• 1
  • 2
2012-07-20, 17:16
Medlem
flyflares avatar
Jag har kommit in på civilingenjörsutbildningen i teknisk biologi, i Linköping . Utbildningen i sig låter fin, "cachy" om man så säger. Dock är jag väldigt osäker över hur jobbsmarknaden ser ut för denna sorts civilingenjör. Kommer jag alltså att kunna få jobb inom det jag har utbildat mig till? Utbildningen är i sig en femårig och det vore rakt av idiotiskt att ge sig in på något som man inte vet så mycket om.

Jag vet att jobbsmarknaden kommer att se annorlunda ut om fem år. Jag frågar om hur det ser ut idag. Finns det kanske någon som studerar till teknisk biologi? Något som har läst klart? Eller någon som över huvudtaget har någon erfarenhet om denna utbildning? Jag skulle uppskatta alla svar.

Tack i förhand!
Citera
2012-07-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyflare
Jag har kommit in på civilingenjörsutbildningen i teknisk biologi, i Linköping . Utbildningen i sig låter fin, "cachy" om man så säger. Dock är jag väldigt osäker över hur jobbsmarknaden ser ut för denna sorts civilingenjör. Kommer jag alltså att kunna få jobb inom det jag har utbildat mig till? Utbildningen är i sig en femårig och det vore rakt av idiotiskt att ge sig in på något som man inte vet så mycket om.

Jag vet att jobbsmarknaden kommer att se annorlunda ut om fem år. Jag frågar om hur det ser ut idag. Finns det kanske någon som studerar till teknisk biologi? Något som har läst klart? Eller någon som över huvudtaget har någon erfarenhet om denna utbildning? Jag skulle uppskatta alla svar.

Tack i förhand!

Alltså ungefär samma som bioteknik vad jag förstår när jag kollar på hemsidan.

Är själv intresserad av någon som läser tekniskbiologi /bioteknik och få höra hur de anser att arbetsmarknaden ser ut nu, och framtiden.
Citera
2012-07-20, 17:45
Medlem
Är det verkligen folk som läser utbildningen som bör uttala sig om arbetsmarknaden för alumner? Skulle säga att deras åsikter lär vara de som är mest troliga att präglas av naiv överoptimism.

(Det verkar f.ö. vara den överlägset svalaste "stora" civilingenjörsutbildningen arbetsmarknadsmässigt sett, med ganska stor marginal. Baserat på inget mer substantiellt än rykten, gissningar och water cooler-snack)
Citera
2012-07-20, 17:53
Medlem
Min kompis syster gick denna utbildning och har för mig hon jobbar på SKL, Statens Kriminaltekniska Laboratorium. Hur högt rankat detta jobb är, kontra andra liknande jobb ny-examinerade kan få, är oklart. Men det låter ganska fancy.

Edit: Arbetsmarknaden vet jag dock inte hur den är. Har två kompisar som exjobbar båda två och dessa har jobb klart efter utbildningen redan. Exakt vad det är för jobb vet jag inte då jag inte förstår mig på vad de gör riktigt.
Senast redigerad av Erkalinen 2012-07-20 kl. 17:56.
Citera
2012-07-20, 18:07
Medlem
flyflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heston123
Är det verkligen folk som läser utbildningen som bör uttala sig om arbetsmarknaden för alumner? Skulle säga att deras åsikter lär vara de som är mest troliga att präglas av naiv överoptimism.

(Det verkar f.ö. vara den överlägset svalaste "stora" civilingenjörsutbildningen arbetsmarknadsmässigt sett, med ganska stor marginal. Baserat på inget mer substantiellt än rykten, gissningar och water cooler-snack)

Du har alltså ingen källa på detta? För att det skulle verkligen uppskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Min kompis syster gick denna utbildning och har för mig hon jobbar på SKL, Statens Kriminaltekniska Laboratorium. Hur högt rankat detta jobb är, kontra andra liknande jobb ny-examinerade kan få, är oklart. Men det låter ganska fancy.

Edit: Arbetsmarknaden vet jag dock inte hur den är. Har två kompisar som exjobbar båda två och dessa har jobb klart efter utbildningen redan. Exakt vad det är för jobb vet jag inte då jag inte förstår mig på vad de gör riktigt.

