• 1
  • 2
2012-07-19, 12:42
Medlem
Rag3Rac3rs avatar
Har väl en ganska trivial fråga jag inte hittar svar på någons..

Jag är fast anställd på mitt jobb, med ett arbete som hoppar mellan IT-Konsult, Programmerare, och vanliga administrativt arbete inom kontoret.

Nu har min chef fått för sig att han ska ha ut mig på konsultuppdrag på en annan ort, ca 38 mil ifrån min bostadsort.

Kan han beordra iväg mig på det här uppdraget (som är på ½-1 år), trots mitt nekande?

Är inte med i facket, men faller under Unionen om jag skulle ha vart det. Mitt anställningsavtal specificerar ingenting gällande arbetstid, semester, eller liknande - så går under sveriges lagar vad gäller sånt om jag förstått rätt.
Citera
2012-07-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rag3Rac3r
Har väl en ganska trivial fråga jag inte hittar svar på någons..

Jag är fast anställd på mitt jobb, med ett arbete som hoppar mellan IT-Konsult, Programmerare, och vanliga administrativt arbete inom kontoret.

Nu har min chef fått för sig att han ska ha ut mig på konsultuppdrag på en annan ort, ca 38 mil ifrån min bostadsort.

Kan han beordra iväg mig på det här uppdraget (som är på ½-1 år), trots mitt nekande?

Är inte med i facket, men faller under Unionen om jag skulle ha vart det. Mitt anställningsavtal specificerar ingenting gällande arbetstid, semester, eller liknande - så går under sveriges lagar vad gäller sånt om jag förstått rätt.

Hade en liknande situation med en kollega. Han sa bara att han inte ville och så var det slut med det. Tror det är lite svårt att tvinga iväg någon 38 mil om det inte står klart och tydligt i kontraktet att arbete kan dyka upp på annan ort. Men föreslår att du blir medlem i och kontaktar facket..
Citera
2012-07-20, 02:46
Medlem
Rag3Rac3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jizze
Hade en liknande situation med en kollega. Han sa bara att han inte ville och så var det slut med det. Tror det är lite svårt att tvinga iväg någon 38 mil om det inte står klart och tydligt i kontraktet att arbete kan dyka upp på annan ort. Men föreslår att du blir medlem i och kontaktar facket..

Har tyvärr försäkt att käbbla emot bra så mycket om det hela.
Och nej, står knappt något alls i mitt arbetskontrakt då det består av en blankett påskriven på Arbetsförmedlingen (faller under ett arbetsmarknadspolitiskt program).
Citera
2012-07-20, 18:05
Medlem
Har du fört fram några skäl eller är det bara "jag vill inte"? Jag skulle aldrig gå med på att jobba 38 mil hemifrån om jag hade fru och barn hemma till exempel. Jag vet inget om lagstiftning och så om det här men det låter inte rimligt att man kan bli tvingad att veckopendla under så lång tid. Enstaka jobbresor visst, men inte "stationering" så långt bort. Gråt ut i aftonbladet om inget annat hjälper.
Citera
2012-07-20, 19:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rag3Rac3r

Din arbetsgivare kan tvinga dig att arbeta på en ort som ligger skild från din vanliga arbetsplats. Detta är något som drabbar (och har drabbat) massor med svenska arbetstagare. Om du vägrar ser arbetsgivaren lätt till att du blir uppsagd p g a arbetsbrist.

Undantaget är om du har ett avtal med arbetsgivaren som stipulerar att din fysiska arbetsplats är specificerad geografiskt. Den typen av avtal är sannolikt ganska ovanliga idag.
Citera
2012-07-20, 19:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Din arbetsgivare kan tvinga dig att arbeta på en ort som ligger skild från din vanliga arbetsplats. Detta är något som drabbar (och har drabbat) massor med svenska arbetstagare. Om du vägrar ser arbetsgivaren lätt till att du blir uppsagd p g a arbetsbrist.

Undantaget är om du har ett avtal med arbetsgivaren som stipulerar att din fysiska arbetsplats är specificerad geografiskt. Den typen av avtal är sannolikt ganska ovanliga idag.

