Citat:
Ursprungligen postat av Utsken
Okej, tack igen för svar. Nja i kommentaren hotas ingen, dock så namnges personer som har varit aktuella i nyhets medier de senaste dagarna, namnen var kända och nämnda i diverse artiklar och intervjuer och var alltså "ute" i artiklar och allt för allmänhetensögon 1-2h innan min kommentars skrevs, det kan inte vara olagligt va? Mina källor till informationen var ju legetima intervjuer och artiklar som vem som helst kan läsa just nu.
Kan jag då råka illa ut för att ha skrivit dessa namn i kommentaren även fast större medier redan hade rapporterat om dessa personer en bra stund tidigare än min kommentar skrevs och på en bra mkt STÖRRE skala än min kommentar?
exempel. En alkolist tas för rattfylla och det skrivs om det i tidningen, hans namn publiceras så att hela Sverige kan läsa, kan jag då hamna i trubbel om jag säger dennes namn och dennes handling till AA, anonyma alkolister? Att jag för vidare information jag fick från media.
Kan jag då råka illa ut för att ha skrivit dessa namn i kommentaren även fast större medier redan hade rapporterat om dessa personer en bra stund tidigare än min kommentar skrevs och på en bra mkt STÖRRE skala än min kommentar?
exempel. En alkolist tas för rattfylla och det skrivs om det i tidningen, hans namn publiceras så att hela Sverige kan läsa, kan jag då hamna i trubbel om jag säger dennes namn och dennes handling till AA, anonyma alkolister? Att jag för vidare information jag fick från media.
Det korta, praktiska svaret på din juridiska fråga är "med allra största säkerhet, nej", men juridiska spetsfundigheter kan naturligtvis konstrueras i det oändliga.
Men vägen mellan det du skrivit och en helt osannolik fällande dom för till exempel förtal är en mycket lång och mycket snårig stig, och den stigen skall dessutom den du möjligtvis förtalat gå på egen hand, om denna någon vill söka rättvisans hjälp att sätta dit dig.
Å andra sidan kanske du bör låta bli att skriva sådant, om du själv mår dåligt av det.
PS: Erfarenheten visar att om dåligt samvete håller en i övrigt sund människa vaken en natt, så brukar det ordna sig nästa natt.