2012-07-18, 10:20
Medlem
Vill börja plugga nästa år. Vet fortfarande inte riktigt vad jag vill bli. Vet bara att jag vill ha ett jobb med stora chanser till jobb efter studierna.

Jobbar just nu som undersköterska, fast anställd inom ett landsting. Älskar mitt jobb- kontakten med patienterna och att hjälpa till -> tacksamhet från patienterna. Men jag hatar arbetstiderna, vill inte jobba helger eller kvällar i framtiden. - Därför känns sjuksköterska inte så aktuellt, även om det finns vårdcentraler mfl..

Har funderat lite på sjukgymnast, dietist... Men har fått uppfattningen att det finns få jobb till dessa!? Alltså för många utbildade, för lite jobb..

Nu är jag inne lite på socionom. Vet att det är ett brett yrke, men hur stor är chansen att man får ett roligt jobb när man är färdigutbildad? Har jag någon fördel att jag är fast anställd på ett landsting? Kommer vara 24 år när jag är färdigutbildad. Jag vill trivas med mitt yrke. Känna att jag gör nytta och att jag kan förmedla hopp/ hjälpa människor, men jag vill också ha bra lön- det jag gör ska jag få betalt för med andra ord
Citera
2012-08-01, 16:44
Medlem
Proteinpulvers avatar
Du borde kolla in logoped. Mycket patientkontakt, mycket eget ansvar, jävligt brett. 4-årig utbildning.
Logopeder har relativt lätt att få jobb, jämfört med dietist (typ omöjligt) och sjukgymnast (finns jobb, men ca 50 sökande till varje jobb göra chanserna små).

Lönen är den näst bästa i vården efter läkare, vilken såklart är en bonus. Efter 10 år tjänar man oftast runt 30 000. Vissa får 30 000 i ingångslön.
Citera
2012-08-01, 19:17
Medlem
Bearforceones avatar
Som socionom har man inte samma patientkontakt som en sköterska, även om man jobbar som inom vården som exempelvis kurator blir det inte samma sak som att arbeta direkt i vården. Det är mer beslutsfattande/utredande positioner på socialkontor som är vanliga. Lönen är inte speciellt bra heller och antalet jobb i framtiden är väll sisådär, man kommer att utbilda fler socionomer än vad det finns arbetstillfällen helt enkelt.

Sjukgymnast finns det en hel del jobb som Proteinpulver säger, dock inte för dietister, som det finns ungefär 300 på dussinet av och inga jobb. Logoped kanske vore något att tänka dock.
Citera
2012-08-01, 22:19
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joulia
Nu är jag inne lite på socionom. Vet att det är ett brett yrke, men hur stor är chansen att man får ett roligt jobb när man är färdigutbildad? Har jag någon fördel att jag är fast anställd på ett landsting? Kommer vara 24 år när jag är färdigutbildad. Jag vill trivas med mitt yrke. Känna att jag gör nytta och att jag kan förmedla hopp/ hjälpa människor, men jag vill också ha bra lön- det jag gör ska jag få betalt för med andra ord

Socionom är en väldigt bred utbildning. Du kan arbeta både bakom skrivbord och mer handgripligt med människor, häkten, drog/alkohol-rehabilitering osv, listan kan göras lång. Du har absolut en fördel med att tidigare ha arbetat inom vården. Om du går in på Arbetsförmedlingens hemsida och kikar på annonserna där de söker socionomer kan du se att de flesta arbetsgivare där söker socionomer med någon form av tidigare erfarenhet av arbete med människor. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in