Det låter ganska bra det där. Jag har hört ganska olika vad det gäller denna utbildning. Vet inte för fem öre vad jag ska tro på
Citera
2012-07-20, 18:39
Medlem
Alltså det känns bara som att alla jag stött på som satsar på bioteknik och liknande har varit rätt ogedigna människor:

* korkade brudar som inte har betyg för läkarlinjen
* folk som har vanföreställningar om lab-jobb tack vare CSI
* folk som vill läsa nåt kemi/biologi-relaterat för de tyckte dom ämnena var de enklaste naturvetenskapliga ämnena i gymnasiet
* folk med ett luddigt, odefinierat intresse för ekologi

Detta intryck kombinerat med allmänt gnäll om den dåliga arbetsmarknaden och de låga lönerna gör bara att jag PERSONLIGEN känner att det är den absolut sista ingenjörsinriktningen jag hade satsat på själv.
Citera
2012-07-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyflare
Du har alltså ingen källa på detta? För att det skulle verkligen uppskattas.

(

Källan är väl att sverige inte har så mycket pengar i life science etc. Dock om man väljer biobränslen borde man få lättare att få jobb.
Citera
2012-07-20, 19:00
Medlem
Citat:
Alltså det känns bara som att alla jag stött på som satsar på bioteknik och liknande har varit rätt ogedigna människor:

* korkade brudar som inte har betyg för läkarlinjen
* folk som har vanföreställningar om lab-jobb tack vare CSI
* folk som vill läsa nåt kemi/biologi-relaterat för de tyckte dom ämnena var de enklaste naturvetenskapliga ämnena i gymnasiet
* folk med ett luddigt, odefinierat intresse för ekologi

Detta intryck kombinerat med allmänt gnäll om den dåliga arbetsmarknaden och de låga lönerna gör bara att jag PERSONLIGEN känner att det är den absolut sista ingenjörsinriktningen jag hade satsat på själv.

Då bryter jag trenden

Jag vill läsa bioteknik då jag finner kroppen fascinerande, Som en väldigt komplex maskin (vilket den är).

Jag vill hjälpa till att föra life science framåt då vi är bara några årtionden från att ha hittat alla de gener och ämnen för att kunna leva längre och mer hälsosamma liv, för mig är åldrandet en sjukdom och jag ser inte varför vi måste upphöra att existera.

Är väldigt mer än så, men så känner jag.
Citera
2012-07-20, 20:01
Medlem
Det låter som att du baserar hela ditt utbildningsval på en fix idé.
Citera
2012-07-20, 21:37
Medlem
Citat:
Det låter som att du baserar hela ditt utbildningsval på en fix idé.

"jag vill tjäna mycket pengar, HHS"

"jag vill rädda liv, läkare"

"jag vill hjälpa människor och föra rättvisa, polis"

Väljer man inte utbildning efter intresse/idé etc?

Jag förklarade varför jag var intresserad, och gav också vad jag vill göra när jag är utbildad, men det hör ihop såklart.
Citera
2012-07-20, 21:38
Medlem
"De som har mest negativ uppfattning är de som läst Bioteknik och högskoleingenjörsprogrammet i Medicinsk teknik, där mer än varannan inte anser att den svenska arbetsmarknaden erbjuder många jobb (I fritextsvaren kan man ana en uppfattning om att det är svårt att få anställning bland alumnerna på Bioteknik)."

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.2754...ort%202011.pdf
Citera
2012-07-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelikuk
"De som har mest negativ uppfattning är de som läst Bioteknik och högskoleingenjörsprogrammet i Medicinsk teknik, där mer än varannan inte anser att den svenska arbetsmarknaden erbjuder många jobb (I fritextsvaren kan man ana en uppfattning om att det är svårt att få anställning bland alumnerna på Bioteknik)."

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.2754...ort%202011.pdf

De jobb som finns in bioteknik är väl typ inom pappersmassa, biobränslen etc, antar att de flesta forskar vidare.

Klart det finns live science, men inte så många jobb i sverige, tror någon nämnde i en annan bioteknik tråd att det finns mer jobb i Köpenhamn än i hela sverige inom life science

Edit: sen vet man inte heller vad majoriteten som pluggar bioteknik har för inställning och vad de trodde sig få för jobb.

Jag har valt bioteknik då det är den mest relevanta utbildningen till det jag vill göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in