Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-07-20, 12:18
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Om man inte vill betala för crapware och inte vill sponsra microsoft så kan man köpa en burk av system 76, men de specsen matchar inte priset särskilt väl där med när man jämför med de sponsrade och subventionerade burkarna du hittar hos vitvaruhandlare.
Då kör man http://pcdecrapifier.com/ sen är allt crapware borta efter 2 min.

Eller när Windows 8 kommer så lär det här bli ett icke-problem, då man bara kan installera om hela Windows när man kommer hem och installerat datorn. Sen tar man sig en dusch och sen när man kommer tillbaka är allt crapware borta.

Om du inte vill sponsra Microsoft så finns The Pirate Bay.

Windows kommer inte försvinna på ett långt tag. Mac och Linux (ej Android) har fortfarande max 10% marketshare tillsammans.

Att Apples datorer sen kostar närmare dubbelt för att man inte behöver AV (LUA + SRP + MSE på Windows 7 löser det) och för att man inte får crapware (kolla programmet jag länkade) tycker inte jag håller i längden.
Citera
2012-07-20, 12:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Då uppstår nästa intressanta fråga, kommer den stationära markanden att finnas kvar, hur ser det ut där om fem år? Varför ska "Svensson" ha en stor klump som måste stå på en fast plats i ett rum när det går lika bra att kolla mejl, facebook, boka biljetter, betala räkningar etc etc med en iphone, ipad etc när du vill och var du vill?
Det du räknar upp går utmärkt att göra från en Iphone men jag skulle inte vilja köra Flight simulator eller Skyrim genom att titta på en Ihoneskärm. Det tar nog bra många år innan tillräcklig prestanda för Skyrim och liknande spel går att bygga in i en Smartphone utan att processorn smälter telefonen när man drar igång och utan en stor skärm så blir den typen av spel ändå inte roliga att köra. Jag skulle inte heller vilja sitta på mitt jobb och ordbehandla med en iphone utan ett riktigt tangentbord. Visst den dagen som telefonerna har tillräcklig prestanda och det går att ansluta dem till en riktig stationär skärm, riktigt fullstort tangentbord osv. så kommer smartphone säkert kunna slå ut dom stationära datorerna men jag tror knappast att detta kommer att hända inom 5 år.
Citera
2012-07-20, 12:46
Medlem
Koreanskbots avatar
Citat:
Då uppstår nästa intressanta fråga, kommer den stationära markanden att finnas kvar, hur ser det ut där om fem år? Varför ska "Svensson" ha en stor klump som måste stå på en fast plats i ett rum när det går lika bra att kolla mejl, facebook, boka biljetter, betala räkningar etc etc med en iphone, ipad etc när du vill och var du vill?

Hade gärna velat se dig gå ut i skogen och försöka betala räkningen därifrån. Iphone precis som alla andra smartphones är beroende av Wifi/internet uppkoppling, ta bort det och vad har du då? En vanlig telefon som för 10 år sedan. Dessutom så kan du fan inte styra ett rymd projekt från en jävla iphone. Alltså så kommer den stationära marknaden inte att dö ut då den har så mycket mer kapacitet och tillgångar än vad en smartphone har.
Citera
2012-07-20, 12:52
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Några av fördelarna med att köra mac os är att man slipper antivirus som dels kostar pengar och dels stjäl prestanda.
Menar du att virus inte existerar för Mac OS?

Citat:
Sevärt om exponentiell utveckling och hur man genom förhastade slutsatser kan hamna lite snett.

http://www.youtube.com/watch?v=UXEc5w8umgI
Tack för länken, en intressant vinkel av det hela.
Citera
2012-07-20, 13:20
Medlem
hydracrucibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Kollade på statistiken över besökare på Wikipedia.

