2012-07-19, 00:41
Medlem
Hej flashback, räddaren i nöden!

Sitter här med en ångest utan dess like, har ätit en halv macka idag, det är allt, kan inte äta något mer för magen klarar inte av det, har ett illamående som gör mig galen!

I alla fall är jag orolig att jag kan ha blivit polisanmäld p.g.a. en kommentar jag skrev på en hemsida.

Det enda man behövde uppge var namn och epost, jag gav inte mitt riktiga namn p.g.a. kommentarens innehåll samt för privata och säkerhetskäl och inte heller en giltlig epost adress.

Kan jag bli spårad och dömd för det här av polisen eller är jag ''säker'', finns det något jag kan göra för att bli ''säker'' och till sist, tror ni polisen kommer lägga stor vikt på det här?

Jag är 100% på att en annan kommentar har blivit polisanmäld men jag är ovetande angående min men som sagt, lägger polisen stor vikt på dessa saker? Jag skrev inget direkt hotande eller liknande i kommentaren men jag är rädd att den kan uppfattas som kränkande och därmed polisanmälas men polisen i mitt område har nog fullt upp med annat nu men det kanske går ut till nån speciell IT inriktad grupp som är rikstäckande?

Innehållet i kommentaren var en blandning av mina personliga åsikter och citerad information från etablerade medier.

Men som sagt jag vet inte om kommentaren är anmäld. Jag vet heller inte om kommentarens innehåll kan klassas som olagligt, jag tänker dock inte posta innehållet här av säkerhetskäl men de jag har frågat säger att det inte är olagligt.

Hur vet man om man är anmäld, tar det lång tid för polisen att spåra saker som denna?

Sitter här och har tagit sömntabletter, mår uselt, ångesten tar över och jag målar upp mig ett skräck scenario där jag måste betala flera hundratusen i skadestånd eller liknande för nånting som inte ens kanske är anmält.

Någon som har varit med om liknande, och hur slutade det?

Jag är ju såklart straffmyndig men jag har ingen fast inkomst som kan klassas som lön, hur blir det då?

Tack på förhand i alla fall. Ska försöka få sömn nu, men jag tvivlar på att det kommer bli ett lyckat försök.
Citera
2012-07-19, 00:52
Medlem
Thubzers avatar
Du kan vara lugn.

Sannolikheten att någon ska göra en polisanmälan är liten, sannolikheten att polisen ska bry sig om det hela är ännu mindre.

Om polisen nu mot all förmodan skulle göra det är det bara att säga att någon annan har skrivit det från ditt konto. Du måste enligt lag inte tala om vem denna person kan vara.

Det finns inga bevis på att det faktiskt är du som har författat inlägget och du kan således inte råka illa ut.

Du bör lägga ner din tankeverksamhet på vettigare saker.
Citera
2012-07-19, 00:55
Medlem
Tack så mycket för snabbt och informativt svar, du anar verkligen inte hur mycket det betyder för mig att du skrev.

Tack än en gång!
Citera
2012-07-19, 00:59
Medlem
Thubzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utsken
Tack så mycket för snabbt och informativt svar, du anar verkligen inte hur mycket det betyder för mig att du skrev.

Tack än en gång!

Ingen orsak.

Se till att ta det lite lugnt nu och fixa lite käk så ska du se att allt ordnar sig.

Mvh
Citera
2012-07-19, 01:00
Medlem
ALXALXs avatar
Du låter som en extremt orolig person, det är inte bra.
Sannolikheten att du verkligen är polisanmäld är extremt låg.
Blir du väl anmäld är det långt ifrån säkert att de kan bevisa att det var du som skrev inlägget.
Blir du dömd så kan du förmodligen se fram emot ett väldigt lågt straff, lite böter kanske.
Citera
2012-07-19, 01:08
Medlem
Jo orolig är jag tyvärr lite mer än vad andra är, dock är allt det här kombinerad med personlig stress och annat tjafs.

Men tack så mycket igen, båda två den här gången. Ska äta lite nu och sen ta tag i sömn försöken igen, det kanske blir sömn inatt ändå.
Citera
2012-07-19, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utsken
Hej flashback, räddaren i nöden!

