Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ja och vi är onekligen inne på den svåra frågan "vad är ett vapen?" härmed. Jag tror säkert att jag skulle knasa dit om jag gick med en nun-chaku på stan och påstod att jag skulle använda den till jordbruksändamål, frågan är hur jag skulle behandlas om jag gick omkring med en slagtröska???
Fast egentligen kan ju i stort sett allt användas som vapen, bara uppfinningrikedomen som sätter gränser eller drar spärrar...
Jag tror att den genomsnittlige konstapeln skulle ha svårt att se skillnad mellan en slagtröska och ett par nunchakus. Han skulle nog gå väldigt hårt på "knivlagens" skrivelser om "ägnat att åsamka skada" etc. Hur han skulle ställa sig till en gammaldags hederlig snusdosa i järn är jag inte lika säker på, och sådana torde man kunna inhandla i de flesta kuriosa- och antikbodar.
Slagtröska och snusdosa i järn, och dessutom iförd folkdräkt med tillhörande slokhatt. När huliganerna tröttnat på att slåss om fotbollslag kan de alltid bilda små hembygdsfirmor och slåss med "drängarna" från grannsocknen. Det skulle sannerligen återuppliva gamla traditioner och blåsa nytt liv i hembygdsrörelsen.