För 3 år sen stod Windowsdatorer för 89% av trafiken.
http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2009-06/SquidReportOperatingSystems.htm
För 2 år sen 86%:
http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2010-06/SquidReportOperatingSystems.htm
Förra året 80%:
http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2011-06/SquidReportOperatingSystems.htm
Nu är det bara 70%:
http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2012-06/SquidReportOperatingSystems.htm

IPhone är tydligen en bidragande en orsak till nedgången, man knappast den enda.

Hur tror ni statistiken ser ut om två år? Om fem år?

Det är klart, när servrar börjar använda Linux, och några hipsters börjar använda Apple så börjar trafiken ifrån Windows-installerade enheter att sjunka.
Men Windows som OS har inte sjunkit i intresse, nejnej.
Faktumet är att det finns inga alternativ till Windows i nuvarande läget.
Varken Linux, som är en sorts IKEA-version av ett OS, "bygg ihop allt själv",
eller apples grejer har något att gå upp emot Windows.
Citera
2012-07-20, 13:36
Medlem
ExPociias avatar
Jag tror även att datorn är på väg ut iom tablets och bättre telefoner, vilket även stärker att windows är på väg ut.

Att Microsoft börjar tillverka hårdvara tyder väl också på detta.
Citera
2012-07-20, 13:45
Medlem
Citat:

Windows styrka ligger i sina säljkanaler. Alla licensierade partners som i årtionden byggt upp verksamheter kring att sälja just windows och deras tillhörande program. Partnerna är i sin tur beroende av att de företag de säljer till, fortsätter att köpa windows-licenser.

Företagen i sig har egentligen inget incitament för att någonsin gå ifrån windows, om man ser till alternativen. Det kostar otroligt mycket pengar att rent organisatoriskt, tekniskt och utbildningsmässigt gå över till ny hantering av dokument, tabelldata, presentationer och dylikt.

Jag är rätt övertygad att när windows väl får windows 8 att snurra så kommer det gå ganska snabbt. Microsoft partnerkanaler, kombinerat med Nokias säljkanaler, borde nog kunna ta rätt sjuka andelar av mobilmarknaden.

Så oavsett om laptops eller stationära datorer utvecklas till till att mer likna mobiler, rent operatissystemmässigt, så är jag rätt övertygad om att Windows kommer ha ett stadigt grepp om världsherraväldet.
Citera
2012-07-20, 14:17
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydracrucible
Varken Linux, som är en sorts IKEA-version av ett OS, "bygg ihop allt själv",
eller apples grejer har något att gå upp emot Windows.
Ubuntu, kubuntu, mint, osv osv, är lika lite 'bygg ihop allt själv' som Windows är.
Citera
2012-07-20, 14:33
Medlem
.Dead.s avatar
Citat:

Jag vet inte hur det är med dig, men jag skulle då inte vilja spela spel på en telefon eller surfplatta...
Så länge det finns gamers, kommer det finnas efterfrågan på stationära och laptops.
Citera
2012-07-20, 14:40
Medlem
Kolonns avatar
Är du högskolestudent idag så MÅÅÅSTE du bara ha en mac. Utan anledning - vissa köper mac bara för att det är en mac och mer vet de inte om produkten egentligen. Visst Mac har vuxit lite grann sen ska man nog se upp för surfplattor och sådant. Android tex. Vad jag har hört så samarbetar Google med Linux... något framtida OS på gång?
Citera
2012-07-20, 15:30
Medlem
Hossejns avatar
Microsoft har gjort förlust i år. Första gången sedan -86. Så att de har det tufft är nog korrekt
Citera
2012-07-20, 16:12
Medlem
Koreanskbots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Är du högskolestudent idag så MÅÅÅSTE du bara ha en mac. Utan anledning - vissa köper mac bara för att det är en mac och mer vet de inte om produkten egentligen. Visst Mac har vuxit lite grann sen ska man nog se upp för surfplattor och sådant. Android tex. Vad jag har hört så samarbetar Google med Linux... något framtida OS på gång?

Varför är det ett måste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in