2012-07-16, 18:19
Medlem
Hejsan!

Jag behöver råd och hjälp med ett viktigt val som jag behöver göra.

Jag har skrivit på ett avtal/kontrakt med ett bemanningsföretag om ett 3 månaders långt visstidsanställning. Idag vart jag erbjuden en 6 månaders långt praktikplats med ca samma lön.

Det verkar vara möjligt för mig att gå ur kontraktet med bemanningsföretaget men jag undrar vad är det bästa alternativet?

Nedan ser du en lista på de positiva och negativa sidorna av de två alternativen. Efter denna lista så skriver jag lite om min bakgrund som är relevant till detta val.

Visstidsanställningen =

+
  • Är en anställning.
  • Känns som man kan klara det.
-
  • Är inom IT men ej inom det jag har utbildat mig som.
  • Varar bara i 3 månader.

Praktikplatsen =

+
  • Varar i 6 månader.
  • Är mycket mera inom den utbildning jag har inom IT.
  • Man blir upplärd inom IT under de två första månaderna.
-
  • På CV kommer det ses som Praktik ej anställning.
  • Jag kanske bränner en bro/totalförsör min relation till bemanningsföretaget genom att avbryta kontraktet.
  • Vet ej om jag kan klara arbetet

Lite om min bakgrund =
  • Jag är en positiv persom med utbildning inom IT från gymnasium och en KY-utbildning.
  • Det gick en period på 6 år mellan gymnasiet och ky-utbildningen.
  • - Först fyra års arbetslöshet, sedan två år med bara praktik arbeten.
  • Efter dessa praktikarbeten så studerade jag i två år på en KY-utbildning.
  • Jag har bara haft praktik arbeten ej en riktig anställning.
  • Jag kanske inte är den mest eftertraktade medarbetaren - alltså jag är trevlig, positiv, kommunikativ och kan sammarbeta väll MEN jag är inte "super social".

Så med den information jag har gett, vilket val tycker ni att jag ska göra?

Jag är väldigt tacksam för alla råd som ni kan ge mig
Senast redigerad av chokitsune 2012-07-16 kl. 18:51.
Citera
2012-07-16, 19:00
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokitsune
Hejsan!

Jag behöver råd och hjälp med ett viktigt val som jag behöver göra.

Jag har skrivit på ett avtal/kontrakt med ett bemanningsföretag om ett 3 månaders långt visstidsanställning. Idag vart jag erbjuden en 6 månaders långt praktikplats med ca samma lön.

Det verkar vara möjligt för mig att gå ur kontraktet med bemanningsföretaget men jag undrar vad är det bästa alternativet?

Nedan ser du en lista på de positiva och negativa sidorna av de två alternativen. Efter denna lista så skriver jag lite om min bakgrund som är relevant till detta val.

Visstidsanställningen =

+
  • Är en anställning.
  • Känns som man kan klara det.
-
  • Är inom IT men ej inom det jag har utbildat mig som.
  • Varar bara i 3 månader.

Praktikplatsen =

+
  • Varar i 6 månader.
  • Är mycket mera inom den utbildning jag har inom IT.
  • Man blir upplärd inom IT under de två första månaderna.
-
  • På CV kommer det ses som Praktik ej anställning.
  • Jag kanske bränner en bro/totalförsör min relation till bemanningsföretaget genom att avbryta kontraktet.
  • Vet ej om jag kan klara arbetet

Lite om min bakgrund =
  • Jag är en positiv persom med utbildning inom IT från gymnasium och en KY-utbildning.
  • Det gick en period på 6 år mellan gymnasiet och ky-utbildningen.
  • - Först fyra års arbetslöshet, sedan två år med bara praktik arbeten.
  • Efter dessa praktikarbeten så studerade jag i två år på en KY-utbildning.
  • Jag har bara haft praktik arbeten ej en riktig anställning.
  • Jag kanske inte är den mest eftertraktade medarbetaren - alltså jag är trevlig, positiv, kommunikativ och kan sammarbeta väll MEN jag är inte "super social".

Så med den information jag har gett, vilket val tycker ni att jag ska göra?

Jag är väldigt tacksam för alla råd som ni kan ge mig

Bemanningsföretag ska man akta sig för. Men hur ser det ut på båda "jobben" som du ska vara på? Är den som du får praktik ett stort företag med gott rykte osv? Hur ser det ut på den andra platsen osv?
Citera
2012-07-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Bemanningsföretag ska man akta sig för. Men hur ser det ut på båda "jobben" som du ska vara på? Är den som du får praktik ett stort företag med gott rykte osv? Hur ser det ut på den andra platsen osv?

