Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-20, 12:54
Medlem
Aireess avatar
Hejsan.

Jag har ett problem med min Macbook Pro från 2011

Först lite info om datorn:

Processor 2,7 GHz Intel Core i7
Minne 4 GB 1333 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 3000 384 MB
Programvara Mac OS X Lion 10.7.4 (11E53)

Problemet är att datorn är super seg, när jag använder den, och även när jag startar datorn, så tar det super lång tid, och ofta så går dator-fläkten i full fart, och datorn blir jätte varm.

Det jag har gjort för att försöka fixa problemet är följande grejer: Kollat efter virus med anti-virus programmet Sophos, jag har använt programmet CleanMymac, jag har tömt papperskorgen, jag har startat om datorn, och hållt inne Shift-knappen så att den där mätarn kommer upp och rensar lite, sen har jag också tagit bort lite grejer för hand.

Inget av detta har funkat, så nu ber jag er Flashbackare att hjälpa mig, vad är problemet, och hur gör jag för att lösa det?

Och snälla förklara grejer på bebis-språk, för jag är inte så bra på dator-grejer.

Tack i förhand.
Airees.
Citera
2012-07-20, 13:25
Medlem
weps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
Hejsan.

Minne 4 GB 1333 MHz DDR3

Problemet är att datorn är super seg, när jag använder den, och även när jag startar datorn, så tar det super lång tid, och ofta så går dator-fläkten i full fart, och datorn blir jätte varm.

Det jag har gjort för att försöka fixa problemet är följande grejer: Kollat efter virus med anti-virus programmet Sophos, jag har använt programmet CleanMymac, jag har tömt papperskorgen, jag har startat om datorn, och hållt inne Shift-knappen så att den där mätarn kommer upp och rensar lite, sen har jag också tagit bort lite grejer för hand.

Inget av detta har funkat, så nu ber jag er Flashbackare att hjälpa mig, vad är problemet, och hur gör jag för att lösa det?

Och snälla förklara grejer på bebis-språk, för jag är inte så bra på dator-grejer.

Tack i förhand.
Airees.

Är ingen vidare börshaj på OS X. Men öppna upp terminalen, skriv purge.

Detta frigör minne från datorn.
Citera
2012-07-20, 13:25
Medlem
tzjs avatar
Prova att skapa ett nytt användarkonto på datorn. Det gör du i systeminställningar. Klicka på "användare och grupper". Sedan på plustecknet i vänsterspalten. Kör från det kontot sedan och kontrollera om datorn är lika seg.
Citera
2012-07-20, 13:48
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova att skapa ett nytt användarkonto på datorn. Det gör du i systeminställningar. Klicka på "användare och grupper". Sedan på plustecknet i vänsterspalten. Kör från det kontot sedan och kontrollera om datorn är lika seg.

Du har redan sagt det i private chat, men det funkade inte, jag trodde det först, men hade fel.

Airees.
Citera
2012-07-20, 13:49
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wep
Är ingen vidare börshaj på OS X. Men öppna upp terminalen, skriv purge.

Detta frigör minne från datorn.

hur öppnar jag terminalen?

Airees.
Citera
2012-07-20, 13:50
Medlem
tzjs avatar
Citat:
hur öppnar jag terminalen?

Airees.

Terminalen kommer du åt genom mappen verktygsprogram. Eller så trycker du ner command + space, och skriver terminal.
Citera
2012-07-20, 13:53
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Terminalen kommer du åt genom mappen verktygsprogram. Eller så trycker du ner command + space, och skriver terminal.

jag gjorde som han sa och skrev purge, men inget händer. :S

Airees.
Citera
2012-07-20, 13:56
Medlem
tzjs avatar
Citat:
jag gjorde som han sa och skrev purge, men inget händer. :S

Airees.

Effekten kan vara marginal. Du har 4 GB i RAM. Skillnaden hade nog märkts mer om du hade 2.

Om du startar aktivitetshanteraren, ligger det någon process där som tar mycket kraft från datorn?
Citera
2012-07-20, 14:01
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Effekten kan vara marginal. Du har 4 GB i RAM. Skillnaden hade nog märkts mer om du hade 2.

Om du startar aktivitetshanteraren, ligger det någon process där som tar mycket kraft från datorn?

hur startar jag aktivitetshanteraren? Förlåt, men jag är ganska ny när det gäller macs, har haft PC hela mitt liv. :S

Airees.
Citera
2012-07-20, 14:04
Medlem
tzjs avatar
Citat:
hur startar jag aktivitetshanteraren? Förlåt, men jag är ganska ny när det gäller macs, har haft PC hela mitt liv. :S

Airees.

Aktivitetshanteraren ligger också i verktygsprogram-mappen. Men du kan starta den på samma sätt som jag nämnde ovan med terminal: Tryck command + space och skriv aktivitetshanteraren.
Citera
2012-07-20, 14:04
Medlem
weps avatar
Citat:

Airees.

Precis som jag skrev, purge frigör arbetsminne. CleanMyMac är ett skämt, den hjälper inte.
Det händer ingenting visuellt när du skriver purge, och sedan trycker enter. Det du märker är om du har aktivitetskontrollen och kikar på "Ledigt, Resident, Aktivt, Inaktivt, Används".
Citera
2012-07-20, 14:08
Medlem
weps avatar
Citat:
Hejsan.

Minne 4 GB 1333 MHz DDR3

Tack i förhand.
Airees.

Testa starta aktivitetskontroll. Ta gärna en skärmdump. Det gör du genom att trycka Shift + Cmd + 4, därefter markerar du området du vill fota. Bilden kommer med stor sannolikhet hamna på skrivbordet. Ladda sedan upp bilden på http://imageshack.us/ t.e.x. och posta sedan här. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in