• 1
  • 2
2012-07-19, 12:49
Medlem
Jag har själv både kraftig skäggväxt och känslig hy vilket är en synnerligen dålig kombination. Måste låta huden vila 3 dagar innan jag rakar nästa gång vilket är irriterande eftersom man hinner få ordentligt med stubb på den tiden. Jag är noga med att återfukta huden, smörjer in med hudcreme varje dag och duschar länge innan jag rakar för att mjuka upp huden. Men inget hjälper, rakar jag varje eller varannan dag så får jag skärsår och svidande röda utslag på hela halsen. Värst är det på vinterhalvåret, huden blir som sandpapper. Finns det något man kan göra åt detta? Börjar seriöst fundera på att ta bort håret med laser för jag gillar verkligen inte skägg.
Citera
2012-07-19, 12:50
Medlem
r9s avatar
Detta ma vara OT men jag skulle ge min flickvans hogra hand for att fa ha ditt problem. En ultramanlig skaggvaxt vaxer inte pa trad.
Citera
2012-07-19, 12:56
Medlem
Kipps avatar
Bra förberedelser som uppmjukning i duschen/varm handduk, rakolja innan, bra rakkräm under och afthershavebalm efter så kan det funka. Och använda en bra safety razor eller kniv. Det funkar för mig och har hyfsat kraftig skäggväxt. Rakar inte alltid varje dag men har inte problem med att göra det.
Citera
2012-07-19, 13:03
Medlem
Kan problemet kanske vara att du duschar för länge innan så att huden mjukas upp för mycket och därför blir för känslig? Att du får skärsår låter ju mer som om du inte hanterar hyveln på rätt sätt.
Om du får utslag, så kan det bero på att du rakar mothårs, vilket gör att skägget ibland kan gå ner lite under huden och skapa lite irritationer.
Själv så brukar jag nu för tiden använda rakapparat istället för hyvel. Snabbare, lättare och mindre irritationer tycker jag.
Citera
2012-07-19, 13:08
Medlem
Just nu är jag inne i en period och sparar till manligt vikingaskägg, men normalt sett så kör jag med rakapparat istället för hyvel. Väldigt snabbt och effektivt, och det ger ingen irritation alls.
Citera
2012-07-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Just nu är jag inne i en period och sparar till manligt vikingaskägg, men normalt sett så kör jag med rakapparat istället för hyvel. Väldigt snabbt och effektivt, och det ger ingen irritation alls.

Det skiljer nog väldigt mycket från person till person, jag har lite av problemen som TS beskriver, främst på halsen efter jag rakat mig med hyvel. Däremot är rakapparat mycket värre och huden blir väldigt mycket mer irriterad dem gångerna jag prövat det.
Citera
2012-07-19, 14:14
Medlem
VonObens avatar
Ja.

Med hyggligt vass hyvel, väldigt grundlig i tvålning/massage med rakborste samt Palmolive hårdraktvål och efter rakning rejäl desinfektion av ansiktet med ett par fulla nävar (!) handsprit (!) 85% så kan jag faktiskt det.

Men det är enda sättet.
Citera
2012-07-19, 14:23
Medlem
Rekommenderar inte Palmolives produkter, Crabtree and Evelyn, Art of shaving eller Edvin Jagger är bättre och drygare produkter.
Citera
2012-07-19, 15:41
Medlem
TheCrestfallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Jag har själv både kraftig skäggväxt och känslig hy vilket är en synnerligen dålig kombination. Måste låta huden vila 3 dagar innan jag rakar nästa gång vilket är irriterande eftersom man hinner få ordentligt med stubb på den tiden. Jag är noga med att återfukta huden, smörjer in med hudcreme varje dag och duschar länge innan jag rakar för att mjuka upp huden. Men inget hjälper, rakar jag varje eller varannan dag så får jag skärsår och svidande röda utslag på hela halsen. Värst är det på vinterhalvåret, huden blir som sandpapper. Finns det något man kan göra åt detta? Börjar seriöst fundera på att ta bort håret med laser för jag gillar verkligen inte skägg.

Jag har exakt samma sits som du, skägget växer som ogräs och huden är jättekänslig! Jag gjorde lumpen förra året, och då var vi tvugna att raka oss varje morgon, med hyvel, och de kollade oss varje morgon så man hade rakat sig ordentligt. Ett tips jag har mot röda utslag är följande:

Raka dig bara i kallt vatten
Efter du är klar, låt ansiktet lufttorka, torka inte med handduk.
Släng på aftershave, rikligt, eller nån hudlotion.
Det funkade för mig under mina 11 månader i militären. Nu är jag skäggig som en buske igen!
Citera
2012-07-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Kan problemet kanske vara att du duschar för länge innan så att huden mjukas upp för mycket och därför blir för känslig? Att du får skärsår låter ju mer som om du inte hanterar hyveln på rätt sätt.
Om du får utslag, så kan det bero på att du rakar mothårs, vilket gör att skägget ibland kan gå ner lite under huden och skapa lite irritationer.
Själv så brukar jag nu för tiden använda rakapparat istället för hyvel. Snabbare, lättare och mindre irritationer tycker jag.

Nej det är knappast pga att huden blir för mjuk. Jag har väldigt torr och känslig hy på hakan och halsen, tvärtom mot vad jag har på pannan och näsan där huden istället lätt blir fet. Rakapparat funkar bättre, brukar använda det ibland men det är skönare att kunna raka med hyvel så man får helt slätt. Finns det någon bra hudvårdsprodukt man kan använda på halsen? Jag brukar använda vanlig hudlotion nu bara.
Citera
2012-07-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCrestfallen
Jag har exakt samma sits som du, skägget växer som ogräs och huden är jättekänslig! Jag gjorde lumpen förra året, och då var vi tvugna att raka oss varje morgon, med hyvel, och de kollade oss varje morgon så man hade rakat sig ordentligt. Ett tips jag har mot röda utslag är följande:

Raka dig bara i kallt vatten
Efter du är klar, låt ansiktet lufttorka, torka inte med handduk.
Släng på aftershave, rikligt, eller nån hudlotion.
Det funkade för mig under mina 11 månader i militären. Nu är jag skäggig som en buske igen!

Hmm, jag har alltid fått lära mig att man först skall tvätta sig och raka sig i varmt vatten, detta för att öppna porerna och mjuka upp huden, och sedan avsluta med att skölja av med kallt vatten för att stänga igen porerna. Så brukar jag göra.
Citera
2012-07-19, 19:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Hmm, jag har alltid fått lära mig att man först skall tvätta sig och raka sig i varmt vatten, detta för att öppna porerna och mjuka upp huden, och sedan avsluta med att skölja av med kallt vatten för att stänga igen porerna. Så brukar jag göra.

Vilket är korrekt, frågan är dock vad du använder när du rakar dig?

Jag använder en gammal double edge säkerhetshyvel med klassiska dubbelsidiga rakblad, använder till 3 tillfällen och byter sedan blad...

Noll tryck på hyveln och 3-pass rakning där man *aldrig* drar hyveln över torr hud utan raktvål och vatten. Stressar du inte så skall du slippa irritation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in