2012-07-17, 08:16
Bannlyst
Tjo,

Har bytt från en netgear router till en netgear wireless router. Som jag använder för alla bärbara enheter i lägenheten. Min stationära dator är däremot kopplad till Netgear Wireless routern via en LAN-kabel.

Problemet uppstår med den stationära datorn, google chrome kan inte hitta webbsidor och laddar allmänt långsamt, felmeddelandet lyder;
" "Den här webbsidan är inte tillgänglig
Det går inte att hitta servern på www.google.com eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter en webbplats namn till dess Internetadress. Felet beror vanligtvis på att det inte finns någon anslutning till Internet eller att nätverket inte konfigurerats på rätt sätt. Det kan också orsakas av att en DNS-server inte svarar eller av att en brandvägg hindrar Google Chrome från att ansluta till nätverket.
Här följer några förslag:
Läs in den här webbsidan igen.
Kontrollera Internetanslutningen. Starta om routrar, modem och andra nätverksenheter som eventuellt används.
Kontrollera DNS-inställningarna. Kontakta nätverksadministratören om du är osäker på vad detta betyder.
Prova att inaktivera DNS-förhandshämtning: Öppna skiftnyckelmenyn > Alternativ > Under huven och avmarkera Använd förhandshämtning av DNS för att förbättra laddningen av sidan.
Försök med att lägga till Google Chrome som ett behörigt program i brandväggens eller antivirusprogrammets inställning. Om det redan är ett behörigt program testar du att ta bort det från listan med behöriga program och lägga till det igen.
Om du använder en proxyserver kontrollerar du dina proxyinställningar eller kontaktar nätverksadministratören för att kontrollera att proxyservern fungerar.
Om du inte tror att du ska använda en proxyserver kan du försöka med följande: Öppna Skiftnyckelmenyn > Alternativ > Under huven > Ändra proxyinställningar > LAN-inställningar och avmarkera ”Använd en proxyserver för nätverket”.
Fel 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Det går inte att lösa serverns DNS-adress.""

Jag har provat att använda mig av andra DNSer som Googles, och även pingat dom.

Har förövrigt Windows 7 Ultimate och Telia 10mb LAN som bredband.

Är det verkligen ett DNS problem som har med routern att göra, iom att alla bärbara enheter, inkl min macbook air fungerar utmärkt?

Måste jag konfiguerar nätverkskortets IP till routern?

Som ni märker har jag ingen direkt kunskap om detta, jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

MVH,
kefke
Citera
2012-07-17, 09:30
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Antar att din router får DNS inställningar från Telia, och att din dator använder sig av routern för DNS-uppslag.

Har du ställt in googles DNS i routern eller i din datorn?
Citera
2012-07-17, 10:56
Medlem
weps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kefke
svammel..

Kolla i routerinställningarna om du har DHCP påslaget. Prova bocka ur DNS-server också.

Du kan också lägga till publika dns-adresser rakt på datorn. Högerklicka på nätverkskortet, välj egenskaper. Där någonstans kan du lägga in Googles DNS:er (8.8.8.8 och 8.8.4.4)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in