2012-07-19, 15:37
Medlem
Jag och mitt ex gjorde slut för ett par veckor sen. Hon va den som gjorde slut och det var ett ganska kärleksfullt förhållande men hon tröttnade lite under tiden och jag tror det mesta gick för fort för henne. Hon ville ta saker långsamt medans jag pressade väldigt mycket och var väldigt needy och ville ha mer o mer kärlek och tid med henne. Hon har förklarat för mig att anledningen till att hon gjorde slut va helt enkelt att hon kände för mycket press, och att hon inte kunde vara sig själv. Hon kände inte sig självständig utan jag ville va med på allt och ville ha med allt o göra och la mig i väldigt mycket. Så jag förstår nu med lite distans till det hela att jag faktiskt pressade det en hel del.

Avslutet blev väldigt tråkigt och det slutade med storbråk och vi hade en väldigt ful stil mot varandra. Jag tror det blev på det sättet eftersom hon inte klarade av att göra slut med mig på ett snyggt sätt även om jag nu i efterhand till o med insett att hon faktiskt sa att hon ville ha tid för sig själv. Det gjorde att jag blev väldigt på och mådde väldigt dåligt och ville ha svar från henne hur hon ville ha de istället för att ge henne lite tid för sig själv. Hursomhelst. Det slutade tråkigt.

Vi smsade lite fram och tillbaka ett par dagar o sen slutade det med att jag skrev ett sjuhelvetes långt sms till henne att jag förstår vad jag gjort för fel i förhållandet och att jag va jävligt ledsen över att jag hade så bråttom med allting och pressade det till att hon inte ville vara med mig längre. Förklara nogrannt att jag verkligen va väldigt ledsen över att det blev som det blev och att jag ville ha henne tillbaka. Efter det så skrev hon att hon va glad över att jag kommit på mina misstag och att hon va ledsen över att det gick så långt som det gick. Efter det hördes vi inte av på över en vecka.

Nu till saken. Jag fick idag ett sms från henne där hon frågade hur det va med mig och det blev några kalla/stela sms mellan varandra. Sen frågade hon om jag skulle på festivalen som va i hennes hemstad eftersom att jag en gång innan varit där innan vi lärde känna varandra. Kanske ska tillägga att det va ett distansförhållande. Jag svarade bara att jag inte trodde att jag skulle det eftersom den gången jag va där va jag där eftersom att jag skulle jobba i hennes stad just då festivalen va och att det mer va en tillfällighet att jag va där just under festivalen. Hon svarade "Okej".

Nu undrar jag. Va jag helt korkad här? Var det en inbjudan till att hon vill ses eller hur ska jag ta det? Jag saknar henne väldigt mycket och vill ju såklart träffa henne. Eller borde jag bara ta det lungt tills hon säger att hon vill ses? Om hon nu vill det. Hon tänker ju på mig iaf. Borde jag skriva nånting till henne eller ska jag som sagt bara ta det lugnt och se om hon hör av sig igen? Hon kanske känner att hon börjat sakna mig lite och att ses ute skulle vara ett skönt sätt att bara se hur det känns att träffa mig igen utan att det behöver bli mer av det.
Citera
2012-07-19, 15:42
Medlem
Del 1.

Psykologisk krigsföring av Morgonbonge.

Allt Som står i denna text utgår utifrån mina egna erfarenheter, andras erfarenheter, egna tankar,
diverse grubblerier, människovetenskap
och studering kring andra människors fel och brister kring hur dom skött/hanterat sina kärlekssorger.
De mesta av denna text är min egen lärdom av folks olycka och personliga misslyckande i deras kamp om återförening med exet.
Tragiskt nog egentligen för mig att säga, så har ju dom människornas misslyckande dock lärt mig i hur man på bästa
sätt bemästrar/hanterar ett dumpande ex. Alltså så är denna skrift en produkt av människors stora olycka.
Värt att poängtera så är även mina och med insperation av andra folks
framgångsmetoder, fast men med mina ord i denna text, sammanfattade kring kärlekssorg.

Mycket är också sammanfattat kring alla historier och karaktärer som skrivit i den enormt oändligt stora tråden om
"hur man på bästa sätt hanterar en kärlekssorg", här på forumet Flashback. Det är främst er jag vill ägna min omtanke till.
Givetvis så går allting att diskutera, i denna text, om vad som möjligtvis är rätt eller fel.
Jag väljer dock att skriva utifrån vad jag anser är en korrekt bild av den psykologi som uppstår kring möten i livet
baserade på kärlekssorg - både utifrån den dumpades såväl dumparens perspektiv.

