Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
NHLPA har gett allt. Det som NHL "ger" är att de tar mindre.
Om du jämför med förra CBA. Men förra CBA fungerade inte alls. Så jag förstår inte riktigt att ursprungsläget ska vara att man börjar där. Ursprungsläget borde vara att klubbarna gör åtminstone normalvinst sammanlagt (efter skuldbetalningar) som det är nu tror jag de förlorar pengar.
Sen har NHL gett efter saker som de inte hade i förra CBA, som att öka revenue sharing.
Det är så här förhandlingar går till när fack kräver för mycket pengar, vilket de gjort de tidigare åren, man måste gå tillbaka. Varje CBA så går spelarna tillbaka i löner, sen får de tillbaka dessa löner på de senare åren. Det är tvyärr så det fungerar nu.
Det är som att du får 7% löneförhöjning oavsett hur företaget du jobbar för går, sen vart sjunde år så måste man sänka din nuvarande lön för att företaget går under annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
På förhandslingsnivå så är det knappast någon skillnad mellan baseball och hockey. Det du påstår ungefär som att en Leif Johansson inte kan gå från VD på Volvo till styrelseordförande på Ericsson trots att den skillnaden är större. Sen representerar han inte sig själv utan har som uppdrag att göra det så bra som möjligt för spelarna och då är det inte bara att ge upp saker.
Bara det faktum att NHL får sina största intäkter från ticket sales gör det annorlunda i att lockouts kommer tjäna spelarna så mycket mer. Sen är det olika sporter i form av populäritet. Det största är nog att NHL har garanterade kontrakt. Därför de vill ha ner kontraktslängden, för annars kan de sitta och betala Michael Nylander i flera år även fast han inte ens spelar. Det är olika ligor och jag tror inte riktigt Fehr fattar detta. NHL har verkligen gett upp så mycket de kan, det finns inte så mycket mer att ge.
Fehr representerar sig själv också, precis som alla fackledare gör. Det är jobbigt när svenskt näringsliv måste förhandla med fackpampar som vill göra karriär ska du veta, för de är riktigt mopsiga, de vill ha karriär i socialdemokraterna. Det handlar givetvis om fackledaren också.