• 1
  • 2
2005-03-15, 13:38
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Det roliga i sammanhanget är väl att karate betyder tom hand.

Annars känns det lite 80-tal över det ordet. Ungefär som att det står i tidningen att "mannen fick utanför järnvägsstationen ta emot upprepade karatesparkar av okända män". Kul liksom att dom vet att det var just karatesparkar och inte en thaikick.

Dessutom är det ganska festligt att folk brukar kalla de gamla 60- och 70-tals filmerna med Bruce Lee för karatefilmer, trots att det är olika stilar av Kung Fu han använder, bl.a. sin egen uppfinning jet-kune-do.
Citera
2005-03-16, 00:20
Medlem
illums avatar
Jag har bara hittat skumgummi-chuks hos Budo Fitness men kanske dålig sortering just här? Fick beställa från Storbritannien för att få trä med snygg färg.

Bra tips iofs, börja med skumgummi, satan vad jag har slagit mig i baksidan av huvudet med dem, glad att jag inte gjorde det med trä, hehe...
Citera
2005-03-17, 22:48
Medlem
Green Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Mycket väsen för ett jordbruksredskap som från början hjälpte bönderna på Okinawa att skörda, men då feodalherrarna förbjöd konventionella vapen förvandlades till ett stridsredskap.

Jämför med den traditionella svenska slagtröskan. Jag undrar om den hade användningsområden motsvarande den traditionella snusdosan i det gamla bondesamhället, typ på logdanser och så.

Citera
2005-03-18, 07:43
Medlem
scoremaxs avatar
Tacka vet jag isåfall en skördetröska!
*bonk* (får på truten av en dräng med slagtröska)
"-ett ögonblick, jag återkommer!"

BRÖÖÖÖL...ka-chunk...ka-chunk....

*säger med Duke nukém-röst*: "-I don´t start fights, I finish them baby!"
Citera
2005-03-18, 07:49
Medlem
Evaristos avatar
En sån har jag fått en rejäl smäll i ansiktet av en gång. Det gjorde ont kan jag meddela. Ett fyllo som skulle stila och börja veva, med collateral damage som följd.

Fyllot var jag, om nån nödvändigtvis vill veta...
Citera
2005-03-21, 15:34
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader
Jämför med den traditionella svenska slagtröskan. Jag undrar om den hade användningsområden motsvarande den traditionella snusdosan i det gamla bondesamhället, typ på logdanser och så.

Ja och vi är onekligen inne på den svåra frågan "vad är ett vapen?" härmed. Jag tror säkert att jag skulle knasa dit om jag gick med en nun-chaku på stan och påstod att jag skulle använda den till jordbruksändamål, frågan är hur jag skulle behandlas om jag gick omkring med en slagtröska???

Fast egentligen kan ju i stort sett allt användas som vapen, bara uppfinningrikedomen som sätter gränser eller drar spärrar...
Citera
2005-03-22, 21:27
Medlem
Green Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ja och vi är onekligen inne på den svåra frågan "vad är ett vapen?" härmed. Jag tror säkert att jag skulle knasa dit om jag gick med en nun-chaku på stan och påstod att jag skulle använda den till jordbruksändamål, frågan är hur jag skulle behandlas om jag gick omkring med en slagtröska???

Fast egentligen kan ju i stort sett allt användas som vapen, bara uppfinningrikedomen som sätter gränser eller drar spärrar...

Jag tror att den genomsnittlige konstapeln skulle ha svårt att se skillnad mellan en slagtröska och ett par nunchakus. Han skulle nog gå väldigt hårt på "knivlagens" skrivelser om "ägnat att åsamka skada" etc. Hur han skulle ställa sig till en gammaldags hederlig snusdosa i järn är jag inte lika säker på, och sådana torde man kunna inhandla i de flesta kuriosa- och antikbodar.

Slagtröska och snusdosa i järn, och dessutom iförd folkdräkt med tillhörande slokhatt. När huliganerna tröttnat på att slåss om fotbollslag kan de alltid bilda små hembygdsfirmor och slåss med "drängarna" från grannsocknen. Det skulle sannerligen återuppliva gamla traditioner och blåsa nytt liv i hembygdsrörelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in