Vad är först och främst begreppet psykologisk krigsföring?

För att klargöra ordens sanna bemärkelse, så är de ett begrepp som främst används inom de millitära.
Det handlar om att man - genom propaganda och psykningar - ska göra fienden/motståndaren psykologiskt svag.
Varför jag själv börjat använda mig av orden i samband med psykologi kring kärlekssorger är för att grundprincipen
ungefär är densamma. Jag anser ibland att ett psykologiskt krig är en nödvändig åtgärd i samband med
hur man på bästa möjliga sätt hanterar en kärlekssorg - allt för att kunna ge sig den självrespekt man ibland förtjänar.
Utgångsmålet med psykologin är att man genom att spela spel ska omförväxla de psykologiska övertag som dumparen förfogar
över den dumpade - att försätta dumparen på den plats som man själv, på ett emotionellt plan, befinner/befunnit sig i.

Tanken är att, på ett egocentrerat plan, tillfredsställa sig själv genom vetskapen om att dumparen, på ett homogent sätt,
mår lika dåligt som än själv.

En dumpares utgångsmål när den avbryter ett förhållande - är att processen ska
vara så icke smärtsamt och lindrigt som möjligt. Dumparen utgår även också oftast utifrån att den dumpade ska
fortsätta krypa, behålla konktaten och på så sätt fortfarande kunna äta av och behålla kakan.
Det är här nu psykologin kommer in i bilden. Ska dumparen kunna få fortsätta må bra på bekostnad av den dumpades välmående?

För att förstå sig på varför man använder sig av psykologisk krigsföring så måste man också ha lite kunskaps kring
varför människor ibland trots allt väljer fatta stora och livsavgörande val.

Dom mest klassiska argumenten dumparen för vid de brytande skedet är oftast, enligt mina studier, följande:

- Vi ska väll vara vänner?

- Jag älskar dig, men vill hitta mig själv.

- Vi kan väll ta en paus i förhållandet?

KOPIERAT FRÅN ETT ÄLDRE INLÄGG FRÅN MORGONBONGE
Citera
2012-07-19, 15:43
Medlem
Del 2.

Alla dessa argument, anser jag, är en falsk fasad från dumparens sida för att på en enkelspårig väg kunna lätta på
sitt dåliga samveten - att framställa sig själv som empatisk trots att hela ideen är fullständigt egocentrerad.

Vänförfrågandet som dom flesta dumpare i praktiken oftast för - och tar för givet - är ett enkelt och lindrigt sätt
för dumparen att kunna hävda sig genom att kunna fortsätta kontrollera och bibehålla makten över den dumpade.

Oftast så är man dumparens så kallade "bekräftelsevän" tills den dagen dom gått och
hittat en ny (om dom inte nu redan gjort det).

Det finns ingen så kallad "vänskap" när de precis tagit slut, om inte förhållandet tar slut på en gemensam och vänskaplig grund.

Att ta en "förhållandepaus" innebär att dumparen, av dåligt samvete, inte vågar ta steget fullt ut - att göra slut.
Istället försätter man den dumpade i en plågsam, psykiskt påfrestande, obehaglig och förväntansfull situation - för att på så
sätt tillfredsställa sitt egna samvete än aning.

Nu när jag framfört lite av de grundläggande orsakerna till varför de ibland är nödvändigt och lönsamt att använda sig utav
den psykologiska krigsföringen för att tillfredställa sitt eget ego, så tänkte jag grundligt gå in på hur man på
bästa möjliga sätt praktiserar detta spel.

Hur spela detta spel ni med hjärtesorg?

För att få ut bästa möjliga effekt så bör man - redan från första dagen man blivit dumpad - praktisera spelet.
Små misstag under vägen kan snabbt leda till att spelet är över. Var ytterst sparsam med vem du berättar om den psykologiska
krigsföringen för (det viskas ute i den stora skogen). Var även sparsam med vem du berättar att du mår dåligt för.
Alla omvägar kan leda fram till exets veto och då är spelet och fasaden ruinerad.
Tanken är att man på ett kallt och likgiltigt sätt för en ignorans mot dumparen i form av följande återgärder:

- Bryta all form av kontakt. Det innebär att du under inga som helst omständigheter kan kompromissa om att ringa
telefonsamtal eller sms:a, msn, facebook eller annat dylikt i försök till kontakt med exet.
Ha gärna kvar exet som "vän" på facebook och msn för att använda de till att kunna psyka personen (mer om det nedanför).

