Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Jag har själv både kraftig skäggväxt och känslig hy vilket är en synnerligen dålig kombination. Måste låta huden vila 3 dagar innan jag rakar nästa gång vilket är irriterande eftersom man hinner få ordentligt med stubb på den tiden. Jag är noga med att återfukta huden, smörjer in med hudcreme varje dag och duschar länge innan jag rakar för att mjuka upp huden. Men inget hjälper, rakar jag varje eller varannan dag så får jag skärsår och svidande röda utslag på hela halsen. Värst är det på vinterhalvåret, huden blir som sandpapper. Finns det något man kan göra åt detta? Börjar seriöst fundera på att ta bort håret med laser för jag gillar verkligen inte skägg.
Jag har exakt samma sits som du, skägget växer som ogräs och huden är jättekänslig! Jag gjorde lumpen förra året, och då var vi tvugna att raka oss varje morgon, med hyvel, och de kollade oss varje morgon så man hade rakat sig ordentligt. Ett tips jag har mot röda utslag är följande:
Raka dig bara i kallt vatten
Efter du är klar, låt ansiktet lufttorka, torka inte med handduk.
Släng på aftershave, rikligt, eller nån hudlotion.
Det funkade för mig under mina 11 månader i militären. Nu är jag skäggig som en buske igen!