2012-07-19, 17:33
Medlem
Hej Profro här igen som frågar om råd/tips till min kära Yamaha tzr 125 från 1987, igår så märkte vi att mitt framlyse har slutat fungera, efter att ha dubbelkollat alla sladdar och kopplingar så har vi kommit fram till slutsatsen att lampan är paj. Men vart får man tag i en ny lampa som passar och fungerar? Eller är det billigare och bättre att byta kopplingen till framlycktan?

Mvh, Profro
Citera
2012-07-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profro95
Hej Profro här igen som frågar om råd/tips till min kära Yamaha tzr 125 från 1987, igår så märkte vi att mitt framlyse har slutat fungera, efter att ha dubbelkollat alla sladdar och kopplingar så har vi kommit fram till slutsatsen att lampan är paj. Men vart får man tag i en ny lampa som passar och fungerar? Eller är det billigare och bättre att byta kopplingen till framlycktan?

Mvh, Profro

Macken? Mekonomen?
Citera
2012-07-20, 02:43
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profro95
Men vart får man tag i en ny lampa som passar och fungerar? Eller är det billigare och bättre att byta kopplingen till framlycktan?

Till motorcykeln. (Ja, det är faktiskt ett ganska korrekt svar på frågan du ställde - du frågade till vilken plats du kan skaffa lampan...)
Förmodligen menade du var du kan köpa en lampa, och i så fall är det säkraste kortet att vända sig till en moped/MC-verkstad. Sannolikt sitter det en Ba20d-lampa i strålkastaren (bajonettfattning, 20mm diameter på sockeln, dubbla anslutningar i botten) och eftersom dessa lampor i stort sett bara sitter på moppar och motorcyklar är det få andra som säljer dom. Blev förvånad när jag hittade en på macken nyligen...

Byta kopplingen till framlyktan? Menar du byta sockel så du kan använda en annan lamptyp? Dum idé, strålkastaren är gjord för att fungera med en sorts lampa och kommer inte lysa åt rätt håll om man modifierar dit något annat. Ganska populärt att modifiera in H4 billampor, men det ger alltid resultatet att antingen halvljus eller helljus blir dåligt.
Senast redigerad av INTP 2012-07-20 kl. 02:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in