- Svara ABSOLUT INTE på några sms, telefonsamtal eller någon annan form av försök till kontakt från dumparens sida.
Tanken är att du ska glida ur dumparens psykologiska strypgrepp dom förfogar över. Människor i överlag tenderar
nämligen att inse värdet i de dom förlorat i efterhand. En viss frustation hos exet kommer uppstå av denna metod.

- Ge en bild över hur "bra du mår". Den utåtriktade bilden ska ge sken av en bild som tyder på att du "aldrig nu har mått bättre".
Posera gärna på bilder i festsammanhang med folk av de motsatta könet, som du sedan lägger upp publikt på nätet.
Gärna också med en prilla hängandes på halva läppen - ett brett leende på läpparna - hållandes i en flaska sprit.
Alltid bilder som i ett psykande syfte kan ha en slagkraftig effekt.

- Använd facebook och dylika mötesplatser för att ge en bild av att du numera gör alla saker som du alltid drömde om
när exet fanns med i bilden, dvs, kanske hoppa fallskärm, pluggar extrakurser, dansar, tagit tag i pop/rockdrömmarna och
numera går ut ofta och gör stan osäker som en riktig alfaledare.

- Om du av slumpen råkar på de dumpande exet på stan så ska du vara artig. Hälsa gärna med ett leende. Prata ingenting
som är/har varit relaterat till eran gemensamma relation. Undvik att ställa frågor. Svara enbart på dumparens tilltal.

- Gråt ut, FAST ALDRIG I EXETS NÄRVARO ELLER VETSKAP. Att kunna gråta och visa känslor är nämligen de mest grundläggande
en människa kan göra. Det är de första vi trots allt gör vid förlossningens skede. Visa absolut ingen
form av svaghet - oavsett hur hårt de än må vara.

- Umgås med personer som tillhör dennes bekantsskapskrets. Gärna vänner som exet lätt stör sig på. Vänner som denne
tycker pratar och slinter med tungan lite väl för ofta.

- Skaffa många vänner av det motsatta könet - som du bara är "kompis" med - där det till och med är uppenbart
att många av dem är intresserade av dig.

- Se till att du försätter ditt eX i en "oviss" & tvetydig situation där denne misstänker att du har en ny, fast ändå inte.

- Framför allt: tänk i en bana att du hela tiden måste sätta in nya obeprövade vapen i krigsföringen som kan
ta till stor skada.

Del 3.

Nu tänkte jag gå in på Effekterna av den psykologiska krigsföringen.

- Du kommer ha ett enormt psykologiskt övertag gentemot ditt dumpande ex.

- Du är vinnaren oavsett utgång i spelet om du sköter dessa kort rätt.

- Du har nu mera en oändligt stor chans att vinna tillbaka ditt ex, eller ge tillbaka samma medecin om
denne kommer krypandes tillbaks. Att gå bekräftelsevägen och försöka tjata till sig kärlek fungerar inte.
Detta är ju en av anledningarna till varför man spelar spel, om man just har något av dessa utgångspunkter som mål.

- Dumparen kommer förmodligen börja tänka på vad denne förlorat.

- Dumparen kommer snabbt tänka i emotionella banor som: Hur kunde han/hon så snabbt släppa mig? Var vårat
förhållade aldrig värt någonting? Älskade han/hon aldrig mig?

- Du kommer ge exet en kraftig huvudbry, oavsett om denna bekräftar sig eller inte i form av alla frågor som ständigt
kommer florera i dennes huvud.

- Du vinner framför allt tillbaka din egen självrespekt igen.

Nu kommer jag gå in på Fiendens vapen och metoder i krigsföringen.

- Dom dumpande exen har en tendens att försöka psyka en när dom själva känner sig psykade.

- Dumparna kan ta till med bekräftelsemetoder som att skriva att dom älskar en, för att på så sätt
få en form av bekräftelsereaktion. Vad du än gör så gå inte in i fällan om att det är grönt ljus för dig att göra detsamma.
Kom ihåg att bollen fortfarande ligger på dumparens sida. Ofta tackar då dumparen för
bekräftelsen, dumpar en igen och spelet är där med över.

