24 602 besökare online
858 533 medlemmar • 45 881 904 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Om Flashback > Flashback
Svara på ämne
Ämnesverktyg
randomman
Medlem
Alltså, i vad för typ av juridikforum får man inte diskutera straff/påföljd? Jo ... i Flashbacks. Det finns nämligen bara en separat tråd där man får diskutera det i.

Vad fan är forumet till för, då? Vad får man diskutera om inte straff? Vad man faktiskt får göra, utan att bli bestraffad, eller?

Bisarrt!

KiaW
Moderator
KiaWs avatar
Du emotsäger dig själv lite, man får ju diskutera straffpåföljd i Juridikforumet, då i en specifik tråd.
Vad hindrar dig då från att diskutera det du vill diskutera?

johannes
Medlem
johanness avatar
till skillnad från vad många verkar tro handlar juridik om mycket mer än påföljdsbestämning och straffmätning. jag vill minnas att forumet dominerades av påföljdsfrågor innan samlingstråden kom upp, vilket gjorde att allt annat hamnade lite i skymundan. inget hindrar dig från att diskutera i påföljdstråden -- den är öppen och kräver inget lägsta antal inlägg.

FrasseFloyd
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Alltså, i vad för typ av juridikforum får man inte diskutera straff/påföljd? Jo ... i Flashbacks. Det finns nämligen bara en separat tråd där man får diskutera det i.

Vad fan är forumet till för, då? Vad får man diskutera om inte straff? Vad man faktiskt får göra, utan att bli bestraffad, eller?

Bisarrt!
Samlingstråden finns till av en anledning och den anledningen är att forumet tidigare svämmades över av simpla påföljdsfrågor som egentligen inte ledde till någon vidare diskussion. Därför samlades "enklare" frågor i en enda tråd. Har du en frågeställning som är mer komplex eller där påföljdsfrågan bara är en del av din frågeställning är jag övertygad om att din tråd skulle få leva.

Man behöver inte vara jude för att ha ett judiskt hjärta.

eXtremo
Medlem
eXtremos avatar
Jag vill skilja mig, vad händer med barnen?
Jag vill skilja mig, vad händer med pengarna?
Jag är sambo, vad händer om jag gifter mig?
Jag misstänker att min fars testamente har förfalskats, vad göra?
Den andre delägaren i bolaget tar inte ansvar, vad göra?
Jag vill göra en tillbyggnad på huset, random offentligt organ säger nej, vad göra?
Jag ramlade inne på ICA, kan jag få skadestånd?
Jag blev uppsagd igår, kan AG göra så?
Jag håller på att gå i KK, tips och råd? Kan jag skänka bort saker till vänner?
Fick hem ett brev från Sony för att jag laddade ned, hur lägger jag upp försvaret?

Ja, det finns mycket som kan diskuteras utan att man hamnar i påföljdsbedömningar, är du så naiv att du tror att juridik endast är straffrätt? Civilrätten är ju enorm, så även andra rättsområden. Dessa är dock inte lika lätta att klumpa ihop som påföljdsfrågor.

SeMeNoMore
Medlem
SeMeNoMores avatar
Som sagt, forumet dränktes i 'snabba-svar-trådar' av mycket lite värde, visst jag kan hålla med om att 'officiella tråden'-kulturen på Flashback är lite väl stark. Snart var vi väl bara sådana trådar och inga nya får skapas.

eXtremo
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Som sagt, forumet dränktes i 'snabba-svar-trådar' av mycket lite värde, visst jag kan hålla med om att 'officiella tråden'-kulturen på Flashback är lite väl stark. Snart var vi väl bara sådana trådar och inga nya får skapas.
Fast sådana trådar är ju oerhört bra när det inte finns något diskussionsunderlag i frågan, annars skulle vi få se ett större antal trådar med endast två inlägg, då frågan redan är besvarad, det underlättar verkligen inte om man vill söka.

SeMeNoMore
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fast sådana trådar är ju oerhört bra när det inte finns något diskussionsunderlag i frågan, annars skulle vi få se ett större antal trådar med endast två inlägg, då frågan redan är besvarad, det underlättar verkligen inte om man vill söka.
Det är ju smidigt, men ibland finns det trådar som kräver lite mer uppmärksamhet än vad de får i en 'stora-tjocka-tråden'-trådar. Det blir lite rörigt här, men du måste hålla med om att en frågeställning i en samlingstråd inte får samma uppmärksamhet som den hade fått som om den varit en egen tråd. Dessutom är det svårare att söka efter det man vill hitta, då informationen ligger gömd i en tråd med 1500 svar. Det blir så också att samma frågeställning ställs om och om igen för ingen har varken ork eller tid att leta igenom hundratals sidor.

eXtremo
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Det är ju smidigt, men ibland finns det trådar som kräver lite mer uppmärksamhet än vad de får i en 'stora-tjocka-tråden'-trådar. Det blir lite rörigt här, men du måste hålla med om att en frågeställning i en samlingstråd inte får samma uppmärksamhet som den hade fått som om den varit en egen tråd. Dessutom är det svårare att söka efter det man vill hitta, då informationen ligger gömd i en tråd med 1500 svar. Det blir så också att samma frågeställning ställs om och om igen för ingen har varken ork eller tid att leta igenom hundratals sidor.
Jag anser det vara bättre att samma frågeställning ställs gång på gång i en samlingstråd, än att en ny tråd postas varje gång en ny person med samma fråga kommer till forumet. Då majoriteten av medlemmarna är för dumma för att använda sökfunktionen kommer en ny tråd att postas varje gång. Det är då bättre att hålla allting inom en tråd.

SeMeNoMore
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Jag anser det vara bättre att samma frågeställning ställs gång på gång i en samlingstråd, än att en ny tråd postas varje gång en ny person med samma fråga kommer till forumet. Då majoriteten av medlemmarna är för dumma för att använda sökfunktionen kommer en ny tråd att postas varje gång. Det är då bättre att hålla allting inom en tråd.
Fast hur många trådar skapas inte som sedan slängs eller sammanfogas för att det redan finns en samlingstråd i ämnet? Massor. Så särskilt effektivt är det inte

eXtremo
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Fast hur många trådar skapas inte som sedan slängs eller sammanfogas för att det redan finns en samlingstråd i ämnet? Massor. Så särskilt effektivt är det inte
Jag ser inte problemet. Trådarna slängs eller sammanfogas just därför att det finns en samlingstråd. Working as intended. Man skall inte skapa nya trådar om det finns en samlingstråd. Postar man en ny tråd om hämnd eller posten i SU kommer dessa att slängas, för att det finns samlingstrådar.

SeMeNoMore
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Jag ser inte problemet. Trådarna slängs eller sammanfogas just därför att det finns en samlingstråd. Working as intended. Man skall inte skapa nya trådar om det finns en samlingstråd. Postar man en ny tråd om hämnd eller posten i SU kommer dessa att slängas, för att det finns samlingstrådar.
Men problemet som trådarna ska ha löst kvarstår, det skapas mängder av onödiga trådar som passar i samlingstrådar som kräver skitgöran att flytta och stänga. Dvs allt som ändras är att det nu är svårare att söka (=fler strunttrådar). Det blir en ond cirkel helt enkelt.

Svara på ämne
Topp Dela »