Sitter här med en ångest utan dess like, har ätit en halv macka idag, det är allt, kan inte äta något mer för magen klarar inte av det, har ett illamående som gör mig galen!

I alla fall är jag orolig att jag kan ha blivit polisanmäld p.g.a. en kommentar jag skrev på en hemsida.

Det enda man behövde uppge var namn och epost, jag gav inte mitt riktiga namn p.g.a. kommentarens innehåll samt för privata och säkerhetskäl och inte heller en giltlig epost adress.

Kan jag bli spårad och dömd för det här av polisen eller är jag ''säker'', finns det något jag kan göra för att bli ''säker'' och till sist, tror ni polisen kommer lägga stor vikt på det här?

Jag är 100% på att en annan kommentar har blivit polisanmäld men jag är ovetande angående min men som sagt, lägger polisen stor vikt på dessa saker? Jag skrev inget direkt hotande eller liknande i kommentaren men jag är rädd att den kan uppfattas som kränkande och därmed polisanmälas men polisen i mitt område har nog fullt upp med annat nu men det kanske går ut till nån speciell IT inriktad grupp som är rikstäckande?

Innehållet i kommentaren var en blandning av mina personliga åsikter och citerad information från etablerade medier.

Men som sagt jag vet inte om kommentaren är anmäld. Jag vet heller inte om kommentarens innehåll kan klassas som olagligt, jag tänker dock inte posta innehållet här av säkerhetskäl men de jag har frågat säger att det inte är olagligt.

Hur vet man om man är anmäld, tar det lång tid för polisen att spåra saker som denna?

Sitter här och har tagit sömntabletter, mår uselt, ångesten tar över och jag målar upp mig ett skräck scenario där jag måste betala flera hundratusen i skadestånd eller liknande för nånting som inte ens kanske är anmält.

Någon som har varit med om liknande, och hur slutade det?

Jag är ju såklart straffmyndig men jag har ingen fast inkomst som kan klassas som lön, hur blir det då?

Tack på förhand i alla fall. Ska försöka få sömn nu, men jag tvivlar på att det kommer bli ett lyckat försök.

Nej d e d inte ryck upp dej för faan!!!!
Citera
2012-07-19, 01:42
Medlem
negerbarns avatar
Det enda polisen bryr sig om att spåra från ett anonymt internetinlägg vore väl ingående beskrivningar av planer på riktigt grova brott.
Senast redigerad av negerbarn 2012-07-19 kl. 01:55.
Citera
2012-07-19, 02:00
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Det enda polisen bryr sig om att spåra från ett anonymt internetinlägg vore väl ingående beskrivningar av planer på riktigt grova brott.
Folk har åkt dit för hets mot folkgrupp, förtal mm
Citera
2012-07-19, 02:14
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALXALX
Folk har åkt dit för hets mot folkgrupp, förtal mm

Även anonymt?
Citera
2012-07-19, 02:38
Medlem
Okej, tack igen för svar. Nja i kommentaren hotas ingen, dock så namnges personer som har varit aktuella i nyhets medier de senaste dagarna, namnen var kända och nämnda i diverse artiklar och intervjuer och var alltså "ute" i artiklar och allt för allmänhetensögon 1-2h innan min kommentars skrevs, det kan inte vara olagligt va? Mina källor till informationen var ju legetima intervjuer och artiklar som vem som helst kan läsa just nu.

Kan jag då råka illa ut för att ha skrivit dessa namn i kommentaren även fast större medier redan hade rapporterat om dessa personer en bra stund tidigare än min kommentar skrevs och på en bra mkt STÖRRE skala än min kommentar?

exempel. En alkolist tas för rattfylla och det skrivs om det i tidningen, hans namn publiceras så att hela Sverige kan läsa, kan jag då hamna i trubbel om jag säger dennes namn och dennes handling till AA, anonyma alkolister? Att jag för vidare information jag fick från media.
Citera
2012-07-19, 09:00
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Du kan vara hur lugn som helst.

Annars kan jag rekommendera en bra anonymiseringstjänst så du inte behöver oroa dig i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in