Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-07-20, 11:20
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrottareGustav
iPhone säljer ju som smör, så det är inte konstigt. Man använder även ofta Linux som OS till servrar.
Lär ju inte vara alltför vanligt att folk sitter och surfar på sin dedikerade linuxserver.

Citat:
Ursprungligen postat av Walle-W
Källa på att en Mac är tre gånger så dyr som en motsvarande PC levererad med Windows?
Prova sunt förnuft. Gräv dig ur Apple-bubblan så borde det vara tämligen uppenbart.

Jag vill att TS förtydligar vad "på väg ut" innebär. Att Windows så småningom försvinner fullständigt?
Windows kommer aldrig att försvinna. Möjligtvis så förändras det till någonting annat när världen har gått vidare till nästa typ av datorer (kvantdatorer, biodatorer osv osv.), men det lär knappast försvinna.
Varför skulle det försvinna?

Och att siffrorna för Windows har minskat innebär inget annat än att Windows slutligen har fått motstånd. Att marknaden jämnas ut innebär inte att det ena eller andra försvinner.
Citera
2012-07-20, 11:30
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolisen
Prestanda är väl ta mig fan det man är ute efter när man köper dator? Finns väl ingen anledning att köpa en halvkass dator för mycket pengar när du får en bättre för mindre pengar. Och på vilket sätt har jag fel? Deras OS kan väl knappast vara värt alla dom där extra tusenlapparna. SÅ fantastiskt tycker jag inte mac är.

Några av fördelarna med att köra mac os är att man slipper antivirus som dels kostar pengar och dels stjäl prestanda, minneshanteringen går bättre så det swappas mindre samt att man har halva foten i unix och får tillgång till utvecklingsverktyg helt gratis.

Fördelarna med burken är att den kommer utan crapware och ett stort klistermärke som skryter om hur många program tillverkaren fick betalt av tredjepartsföretag för att förinstallera på min burk, som i en del fall blir ett helvette att bli av med.
Citera
2012-07-20, 11:30
Medlem
Sthus avatar
Smartphones har nästan sänkt operatörers trafik då den marknaden har exploderat. Folk surfar som tokiga på sina smartphones och surfplattor vilket naturligtvis gör att trafiken från datorer med windows specifikt minskas.

Att Windows skulle vara på väg bort är väldigt långt från sanningen då framtiden ser väldigt ljus ut för microsoft. Med Surface kommer även deras mobila OS att växa och fler kommer välja detta även för sina mobiler för att uppnå kompabilitet mellan surfplatta, mobil och dator.

Apple kommer däremot överge sina datorer mer och mer, vilket vi redan har sett bevis på, och istället satsa på telefoner och surfplattor.

Inom grafik med program som kräver lite mer ser man en tydlig trend att tillverkarna överger sina OS-versioner, jag talar alltså om de 10% av programmen som tidigare gjorde en OS-version. Detta har fått studios som tidigare använde mac att nu gå över till windows för att säkra deras arbetsflöde i framtiden.
Citera
2012-07-20, 11:35
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Jag vill att TS förtydligar vad "på väg ut" innebär. Att Windows så småningom försvinner fullständigt?
Windows kommer aldrig att försvinna. Möjligtvis så förändras det till någonting annat när världen har gått vidare till nästa typ av datorer (kvantdatorer, biodatorer osv osv.), men det lär knappast försvinna.
Varför skulle det försvinna?

Och att siffrorna för Windows har minskat innebär inget annat än att Windows slutligen har fått motstånd. Att marknaden jämnas ut innebär inte att det ena eller andra försvinner.

Sevärt om exponentiell utveckling och hur man genom förhastade slutsatser kan hamna lite snett.

http://www.youtube.com/watch?v=UXEc5w8umgI
Citera
2012-07-20, 11:35
Medlem
Öööh...

Antal requests...

