• 1
  • 2
2012-07-20, 20:06
Medlem
storbondens avatar
Jag fick mejl från ”Swedbank” nyss. I mejlet står det att någon har försökt att logga in på min Internetbank:
Bäste kund,

Vi märkte ogiltiga inloggningsförsök till ditt konto online från en okänd IP-adress.
På grund av detta har vi tillfälligt ditt konto.
Vi behöver dig att uppdatera din kontoinformation för din Internetbank ska återaktiveras
vänligen uppdatera dina faktureringsuppgifter idag genom

>>> Klicka här <<<
Måste väl vara båg eller? Varför skulle Swedbank mejla mig om detta? Mejlet har kommit från swedbank.swedbank@mail.dk (det säger väl allt?).

Jag klickade mig vidare och det ser minst sagt suspekt ut. Det kommer upp en sida som vill att man ska fylla i sina kreditkortsuppgifter (en liknande sida som när man betalar med kort på nätet).

Är det fler som har fått detta mejl?

Tillägg: Lade till hälsningsfras i mejlet.
Citera
2012-07-20, 20:07
Medlem
Spyrrans avatar
Scam ja. Ingen bank begär kontouppgifter via mail. Svenskan är inte 100 % korrekt heller. Om det hade varit sant så skulle banken kontakta dig på annat sätt.
Citera
2012-07-20, 20:10
Medlem
det är väl bara att fylla i uppgifterna de begär så att inget händer.
Citera
2012-07-20, 20:13
Medlem
Otems avatar
Varför skulle swedbank i Danmark skicka mejl till en kund i Sverige? Skulle det vara något ''verkligt'' fel skulle väll wedbank i Sverige hör av sig? Du är inte den första som gör en liknande tråd, har sett ett antal liknande dom senaste månaderna....Så jag det är fejk/scam.
Citera
Medlem
storbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Scam ja. Ingen bank begär kontouppgifter via mail. Svenskan är inte 100 % korrekt heller. Om det hade varit sant så skulle banken kontakta dig på annat sätt.

Ja, jag reagerade på det också. Det är samma sak när man klickar sig vidare:

http://i.imgur.com/v97lF.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av modigamats

Eller hur! Bäst att jag gör det med det samma.
Senast redigerad av storbonden 2012-07-20 kl. 20:16.
Citera
Medlem
om du är osäker så kan du ju ringa upp swedbank och fråga
Citera
Moderator
v50s avatar
Ja det är ett klassiskt nätfiske bara att blocka mejladressen och stänga ner sidan, du kan anmäla sidan till swedbank eller polisen fast frågan är om något händer mer än att de i bästa fall spärrar den.
Citera
2012-07-20, 20:15
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinglann
om du är osäker så kan du ju ringa upp swedbank och fråga

Banker skickar aldrig ut mejl om sådana här saker det står på varje banks hemsida är det något viktigt så kontaktar de dig via brev eller möjligen telefon men aldrig via mejl.
Citera
2012-07-20, 20:17
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modigamats

Jo tjenare. Banken begär aldrig sådan information via mail. Om man dessutom upptäcker vissa fel med det svenska språket i mailet (jag gjorde det), så blir det fler varningssignaler. En bank skulle aldrig höra av sig och vilja att man bekräftar informationen på det viset. De har oftast all kontoinformation redan, och skulle de misstänka att en obehörig loggar in på internetbanken (hur vet de det förresten, så att man själv inte råkar ange fel kod eller så när man ska logga in?) så skulle banken ha bättre säkerhetsföreskrifter än att skicka ett mail och be en bekräfta kontoinformation och kreditkortsupgifter via en extern hemsida.

Det är scam, och folk kan därmed komma åt kreditkortuppgifter och kontoinformation och göra saker som de inte ska göra. Precis det man vill undvika.
Citera
2012-07-20, 20:33
Medlem
UAAs avatar
Då du ändå är igång så kan jag tipsa om en nigeriansk prins som behöver lite pengar.

Givetvis är det en scam.
Citera
2012-07-20, 20:34
Medlem
klassisk Phishing
Citera
2012-07-20, 20:55
Medlem
micaeles avatar
Att någon ens frågar huruvida detta är båg eller inte får en att allvarligt fundera över mänskligheten och dagens grundskoleutbildningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in