åldersgräns då alla är olika.
Jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder för att kunna studera på den plats jag ville, och se hur stukad jag blev...
Citera
2012-07-22, 12:09
Bannlyst
Det är alltid din ekonomi som avgör när det är dags. Bor du i Stockholm så lär det inte heller vara det lättaste att flytta ut även om du vill eftersom kötiderna på en hyresrätt är så förbannat lång. Du får nog spara ihop till kontantinsatsen först och köpa, om du inte har massa år i bostadskön.

Jag bor fortfarande "hemma" fastän jag snart fyller 25 år. Det beror mestadels på att jag har pluggat i lite drygt fem år och inte tjänat ihop särskilt mycket pengar. Min boendesituation är dock väldigt speciell eftersom mina föräldrar sedan flera år tillbaka bor utomlands och har valt att inte sälja huset förrän jag blir klar med mina studier.
Citera
2012-07-22, 12:29
Medlem
bamboochas avatar
När man har råd och är mogen för det.
Efter gymnasiet (om ekonomi finns) är väl rätt lagom.

Själv flyttade jag ut när jag var 19.
Då föräldrarna bodde lite olägligt till fixade jag extrajobb och flyttade in till en lägenhet i stan.
Gick då andra året i gymnasiet (bytte linje mitt i, därav fördröjningen).

Nu några år senare har jag bostadsrätt utan lån och CSN som inkomst. Har även sambo, så boendekostnaderna är helt klart överkomliga.
Citera
2012-07-22, 12:43
Medlem
k4d9s avatar
Efter gymnasiet borde man börja fundera på ny bostad.
Citera
2012-07-22, 12:44
Medlem
Antingen när du har fast jobb eller när du börjar studera. Flyttade själv hemifrån när jag var 18 p.g.a. studier.
Citera
2012-07-22, 12:47
Medlem
rayraviolis avatar
Så fort man kan. Finns inget bättre för den personliga utvecklingen.
Citera
2012-07-22, 12:54
Medlem
Illusioners avatar
Jag är tjugo, har haft jobb sen jag gick ut skolan. Har dock valt att resa lite och unna mig grejer jag vill innan jag flyttar.

Sitter just nu och letar lägenhet, kommer förmodligen flytta i höst.

Inte alls konstigt att bo hemma när man är nitton, i princip alla mina vänner gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in