- Exen kan på kort tid söka tröst hos någon annan. Ofta vill dom skylta med detta mönster
för att försöka vinna en reaktion. Man framställer den nya, utåt sätt, som någon form av gud när så egentligen
inte är fallet. Allt för att försöka såra och styra dig ut ur banan, och på ett emotionellt plan
försöka komma över dig för gott.

- exet försöker intala sig själv, genom all bitterhet som uppstått vid detta skede, alla
negativa egenskaper man förfogade över. Ofta så kan också bitterheten ta så
hårt att dom i efterhand, på lösa grunder, går till attack mot dig i form av verbala påhopp kring din person bland
vänner och omgivning.

- exen kan också av ren frustation som uppstår - grundlöst börja anklaga dig personligen - för att du obefogat snackar en
massa skit om denne, när dock så inte ens är fallet.

- Ditt ex kan nu i detta stadie ha aningar om att du medvetet ignorerar henne/honom och börjar anpassa
sitt eget spel därefter. Ditt övertag är att ditt eX fortfarande slickar sig runt munnen
i goda tron om att du bara "tillfälligt" blivit stark. Ditt ex lever givetvis fortfarande
kvar på minnesbilden av dig när ni gjorde slut; hur ledsen du var. Detta ger exet en
känsla av hopp om att de har ett övertag ännu.

Listan kan göras lång. Men kom ihåg att notera vikten av du inte på något sätt ska visa dig svag i dessa lägen.
hemligheten med krigsföringen är ju också att man på ett rakryggat sätt går vidare utan skitsnack bakom exets rygg.
Du ska vara totalt kall och likgiltig mott ditt dumpande ex. Hårt ska bemötas med hårt.
Tanken med denna krigsföring är att du ska behandla där efter du själv känt dig behandlad och sårad.

Sammanfattning av viktiga aspekter i spelet som är värda att minnas är följande:

- Bryt omedelbart kontakten med exen.

- Behandla ut efter du själv känner dig behandlad. Det man ger ut får man tillbaka - karma!

- Tyck inte synd om ditt dumpande ex. Ha aldrig dåligt samvete så länge du har rent mjöl i påsen.

- Snacka inte skit om ditt ex så att de kommer fram via bakvägen. Sådan hämnd är obefogad oavsett vad exen gjort.

- Var sparsam med vem du pratar ut om kärlekssorgen med då de viskas i den stora skogen.

- motbesvara inte exens försök till bekräftelsekontakt för att på så sätt få dem ur psykisk obalans.

- Ge dig den självrespekt du tycker du förtjänar!

- Tänk på att det alltid finns en morgondag som väntar.

- Ta inte för givet att du vinner tillbaka ditt ex. Kom ihåg att du dock alltid bjuder upp till mostånd
och får den självrespekt som du såväl förtjänar genom felfritt spelande.

- När en dörr stängs så öppnas alltid en annan.

- Tiden läker sina sår. Dom sår som dock aldrig helt läker - lär man sig leva med (Tack Plura).
Citera
2012-07-19, 15:43
Medlem
mizzametals avatar
Om det var hon som gjorde slut för att hon tröttnade på dig, och sedan kommer krypandes tillbaka för att hon nu antagligen känner sig ensam... det är inte värt det. Skit i henne och hitta en som förtjänar din kärlek!
Citera
2012-07-19, 15:45
Medlem
mizzametals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felcon
Del 2. bla bla..

O..m..g.. dude.
Citera
2012-07-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mizzametal
O..m..g.. dude.
vad? pallar inte skriva värsta inlägget så jag letade upp en tråd där någon hade skrivit det där :P
Citera
2012-07-19, 15:48
Medlem
mizzametals avatar
Citat:
vad? pallar inte skriva värsta inlägget så jag letade upp en tråd där någon hade skrivit det där :P

Det var bara.. SÅ mycket, haha!
Logiskt och bra, men, mycket!
Citera
2012-07-19, 16:00
Medlem
Okej, för att sammanfatta. Jag ska inte höra av mig, hon har nu tagit kontakt. Och om hon skulle vara intresserad av att det ska bli vi igen så är det upp till henne. Jag har redan läst allt detta du skrivit, kanske inte riktigt så utförligt men ja i princip samma saker.

