Wishbone Ash hamnade i något slags ingenmansland efter
Number the Brave känns det som. Både
Twin Barrels Burning ( 1982 )och
Raw to the Bone ( 1985 ) är rak, enkel 80-tals hårdrock utan någon större variation. De försöker låta "hårda" men det blir tydligt att de inte är bekväma i rollen som pudelrockare - det fanns så många andra band under den perioden som gjorde den sortens hårdrock bättre. Dessutom hade de glömt bort att lägga in gitarrsolon på låtarna - en oförlåtlig tabbe när det kommer från ett band där gitarrspelet varit en av de viktigaste ingredienserna! Detta blev extra tydligt på Raw to the Bone som Andy Powell idag önskar att de hade gjort helt annorlunda.
Sedan chockade de fansen ( de som fanns kvar) rejält genom att återbilda originaluppsättningen från de första fyra skivorna och släppa skivan
Noeveau Calls ( 1987 ). Många hoppades nog på en återgång till deras första legendariska stil, men icke! Istället levererades en helt instrumental platta! Detta hade i och för sig kunnat funka om det hade varit en blues/folk/progressiv stil som på Pilgrimage - men istället var det en samling ganska trista låtar. Typiskt sterilt 80-tals sound och lite utrymme för improvisation. De som gillade skivan var nog först och främst de som inte hade lyssnat så mycket på WA tidigare - utan referensramar funkar skivan ändå ganska bra.
Personligen blev jag glad när
Here to Hear kom 1989. Fortfarande originaluppsättningen men nu med sång och större variation på låtarna. Dessutom verkade Powell och Turner taggade att börja spela sköna gitarrsolon igen! Stilen påminde om den kring
No Smoke Without Fire och
Just Testing - ganska luftig pop-rock. Även Strange Affair ( 1991 ) gick i den stilen, men tyvärr insåg man att det nog var slutet på en era för Ash eftersom Steve Upton lämnat skeppet och Martin Turner nästan slutat skriva och framföra sångerna.
Sedan tror jag många gav upp hoppet om Wishbone Ash. Men - det intressanta är att sedan fick dom ju en nytändning som heter duga! Alla fem studioskivor som släpptes efteråt är bland det bästa som WA har gjort! Dit räknar jag givetvis inte deras techno-experiment 1998 som var ett försök att slå igenom på dansgolvet med samplade slingor - smått outhärdligt, faktiskt!!
Jag antar att väldigt många inte har hört deras 2000-tals skivor - men då rekommenderar jag starkt att ändra på detta! De skivorna innehåller mycket av det som man förknippar WA´s storhet med: Gitarrslingor, dueller, solon, melodier etc - det enda som jag ibland har lite svårt för är vissa sånginsatser (vilket varit ett dilemma för WA även tidigare ).
Sök upp dessa skivor och lyssna:
Illuminations ( 1996 )
Bonafide ( 2002 )
Clan Destiny ( 2006 )
The Power of Eternity ( 2007 )
Elegant Stealth ( 2011 )
Och som grädde på moset kan jag berätta att Wishbone Ash är i studion för att spela in en ny platta nu i höst!!