• 1
  • 2
2012-07-19, 20:25
Medlem
VonObens avatar
Just det, raka aldrig mothårs. Om du inte är nöjd med resultatet av medhårsrakning så kan du raka en andra gång vinkelrätt mot växtriktningen.

Men aldrig mothårs.
Citera
2012-07-20, 03:02
Medlem
Rubarth23s avatar
Duscha inte ansiktet i varmvatten för länge, huden torkas ut och irritation uppstår lättare.
Själv sköljer jag av ansiktet i ljummet vatten 10-15 sek innan jag torkar försiktigt med en handduk för att sedan använda rakapparat vilken ger mindre irritation enligt mig. Testa vad som passar dig bäst av hyvel/apparat.
Citera
2012-07-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vilket är korrekt, frågan är dock vad du använder när du rakar dig?

Jag använder en gammal double edge säkerhetshyvel med klassiska dubbelsidiga rakblad, använder till 3 tillfällen och byter sedan blad...

Noll tryck på hyveln och 3-pass rakning där man *aldrig* drar hyveln över torr hud utan raktvål och vatten. Stressar du inte så skall du slippa irritation.

Använder Mach 3 rakblad. Att raka medhårs är ju värdelöst för då blir det ju stubb kvar, åtminstone för mig.
Citera
2012-07-20, 12:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Använder Mach 3 rakblad. Att raka medhårs är ju värdelöst för då blir det ju stubb kvar, åtminstone för mig.

Då tror jag att vi har identifierat källan till dina problem med irritation. Fimpa de där värdelösa dyra bladen som folk tenderar att använda alldeles för länge pga kostnaden och leta upp ett vettigt alternativ för dig.

Rakkniv är kanske lite väl hardcore men en säkerhetshyvel som du byter blad på ofta borde funka utan problem och det är inte meningen att du skall få bort allt i ett svep, se det som reduktion av hår snarare än borttagande av hår så blir det enklare att acceptera :-)

Rakning 3 ggr varav möjligen den allra sista mothårs även om det inte skall behövas.

Släng sprayburkar med raklödder och köp dig en riktig raktvål/rakcreme och en borste istället, din hud kommer tacka dig.
Citera
2012-07-20, 14:29
Medlem
VonObens avatar
Citat:

Prova en rakning medhårs och en till vinkelrätt. Det blir lika lent men utan utan irritation.

Kör också Mach 3, mest för att det råkade bli så sist jag handlade. Den funkar.
Citera
2012-07-20, 14:58
Medlem
För mig gäller, oavsett kringutrustning, att absolut inte trycka hyveln mot skinnet om jag ska få en rakning utan irritation. Låt enbart hyvelns egna vikt ligga mot skinnet.

Mach3 och dylika hyvlar är enligt mig inte dåliga men oerhört jävla jättedyra om man jämför vad blad till en säkerhetshyvel kostar.

Den enskilt viktigaste ingrediensen för en lyckad rakning är en vettig rakkräm/tvål, för mig då.
Citera
2012-07-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då tror jag att vi har identifierat källan till dina problem med irritation. Fimpa de där värdelösa dyra bladen som folk tenderar att använda alldeles för länge pga kostnaden och leta upp ett vettigt alternativ för dig.

Rakkniv är kanske lite väl hardcore men en säkerhetshyvel som du byter blad på ofta borde funka utan problem och det är inte meningen att du skall få bort allt i ett svep, se det som reduktion av hår snarare än borttagande av hår så blir det enklare att acceptera :-)

Rakning 3 ggr varav möjligen den allra sista mothårs även om det inte skall behövas.

Släng sprayburkar med raklödder och köp dig en riktig raktvål/rakcreme och en borste istället, din hud kommer tacka dig.

Jadu, kan vara värt att prova iaf. Vad är en "säkerhetshyvel" och vart köper man en sån? Min morfar använde raktvål och borste, har aldrig hört någon som använder det numera. Vart köper man sånt?
Citera
2012-07-21, 13:03
Medlem
FonziEEs avatar
Citat:
Jadu, kan vara värt att prova iaf. Vad är en "säkerhetshyvel" och vart köper man en sån? Min morfar använde raktvål och borste, har aldrig hört någon som använder det numera. Vart köper man sånt?

Jag gick över till detta för drygt 2år sedan.
Du får kolla olika hemsidor.
gents.se
shaving-shack.com
Ebay.com

Rakblad köper jag från ebay. Om du planerar att köpa så släng iväg PM så ska du få länk till säljaren.

Eftersom du säger att du har tjock skäggväxt och känslig hud rekomenderar jag inte att du använder en mach 3. Då varje drag du gör är 3 drag med en "säkerhetshyvel".
Om jag vill uppnå den närmsta möjliga rakningen så utgår jag från de här stegen.
1. Raka medhårs.
2. Raka håret vinkelrätt mot dess riktning
3. Raka mothårs.
Citera
2012-07-21, 14:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Dubbelsidig säkerhetshyvel är typen av hyvel som tar ett klassiskt rakblad.

Det finns både nytillverkade från exemeplvis edwin jagger eller merkur och begagnade, jag gillar antika gillette - produkterna som gjorde gillette till vad de är idag och sedan kastades på historiens skräphög allt i syfte att höja vinsterna...

En gillette fatboy kan du få betala uppp emot 100 dollar för men exempelvis en superspeed i bra bruksskick kan du få för en eller två hundralappar på engelska eller amerikanska ebay.

Blad och faktiskt även billiga borstar köper jag från turkiet, bestshave.net köper man 100-pack för ~8 dollar paketet, då kostar ett blad under 60 öre...

Lägger pengarna jag sparar på lite exklusivare raktvålar istället men på längre sikt sparar man rejält med pengar, får bättre hy och är dessutom riktigt miljövänlig jämfört med sprayburkar och plastinsatta blad.
Citera
2012-07-21, 20:32
Medlem
VonObens avatar
Köp inte den billigaste borsten utan en halvdyr så håller den i flera årtionden. Är 35+ och har visserligen skägg ibland, men min första och enda borste ser ut som ny.

Farsans borste som är 40 år börjar bli väl tunnhårig, precis som han.

Man ska skumma upp tvålen riktigt riktigt ordentligt i handen/behållaren först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in