Jag vill ha henne tillbaka. Det vill jag. Så att jag ska glömma och gå vidare, visst det är ett alternativ. Men inget jag vill i nuläget. Jag försöker bara ta dagarna som dom kommer och det är ju soppas nytt. Jag vet att tiden läker alla sår och att jag antagligen kommer träffa någon annan om jag bara låter tiden gå och koncentrera mig på mig själv. Men fortfarnde så vill jag ha henne. Facebook är borttaget, bilder med henne är borttaget, tidigare sms är borttaget. Har ingenting så påminner om henne sådär. Så jag gör det jag kan. Ville mest veta om ni tror att detta va ett sätt för henne att fråga mig om jag ville ses?
Citera
2012-07-19, 16:02
Medlem
Citat:
Del 2.

Tack för detta, ska läsa det om och om igen och pränta in det i mitt huvud för att jag vet att det är sant men samtidigt så hatar jag detta jävla spelet.
Citera
2012-07-19, 16:36
Medlem
Du vill ha henne tillbaka.
Hon undrar om du skulle till festivalen.
Hennes fråga beror på en av två anledningar.
1) Hon vill veta att du inte ska dit för då kan hon gå själv utan att riskera att träffa dig.
2) Hon vill veta om du ska dit för då kan ni ju träffas på ett lite lättsamt sätt.

Enklaste lösningen är att helt enkelt sms:a henne att du ska dit i varje fall (eftersom en kompis frågade om du vill hänga på om du nu behöver en anledning) Det spelar sen mindre roll om du verkligen tänker åka dit eller inte, det du vill är höra hennes reaktion på att du ska dit.

I min bok låter det dock som att hon vill träffa dig men inte vågar fråga rakt ut. Sannolikt för att det finns en viss skam över uppbrottet men hon vill se om det finns några känslor kvar hos dig.
Så svälj stoltheten och visa dig storsint och säg att du ska dit och se vart det tar dig.
Citera
2012-07-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grainger-13
Du vill ha henne tillbaka.
Hon undrar om du skulle till festivalen.
Hennes fråga beror på en av två anledningar.
1) Hon vill veta att du inte ska dit för då kan hon gå själv utan att riskera att träffa dig.
2) Hon vill veta om du ska dit för då kan ni ju träffas på ett lite lättsamt sätt.

Enklaste lösningen är att helt enkelt sms:a henne att du ska dit i varje fall (eftersom en kompis frågade om du vill hänga på om du nu behöver en anledning) Det spelar sen mindre roll om du verkligen tänker åka dit eller inte, det du vill är höra hennes reaktion på att du ska dit.

I min bok låter det dock som att hon vill träffa dig men inte vågar fråga rakt ut. Sannolikt för att det finns en viss skam över uppbrottet men hon vill se om det finns några känslor kvar hos dig.
Så svälj stoltheten och visa dig storsint och säg att du ska dit och se vart det tar dig.

Ja fast saken är den att vi bor över 20 mil ifrån varandra och jag har ingenting där som binder mig till staden, ingen kompis eller nånting. Så ja, jag fattar va du menar men det håller inte riktigt att komma med en sån grej känns det som! Och sen tror jag inte för att det är för at hon inte vill träffa mig för då hade hon ALDRIG frågat. Det finns inte i min vildaste fantasi att hon skulle fråga det för någon annan anledning till att hon faktiskt vill träffa mig. Men som sagt. Hon vill antagligen göra det på ett "lättsamt sätt" och utan att jag åker dit för att träffa henne. Jag hoppas så innerligt att hon vill träffa mig och att hon saknar mig men jag vågar inte riktigt tro det ändå. Så jag vet inte hur jag ska gå till väga. Om jag bara ska låta det gå lite tid och se om hon hör av sig igen?.. Jag borde bara vara lugn kanske och inte tänka så mycket. Men va fan jag älskar tjejen och vill inget annat än att ha henne tillbaka. Så är det
Citera
2012-07-19, 17:10
Medlem
Jag tror du missar poängen....
Din kompis har frågat dig om du ska med eftersom han hört så mycket om den där "festivalen"
Din imaginära kompis bor i samma stad som dig.
Det är bara för att du ska ha en ursäkt för att säga att du faktiskt ska dit helt plötsligt för att se vad hon säger.
Sen att du inte ska dit spelar mindre roll.
Om hon blir jätteglad och säger att hon vill träffa dig om du kommer dit....så kan du alltid köra med att din kompis ändra sig och därför kommer inte du heller att åka. Då kan du få ett litet mått på hur mycket hon vill att du ska komma dit.

En s.k vit lögn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in