2012-07-21, 12:16
Medlem
Allharjarins avatar
Svenska aero icke valbart i tungomaalslistan, trots det att jag har laddat ner det upprepade gaanger.
Jag gaar in i System settings > Languaugag support > Install remove languages och vaeljer Swedish.
Har aeven provat att starta om datorn.

Naersom jag skriver paa svenska saa blir det konstiga tecken istaellet foer de bokstaever jag noedgas
Citera
2012-07-21, 12:25
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allharjarin
Svenska aero icke valbart i tungomaalslistan, trots det att jag har laddat ner det upprepade gaanger.
Jag gaar in i System settings > Languaugag support > Install remove languages och vaeljer Swedish.
Har aeven provat att starta om datorn.

Naersom jag skriver paa svenska saa blir det konstiga tecken istaellet foer de bokstaever jag noedgas
Fattar inte riktigt vad du frågar efter men det verkar som du har fel keyboard-layout, det är den du ska ändra inte språkinställning.
Citera
2012-07-21, 12:34
Medlem
Allharjarins avatar
Men det finns inget annat aen English daeruti, likavael.

Min tangentuppsaettning aer engelsk, daerav blir AE til ', OE till ; och AA till [
Fraagetecken blir _
Man maaste trycka SHIFT och understraeck foer att goera ett fraagetecken.
Citera
2012-07-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allharjarin
Men det finns inget annat aen English daeruti, likavael.

Min tangentuppsaettning aer engelsk, daerav blir AE til ', OE till ; och AA till [
Fraagetecken blir _
Man maaste trycka SHIFT och understraeck foer att goera ett fraagetecken.

Där du väljer tangenbords-layout, borde det finnas ett par knappar som heter antingen add/remove eller +/-. Använd add- eller plus- knappen, så borde du få en lista med ett större antal språk att välja mellan.

När du valt svenskt tangentbord i den listan, så ska du se att det finns svenska och engelska att välja mellan i originalfönstret. Jag skulle peronligen använda remove- eller minus- knappen för att ta bort engelska som val i den listan (Jag äger inga engelska tangentbord).

Hoppas det hjälper. Det ser ju inte alltid lika dant ut i alla olika linuxdistributioner där ute.
Citera
2012-07-21, 14:00
Medlem
Ehfraims avatar
Kör
Kod:
sudo dpkg-reconfigure console-setup
i terminalen och följ guiden.
Citera
2012-07-21, 14:02
Medlem
Allharjarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.Martin
Där du väljer tangenbords-layout, borde det finnas ett par knappar som heter antingen add/remove eller +/-. Använd add- eller plus- knappen, så borde du få en lista med ett större antal språk att välja mellan.

När du valt svenskt tangentbord i den listan, så ska du se att det finns svenska och engelska att välja mellan i originalfönstret. Jag skulle peronligen använda remove- eller minus- knappen för att ta bort engelska som val i den listan (Jag äger inga engelska tangentbord).

Hoppas det hjälper. Det ser ju inte alltid lika dant ut i alla olika linuxdistributioner där ute.
Nu fungerar det! Tack så mycket. Det verkar vara en ubuntu variant för små datorer. Det finns väldigt lite funktioner och hela systemet är väldigt rörigt i fråga om upplägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in