2009 Mac 233 443
2009 Windows 3 554 225

2012 Mac 11 122 000 000
2012 Windows 105 035 000 000

På väg ut...
Senast redigerad av mrpreben 2012-07-20 kl. 11:39.
Citera
2012-07-20, 11:40
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolisen
Det är ren fakta att Mac tar utav satans mycket mer betalt för samma prestanda! Lyckades komma över en laptop som till och med var bättre än min macbook från samma år. Skillnaden? Jag pröjsade inte 14 lax för den som det inte var ett äpple på

Ja, men köper du en dator som faktiskt är lika slimmad som en macbook och har en lika underbar skärm, pekplatta osv så kommer du att se att den windows-laptopen nog kostar nästan lika mycket som en macbook.

Däremot så håller jag med om att apple har väldigt höga priser på sina prylar, däremot så får man också se till helheten, vad man egentligen betalar för. Otroliga skärmar, tunna som fan med mera. Nu finns det väldigt snygga windows-laptops som är otroligt tunna dom också, och har otroligt fina skärmar.. priset på dessa? Ja, som apple.
Citera
2012-07-20, 11:57
Medlem
För den som inte kan läsa statistik...

Det är finns ett fruktstånd år 0 med två frukter, äpplen och päron.

År 0 är mängden följande

1 äpple
9 päron

År 3 är mängden

30 baner
30 meloner
30 äpplen
210 päron

Sen kommer någon och säger att ökningen av päron är liten och att det är väldigt få av dem...
Senast redigerad av mrpreben 2012-07-20 kl. 12:04.
Citera
2012-07-20, 12:05
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Några av fördelarna med att köra mac os är att man slipper antivirus som dels kostar pengar och dels stjäl prestanda, minneshanteringen går bättre så det swappas mindre samt att man har halva foten i unix och får tillgång till utvecklingsverktyg helt gratis.

Fördelarna med burken är att den kommer utan crapware och ett stort klistermärke som skryter om hur många program tillverkaren fick betalt av tredjepartsföretag för att förinstallera på min burk, som i en del fall blir ett helvette att bli av med.
Allt det där får du av Ubuntu också, fast då slipper du betala närmare dubbelt så mycket för datorn. Try harder.

Om man sen faktiskt läser statistiken så är det ganska uppenbart att tappet beror på Android och iPhone. Är TS hjärndöd och tror att Windows är på väg ut bara för att fler människor köper mobiler?
Citera
2012-07-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Några av fördelarna med att köra mac os är att man slipper antivirus som dels kostar pengar och dels stjäl prestanda

Det som är fantastikt är alla mac-användare som inte kör antivirusprogram och är inloggade som admin.
Citera
2012-07-20, 12:11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Allt det där får du av Ubuntu också, fast då slipper du betala närmare dubbelt så mycket för datorn. Try harder.

Om man inte vill betala för crapware och inte vill sponsra microsoft så kan man köpa en burk av system 76, men de specsen matchar inte priset särskilt väl där med när man jämför med de sponsrade och subventionerade burkarna du hittar hos vitvaruhandlare.

Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Om man sen faktiskt läser statistiken så är det ganska uppenbart att tappet beror på Android och iPhone. Är TS hjärndöd och tror att Windows är på väg ut bara för att fler människor köper mobiler?

Nej visst, det är lätt att dra på stora växlar när man får en statistikuppgift slängd framför sig, se youtube klippet jag länkade ovan.
Citera
2012-07-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Nästan hela Windows tapp beror ju på Iphone/Ipad eller Android. Så på den stationära marknaden finns inget jättehot mot windows.

Då uppstår nästa intressanta fråga, kommer den stationära markanden att finnas kvar, hur ser det ut där om fem år? Varför ska "Svensson" ha en stor klump som måste stå på en fast plats i ett rum när det går lika bra att kolla mejl, facebook, boka biljetter, betala räkningar etc etc med en iphone, ipad etc när du vill och var du vill?
Citera
2012-07-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Då uppstår nästa intressanta fråga, kommer den stationära markanden att finnas kvar, hur ser det ut där om fem år? Varför ska "Svensson" ha en stor klump som måste stå på en fast plats i ett rum när det går lika bra att kolla mejl, facebook, boka biljetter, betala räkningar etc etc med en iphone, ipad etc när du vill och var du vill?

Om fem år så kör folk fortfarande iPhone och iPad från i år? Stackare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in