Pierre LeBrun @Real_ESPNLeBrun
Fehr says No 2 proposal gets owners down to 50 percent with "only five percent growth"
Pierre LeBrun @Real_ESPNLeBrun
Fehr on No 3 proposal - players to go 50/50 as long as owners promise to honor all contracts that were signed by players
Grejen med ägarnas senaste förslag är ju att det egentligen bara var "rättvist" på så sätt att intäkterna skulle delas 50/50, vilket skulle vara en vinst för ägarna. Den enda concession som ägarna gjorde med förslaget var att korta ner ELC:s till två år, istället för 3 år som det är nu. Så jag förstår när spelarna säger att det inte är en fair deal. Men det är ändå något som de åtminstone hade kunnat att arbeta utifrån för sitt förslag.
Fehr säger nu att deras förslag idag hade lett till en split på 50/50, vilket om man kollar på matten det inte hade gjort i och med att endast alla nya kontrakt ska gå efter 50/50-spliten, de som signerades innan CBA löpte ut ska hedras och vara undantagna från allt vad escrow och rollbacks heter. Det finns alltså inte en chans att det kommer bli 50/50, om inte intäkterna ökar med dryga 9%, vilket är helt orimligt. Han säger själv att han inte gjort matten på detta, han ville bara säga att spelarna också erbjuder 50/50 för att få bra PR (min tolkning).
Om inte Fehr inser snart att han inte har någon som helst leverage på ägarna, och att det är spelarna som har allt att förlora på en inställd säsong, så kommer denna säsong att gå förlorad, och detta snart. Tyvärr tror jag inte att han kommer att göra detta och att matcherna fram tills 1 januari snart är förlorade.
Ps. Ursäkta de engelska uttrycken, jag finner ingen tillfredsställande översättning för tillfället. Ds