38 mil bort ute hos en kund, låter tveksamt och *om* arbetsgivaren ändå skulle ha rätt att göra så måste det bli hiskeligt dyrt givet traktamente, boende och resor fram och tillbaks - allt det måste givetvis arbetsgivaren stå för.

Som skrivits tidigare, gå med i unionen TS och ge chefen den bitchslap han förtjänar.
Citera
2012-07-20, 19:41
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Var har du fått det ifrån? Vill arbetsgivaren bli av med en ensamstående förälder så beordrar han bara denne jobb 38 mil bort och sedan ger denne sparken på grund av arbetsvägran? Det fungerar inte riktigt så.
Citera
2012-07-20, 19:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Var har du fått det ifrån? Vill arbetsgivaren bli av med en ensamstående förälder så beordrar han bara denne jobb 38 mil bort och sedan ger denne sparken på grund av arbetsvägran? Det fungerar inte riktigt så.

Konsultuppdrag, dvs uppdraget sker inte ens inom arbetsgivarens lokaler. Vill arbetsgivaren flytta arbetstagaren tillfälligt på det viset så får han givetvis stå för fiolerna...

Unionen lär om inte annat sparka kulorna på plats hos chefen. För övrigt låter det som mer av ett försök att få TS att begära uppsägning på egen begäran än en seriös utstationering.
Citera
2012-07-20, 19:53
Medlem
bratemos avatar
På mitt arbetsintyg, eller anställningsavtal, vad man nu ska kalla det, står det någonting om "Ambulerande anställning" vilket i teorin kan innebära att de ringer kl 0700 och säger att jag ska vara i *ort 10 mil bort, inom mitt län* klockan 0900. Då är det bara att åka iväg och jobba.

Du är konsult för ett bemanningsföretag? så JA, det kan din arbetsgivare. Beroende på anställningsform och vad som står i ert avtal har du saker att följa. Gör du det inte kan arbetsgivaren säga upp dig, beroende på vad ert avtal säger.
Citera
2012-07-20, 19:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Konsultuppdrag, dvs uppdraget sker inte ens inom arbetsgivarens lokaler. Vill arbetsgivaren flytta arbetstagaren tillfälligt på det viset så får han givetvis stå för fiolerna...

Unionen lär om inte annat sparka kulorna på plats hos chefen. För övrigt låter det som mer av ett försök att få TS att begära uppsägning på egen begäran än en seriös utstationering.
Jag har i och för sig lite svårt att förstå TS anställningsförhållanden. Å ena sidan är han anställd som konsult, å andra sidan verkar han utkommenderad av Arbetsförmedlingen i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Det vore fint om TS kunde förtydliga det lite. Om jag får en praktikplats, dvs. staten betalar mig bidrag för att jag ska lära mig något hos en lokal arbetsgivare och denne i sin tur vill skicka iväg mig 100 mil, fortfarande avlönad av Arbetsförmedlingen så skulle jag nog tycka att det kändes lite fel
Citera
2012-07-23, 09:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
38 mil bort ute hos en kund, låter tveksamt och *om* arbetsgivaren ändå skulle ha rätt att göra så måste det bli hiskeligt dyrt givet traktamente, boende och resor fram och tillbaks - allt det måste givetvis arbetsgivaren stå för.

Naturligtvis får arbetsgivaren betala traktamente, resor och boende. Det blir trots allt ändå billigare, åtminstone initialt, att göra så än att anställa en ny person.
Citera
2012-07-26, 04:32
Medlem
Rag3Rac3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har i och för sig lite svårt att förstå TS anställningsförhållanden. Å ena sidan är han anställd som konsult, å andra sidan verkar han utkommenderad av Arbetsförmedlingen i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Det vore fint om TS kunde förtydliga det lite. Om jag får en praktikplats, dvs. staten betalar mig bidrag för att jag ska lära mig något hos en lokal arbetsgivare och denne i sin tur vill skicka iväg mig 100 mil, fortfarande avlönad av Arbetsförmedlingen så skulle jag nog tycka att det kändes lite fel

Jag faller under "Nystartsjobb", vilket betyder att jag är fast anställd av företaget och företaget betalar min lön, men får tillbaka runt 67% av dom sociala avgifterna ifrån staten. Kanske var fel att kalla det för arbetsmarknadspolitiskt program - men det är åtminstone vad jag fått för mig att det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in