Nog är jag bekant med Wishbone Ash, alltid (som mitt nick kanske hintar om). Tycker som TS att de är sorgligt underskattade, de var visserligen inte världens jämnaste band men de var fantastiska musiker som skapade rent guld när inspirationen väl slog till. Jag äger många av deras skivor, skulle kunna skriva ett par ord om vart och ett av de jag har lyssnat på.
Wishbone Ash (1970):
En energisk, stark debut bestående mestadels av bluesrock och folkrock. Lite ofokuserat då och då, det ska medges. Men Blind Eye, Lady Whiskey och
Queen of Torture är alla smärre pärlor, och Errors of My Way med sin vackra stämsång tar hem priset. Och redan på detta album hade bandet börjat utveckla sina gitarrstämmor.
Pilgrimage (1971):
Mer progressiva och jazziga tongångar på denna. Den hetsiga
Vas Dis visar upp trummisen Steve Uptons talang och basisten Martin Turners scatsång, vilket även kan sägas om den mer storslagna sjufyran The Pilgrim. Lägg till ett par dussinlåtar i bluesfacket, ett par sköna instrumentaler, och den sorgsna balladen Valediction och du har Pilgrimage.
Argus (1972):
Ett av få album jag tveklöst ger tio poäng vilken dag som helst. Detta album besitter en stämning som inte borde gått att frammana sedan den medeltida landsbygden förvandlades till det nya, industrialiserade Europa; Lyssna bara på det himmelska introt till Time Was med sin plockade gitarr, Throw Down the Sword (med Andy Powells kompakta mur av gitarrsolon som avslutning), eller Leaf and Stream. Gitarrharmonier var nu ett koncept som Wishbone Ash tagit längre än något annat band dittills, vilket bäst visas i
The King Will Come och
Warrior. Blowin' Free är den stora klassikern från detta album, och trots att den är betydligt gladare än resten så tycker jag att den passar in i albumet.
Wishbone Four (1973):
Sista albumet (för den här gången) med gitarristen Ted Turner. En tillbakagång till ett mer jordnära sound, vilket inte direkt var vad undertecknad hade önskat, men folkrocken står sig åtminstone väl; Ballad of the Beacon, Sorrel och Rock N' Roll Widow är alla bra låtar. Resten av låtarna gäspar jag dock åt om jag inte råkar vara väldigt inne på detta band just för tillfället.
There's The Rub (1974):
Den vansinnigt skicklige gitarristen Laurie Wisefield har nu ersatt Ted Turner, och detta album blir lite av en nytändning för bandet. Det är bandets hårdaste album sedan debuten, och gitarrharmonier tar en större plats än tidigare. Hela albumet är genomgående starkt, men mina främsta låttips är Silver Shoes, Don't Come Back, Lady Jay och
Persephone.
Locked In (1976):
Extremt fisigt och oinspirerat album, inte så mycket mer att säga.
Rest In Peace och möjligtvis Say Goodbye är väl okej, men resterande låtar är tämligen meningslösa.
New England (1976):
Bandets svajiga formkurva peakar igen; detta är ett av bandets bästa album. Består till stor del av antingen vass rock eller svängiga låtar med en fjäderlätt, men oerhört smakfull touch av fusion. I den tidigare kategorin finner vi låtar som Mother of Pearl och Runaway, i den senare t.ex
Lorelei och (In All of My Dreams) You Rescue Me.
Front Page News (1977):
Återigen ett tristare album. Inte lika dåligt som Locked In, men fortfarande inget jag lyssnar på om jag har ett alternativ.
FORTSÄTTNING FÖLJER...