Här är lite information om de två jobben.

Visstidsanställningen
Kunden till bemanningsföretaget är ett mycket stort internationellt företag med 1200+ anställda i Sverige.

Jag ska vara med i ett projekt hos en stor kund som detta "stora internationella företaget" har (som i sin tur är kund till bemanningsföretaget).

De har ett mycket bra rykte.

Praktikplatsen =
Är ett företag som har 4 kontor i 4 länder.
Kontoret i Sverige har 45 anställda.

Sverige kontoret var ett enskilt företag som gick ihop med det norska företaget med 3 st kontor (norska företaget har funnits i 20 år).

De verkar ha ett bra ryckte.
Senast redigerad av chokitsune 2012-07-16 kl. 20:24.
Citera
2012-07-16, 20:29
Medlem
Välj det som ger dig bäst möjligheter att utvecklas som person. Skit i resten.

Personlig utveckling är det bästa som kommer hända dig!
Citera
2012-07-16, 21:15
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Här är lite information om de två jobben.

Visstidsanställningen
Kunden till bemanningsföretaget är ett mycket stort internationellt företag med 1200+ anställda i Sverige.

Jag ska vara med i ett projekt hos en stor kund som detta "stora internationella företaget" har (som i sin tur är kund till bemanningsföretaget).

De har ett mycket bra rykte.

Praktikplatsen =
Är ett företag som har 4 kontor i 4 länder.
Kontoret i Sverige har 45 anställda.

Sverige kontoret var ett enskilt företag som gick ihop med det norska företaget med 3 st kontor (norska företaget har funnits i 20 år).

De verkar ha ett bra ryckte.

I det fallet skulle jag ta visstidsanställningen. Jag har haft vänner (Jag jobbar även själv där, dock genom företaget direkt) som har jobbat inom en av Sveriges största företag genom exempelvis Proffice, visst Proffice tog 2-3K från lönen, men efter ett tag (2-3 år) så anställde företaget honom direkt så att han (de båda egentligen) skulle slippa Proffice. Eller egentligen är det fel att säga "han" då det var 2 st vänner inom samma företag. De gjorde samma jobb som alla andra, men fick sämre betalt, men nu är båda fast anställda inom företaget.

Det gäller bara att hela tiden göra sitt bästa och visa sina framfötter. Så om jag vore du så skulle jag satsa på #1. Det andra låter väldigt osäkert i mina öron.
Citera
2012-07-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
I det fallet skulle jag ta visstidsanställningen. Jag har haft vänner (Jag jobbar även själv där, dock genom företaget direkt) som har jobbat inom en av Sveriges största företag genom exempelvis Proffice, visst Proffice tog 2-3K från lönen, men efter ett tag (2-3 år) så anställde företaget honom direkt så att han (de båda egentligen) skulle slippa Proffice. Eller egentligen är det fel att säga "han" då det var 2 st vänner inom samma företag. De gjorde samma jobb som alla andra, men fick sämre betalt, men nu är båda fast anställda inom företaget.

Det gäller bara att hela tiden göra sitt bästa och visa sina framfötter. Så om jag vore du så skulle jag satsa på #1. Det andra låter väldigt osäkert i mina öron.
hmm, jag förstår vad du menar med val nr 2.

Nackdelen med jobbet från bemanningsföretaget är att visstidsanställningen slutar efter tre månader - alltså man är ej fortfarande anställd hos bemmaningsföretaget med 80% av sin lön som med vissa andra bemanningsföretaget har.

Så antingen måste jag göra mitt bästa hos denna visstidsanställning och ha tur så att kunden anställer mig (fast hur troligt är det när det gäller ett projekt) eller så får man söka jobb under denna tid.
Senast redigerad av chokitsune 2012-07-16 kl. 21:57.
Citera
2012-07-16, 22:56
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
hmm, jag förstår vad du menar med val nr 2.

Nackdelen med jobbet från bemanningsföretaget är att visstidsanställningen slutar efter tre månader - alltså man är ej fortfarande anställd hos bemmaningsföretaget med 80% av sin lön som med vissa andra bemanningsföretaget har.

Så antingen måste jag göra mitt bästa hos denna visstidsanställning och ha tur så att kunden anställer mig (fast hur troligt är det när det gäller ett projekt) eller så får man söka jobb under denna tid.

Fast med andra platsen så lär du arbeta där i 6 månader med skitlön, sedan slussas du vidare till nästa praktik i 6 månader. Det är en elak grej som arbetsgivaren tar nyttje av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in